Kuvaus

Runomaajoukkue palautti lyriikan urheilukartalle 76 vuoden tauon jälkeen edistäen lasten ja nuorten lukutaitoa täysin uudesta näkökulmasta. Vain harva suomalainen tietää, että Suomi on runoilun hallitseva olympiavoittaja. Aale Tynni voitti lyriikkasarjassa kultaa 1948. Kulttuurillinen urheiluperinne katkesi Helsingin kisoihin 1952 ja runous vaipui unholaan.  Me päätimme palauttaa lyriikan urheilukartalle olympiavuonna 2024, jolloin koko kansan huomio oli Pariisin kisoissa. Myös nuorten.   Lanseerasimme yläkouluikäisille urheilu- ja liikunta-aiheisen runokilpailun, jonka voittaja matkasi Pariisiin olympiajoukkueen edustajana. Runomaajoukkue osui ajankohtaisuudellaan ja uudella näkökulmallaan kultasuoneen keräten 56 mediaosumaa Suomessa. Aihe sai huomiota Ylen ja MTV:n viihdeohjelmissa sekä urheilu- ja kulttuurisivuilla, ja se päätyi muun muassa Keskisuomalaisen pääkirjoitukseen, uutisvisapalstoille ja mielipidekirjoituksiin. Laaja näkyvyys innosti myös kustantamoita ja kirjastoja jakamaan kampanjaa omissa somekanavissaan. Kilpailuun lähetettiin 210 runoa 81:stä yläkoulusta. Nuoret kirjoittivat rohkeasti myös vaikeista aiheista, omasta kehonkuvasta, liikuntasuhteesta, perhesiteistä ja paineista. Nuorten runojen aitous, rehellisyys ja korkeatasoisuus yllätti sekä ammatti- että tähtituomariston. Myös opettajat löysivät kampanjasta uuden kulman lähestyä luovaa kirjoittamista ja kannustaa nuoria itseilmaisuun.

Sponsoroinnin suunnittelu

Lasten ja nuorten lukutaidon tilanne on Suomessa huolestuttava. Lukeminen ei innosta, ja suomen kieli rappeutuu. Nykyiset ratkaisuhankkeet tulevat kirjallisuusalan sisältä ja kouluista, mikä ei nuoria sytytä. Valistuksen sijaan tarvittiin kannustava nuorisoaloite. Halusimme saada nuoret kirjoittamaan runoja urheilu- ja liikuntateemasta ja olemaan luovia omalla tyylillään. Erilainen näkökulma ja yllättävät toimijat voisivat antaa eväät ilmiön luomiseen ja saada nuorten ääntä kuuluville. Nuorten aktivoinnin lisäksi tavoitteena oli runsaasti positiivista mediahuomiota, mikä antaisi kampanjalle siivet myös jatkoa ajatellen. Se edellytti lanseerauksen onnistumista. Laaja medianäkyvyys tavoittaisi toimittajien ja nuorten ohella myös heidän vanhempansa ja opettajat.

Toteutus

Kampanja lanseerattiin kahdessa vaiheessa: ensin julistettiin runokilpailu, ja 2 kuukautta myöhemmin esiteltiin voittajat ja heidän runonsa. Heinäkuussa, olympialaisten alla, voittajarunoista koostettiin näyttely Sanoma-taloon. Kampanja sisälsi printti-, digi-, some-, ulko- ja radiomainontaa sekä tiedotteita medialle, tarjoten samalla tarinaa Aale Tynnistä ja taidelajien olympiahistoriasta. Halusimme innostaa mediaa heidän omista lähtökohdistaan, tavoitellen erikoistoimittajien lisäksi myös yleistoimittajien kiinnostusta.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Kampanjalla halusimme edistää nuorten hyvinvointia ja tuoda Olympiakomitea esille yhteiskunnallisena toimijana. On erityisen hienoa, että kampanjan avulla pystyimme hyödyntämään urheilun huomioarvoa yhteiskunnallisen haasteen ratkaisemiseksi. Kampanjan saama mediahuomio oli poikkeuksellista. Saimme runsain määrin paljon positiivista palautetta sekä myös suoria yhteydenottoja niin yksittäisiltä ihmisiltä kuin yhteistyökumppaneilta. Kampanjana toi esille myös nuorten aidot kokemukset urheilusta. Nämä sanoitukset auttoivat meitä ymmärtämään vielä paremmin nuorten elämää. \- Mikko Selin, Olympiakomitea