Kuvaus

Thermos-brändin ja vuorikiipeilijä Anni Penttilän välinen yhteistyö on inspiroiva esimerkki tuloksellisesta monikanavaisesta sponsoroinnista, jossa yhdistyvät ulkoinen ja Vuorenvarma-median näkyvyys. Yhteistyö käynnistyi toukokuussa 2023 kolmen vuoden sopimuksella, ja sen tavoitteena on tukea Anni Penttilän kunnianhimoista tavoitetta valloittaa ensimmäisenä suomalaisnaisena kaikki yli 8000 metrin korkuiset vuoret samalla, kun Thermos hyödyntää yhteistyötä brändinsä tunnettuuden, myynnin ja markkinoinnin edistämiseen.

Thermos-brändin ja Anni Penttilän välinen yhteistyö erottuu edukseen yhdistämällä autenttisia tarinoita, upeita vuoristokuvia ja inspiroivia puhekeikkoja. Näin se tuo esiin Thermoksen tuotteiden luotettavuuden äärimmäisissä olosuhteissa samalla, kun se inspiroi yleisöjä saavuttamaan omat huippunsa.

Sponsoroinnin suunnittelu

Yhteistyön suunnittelu sai alkunsa, kun Anni Penttilä otti yhteyttä Thermokseen valmistautuessaan vuorikiipeilymatkalleen. Hän tarvitsi luotettavan, kevyen ja huippuolosuhteisiin sopivan termospullon, ja Ultimate Thermos-pullo – markkinoiden kevyin termospullo – herätti hänen huomionsa.

Thermos näki tässä ainutlaatuisen mahdollisuuden laajempaan yhteistyöhön, joka yhdistäisi Anni Penttilän tarinan ja Thermoksen tuotteet. Anni on tunnettu tavoitteestaan kiivetä kaikki maailman yli 8000 metrin vuoret, ja hänen sitoutumisensa laatuun, kestävyyteen ja suorituskykyyn oli täydellinen pari Thermoksen arvoille.

Yhteistyön alkaessa marraskuussa 2023 Thermos lanseerasi Ultimate-pullon Suomen markkinoille. Yhteistyön avulla pullo saatiin esille sekä huipputason vuorikiipeilyssä että laajassa markkinointinäkyvyydessä, yhdistäen Thermoksen tuotteet Annin tarinoihin äärimmäisistä olosuhteista. Yhteistyö oli tarkasti suunniteltu tukemaan molempien osapuolten tavoitteita: Annin vuorikiipeilyä ja Thermoksen asemaa huippulaadukkaiden termospullojen markkinajohtajana.

Sponsoroinnin suunnittelu: Miksi sponsorointia lähdettiin tekemään ja sen konkreettiset tavoitteet Thermos päätti lähteä yhteistyöhön vuorikiipeilijä Anni Penttilän kanssa, sillä tämä tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää brändin näkyvyys huipputason vuorikiipeilyyn ja markkinoida uutta Ultimate Thermos -pulloa, joka lanseerattiin Suomen markkinoille syksyllä 2023. Sponsoroinnin konkreettiset tavoitteet olivat:

Brändinäkyvyyden vahvistaminen: - Thermoksen logon näkyvyys Annin käyttämissä varusteissa, kuten pipossa, untuvapuvussa ja huiputuskuvissa maailman korkeimmilla vuorilla, viestittää tuotteiden luotettavuudesta äärimmäisissä olosuhteissa. - Osallistuminen tunnetuimpiin messuihin ja tapahtumiin, kuten Riihimäen Erämessut, I love me -messut ja inspiroivat puhekeikat (mm. OP Häme osallistujaa ja Helsingin kaupunki). Näissä tilaisuuksissa Annin tarkoitus on tuoda esiin Thermoksen roolia huiputusmatkoillaan. - Näkyvyys suuremmissa medioissa, kuten Helsingin Sanomissa ja Retkilehdessä, sekä Vuorenvarma-median kautta.

Uuden tuotteen lanseeraus: - Ultimate Thermos -pullon lanseeraus Suomen markkinoille yhdistettiin Annin vuorikiipeilyyn ja autenttisiin käyttökokemuksiin, joita hyödynnettiin brändimarkkinoinnissa messuilla, myymälämainoksissa sekä sosiaalisen median sisällöissä. - Thermos käytti Annin ottamia vuoristokuvia messuseinissä, lehtimainoksissa ja metallisissa Thermos-mainoksissa Partioaitan ja Scandinavian Outdoorin myymälöissä, joissa Ultimate-pullo on myynnissä.

Sponsoroinnin tavoitteet olivat paitsi uuden tuotteen esittely ja tunnettuuden kasvattaminen, myös brändin liittäminen luotettavuuteen ja laatuun haastavimmissakin olosuhteissa. Anni Penttilän huippusuoritukset ja tarinat inspiroivat sekä kuluttajia että tapahtumaosallistujia ja loivat vahvan tunnesiteen brändiin.

Toteutus

Yhteistyön toteutus ja näkyvyys Thermosin ja vuorikiipeilijä Anni Penttilän yhteistyö on ollut monipuolinen ja vaikuttava, tarjoten laajaa näkyvyyttä sekä ulkoisissa medioissa että Vuorenvarma-median kautta. Yhteistyö korosti Thermoksen brändin luotettavuutta ja uuden Ultimate Thermos -pullon ominaisuuksia, jotka esiteltiin autenttisissa vuorikiipeilykonteksteissa.

Logonäkyvyys ja visuaalinen viestintä:

  • Thermos-logo Annin varusteissa: Logo näkyy pipossa ja untuvapuvussa maailman korkeimmilla vuorilla sekä lippukuvissa vuorten huipuilta.
  • Mainos- ja markkinointimateriaalit: Annin ottamia vuoristokuvia käytettiin messuseinissä, lehtimainoksissa ja myymälämainoksissa. Esimerkiksi Retkilehden kansijuttu toi Thermoksen tuotteet esille.

Tapahtumat ja puhekeikat:

Yhteistyö sai laajaa huomiota useissa tapahtumissa, joissa Anni korosti Thermoksen tuotteiden merkitystä äärimmäisissä olosuhteissa:
  • Partioaitan puhekeikka: 60 osallistujaa.
  • Scandinavian Outdoorin puhekeikka: 60 osallistujaa.
  • Naisjohtajien tilaisuus: 100 osallistujaa.
  • Riihimäen Erämessut: Thermos mukana messuilla omalla messuosastolla ja Thermos oli esillä esillä Annin Retkilehden haastattelussa; tapahtumassa 25 600 kävijää.
  • Helsingin kaupungin tapahtuma: 50 osallistujaa (yksityistilaisuus).
  • OP Hämeen tapahtuma: 250 osallistujaa (yksityistilaisuus).
  • I love me -messut: Annin haastattelu, taustalla lippukuva Cho Oyon huipulta; messuilla 61 000 kävijää.

Lehtijutut ja medianäkyvyys:

Lehtijutut ja medianäkyvyys:

Yhteistyön viestintäkanavat:

  • Ulkoiset mediat: Suuret lehdet, kuten Helsingin Sanomat ja Retkilehti, sekä tapahtumien mainonta Partioaitan ja Scandinavian Outdoorin kanavissa.
  • Thermoksen oma viestintä: Annin ottamat vuorikuvat ja huiputuskuvat hyödynnettiin laajasti markkinoinnissa.
  • Sosiaalinen media: Annin Instagram- ja blogipäivitykset tarjosivat jatkuvaa näkyvyyttä yhteistyölle.

Yhteistyön tulokset:

Yhteistyö tavoitti yhteensä yli 87 000 ihmistä tapahtumien kautta ja useita kymmeniä tuhansia lukijoita lehtien sekä Vuorenvarma-median kautta. Se vahvisti Thermoksen asemaa luotettavien, korkealaatuisten tuotteiden brändinä ja onnistui tukemaan uuden Ultimate Thermos -pullon lanseerausta Suomen markkinoille.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Thermosin ja vuorikiipeilijä Anni Penttilän yhteistyö ylitti sille asetetut tavoitteet ja oli erittäin onnistunut sekä tulosten että investoinnin näkökulmasta. Thermos-brändi sai laajaa näkyvyyttä monikanavaisesti, ja Ultimate Thermos -pullon lanseeraus Suomen markkinoille onnistui erinomaisesti. Yhteistyö loi brändille vahvan yhteyden luotettavuuteen, laatuun ja äärimmäisiin olosuhteisiin soveltuvuuteen.

Onnistumisen arviointi suhteessa tavoitteisiin:

Brändinäkyvyyden kasvattaminen:

  • Thermoksen logo ja tuotteet olivat näkyvästi esillä Annin varusteissa maailman korkeimmilla vuorilla sekä tapahtumissa ja puhekeikoilla, joissa tavoitettiin yhteensä yli 87 000 ihmistä.
  • Helsingin Sanomat (päivittäin 700 000 lukijaa), Retkilehti 3 kertaa vuodessa (70 000 lukijaa) ja Partioaitan 365 -lehdessä (100 000 lukijaa) 2 kertaa vuodessa lisäsivät näkyvyyttä merkittävästi.
  • Vuorenvarma-median kautta tavoitettiin blogissa 80 400 katselua ja Instagramissa 7064 seuraajaa vuonna 2024.

Ultimate Thermos -pullon lanseeraus:

  • Anni tarjosi uskottavuutta ja autenttisia käyttökokemuksia termospullon markkinointiin.
  • Annin ottamia kuvia hyödynnettiin messuseinissä, myymälämainoksissa ja lehtijutuissa, kuten Retkilehden kannessa ja Thermoksen omissa myyntikanavissa.

Brändin imagon vahvistaminen:

  • Yhteistyö loi Thermokselle positiivisen mielikuvan kestävyydestä, laadusta ja sopivuudesta äärimmäisiin olosuhteisiin.
  • Thermos oli mukana inspiroivissa tarinoissa Annin vuorikiipeilymatkoista, jotka herättivät kiinnostusta ja luottamusta kuluttajien keskuudessa.

Konkreettiset tulokset:

Konkreettiset tulokset: Thermosin ja Anni Penttilän yhteistyö on tuottanut merkittäviä tuloksia niin brändin näkyvyydessä kuin myynnissä:
  • Ultimate Thermos -sarjan menestys:
  • - 0,75 litran Ultimate-pullo nousi lanseeraushetkellä suoraan Thermoksen myydyimpien tuotteiden top 10 -listalle ja ylsi kuuden myydyimmän tuotteen joukkoon. - Ultimate-sarja on lisännyt Thermos-tuotemerkin liikevaihtoa 11 % ja sen osuus kappalemääräisesti myydyistä Thermos-tuotteista on 9 %.
  • Yhteistyö Annin kanssa toi tuotteelle huomattavaa "pöhinää" ja tuki menestyksekästä lanseerausta Suomen markkinoilla.
  • Markkinoinnin tehokkuus:
- Jatkuva sponsorisopimus mahdollisti markkinointitoimenpiteiden tarkemman ajoittamisen ja kohdentamisen oikeisiin medioihin. - Annin mukanaolo korosti Thermoksen tuotteiden luotettavuutta ja käytännöllisyyttä äärimmäisissä olosuhteissa, mikä resonoi kuluttajien kanssa ja vahvisti brändimielikuvaa. Vaikeasta maailmantilanteesta huolimatta yhteistyö ja uuden tuotteen lanseeraus ovat paikanneet vuoden myyntejä ja antaneet Thermokselle vahvan kilpailuaseman markkinoilla.

Thermoksen palaute ja tulevaisuus:

Thermos on ollut erittäin tyytyväinen yhteistyöhön ja sen tuloksiin. Sponsoroinnin vaikutus näkyi niin brändin tunnettuuden kasvuna kuin tuotteen onnistuneessa lanseerauksessa. Positiivisen kokemuksen perusteella Thermos haluaa jatkaa yhteistyötä myös alkuperäisen 3 vuoden sopimuksen päätyttyä. Tämä osoittaa, että investointi on tuottanut pitkäaikaista arvoa ja vahvistanut molempien osapuolten brändiä ja tavoitteita.

Thermosin ja vuorikiipeilijä Anni Penttilän yhteistyö ylitti sille asetetut tavoitteet ja oli erittäin onnistunut sekä tulosten että investoinnin näkökulmasta. Thermos-brändi sai laajaa näkyvyyttä monikanavaisesti, ja Ultimate Thermos -pullon lanseeraus Suomen markkinoille onnistui erinomaisesti. Yhteistyö loi brändille vahvan yhteyden luotettavuuteen, laatuun ja äärimmäisiin olosuhteisiin soveltuvuuteen. ###