Kuvaus
Vaasanin tavoitteena on rakentaa suomalaista leipäkulttuuria, pitäen leipä sekä Vaasan brändi relevanttina myös nuoremman sukupolven keskuudessa.
Vaasan solmi vuoden mittaisen yhteistyön kokokansan fanittaman, laulaja Robin Packalenin kanssa, vahvistaakseen Vaasan brändimielikuvaa, erityisesti nuoremman sukupolven keskuudessa. Robin oli luonnollinen valinta yhteistyöhön, koska hänen ja Vaasan brändin arvomaailmat kohtaavat. Lisäksi leipä on luonnollisesti osana Robinin arkea, erityisesti oma suosikkileipä Vaasan Ruispalat Ohut Herkku.
Yhteistyö oli erittäin laaja, ja siinä hyödynnettiin monimuotoisesti eri medioita aina pakkauksesta, sosiaaliseen mediaan, televisiomainontaan, tapahtumaan ja radioon.
Koko kampanja rakennettiin pakkauspromootion ympärille. Promootiossa pystyi ostamalla Vaasan tuotteita voittamaan liput Vaasan järjestämälle Robinin yksityiskeikalle Allas Sea Poolille. Allas Seapoolin yksityiskonserttiin jaettiin pakkausten kautta 2000 lippua. Tapahtuma oli menestys, lähes kaikkien lipun saaneiden saavuttua paikalle. Innokkaimmat osallistujat saapuivat paikalle jonottamaan jo aamutuimaan. Parhaimmillaan jono luikerteli aina Kauppatorille asti.
Konsertin ja pakkauspromootion lisäksi kampanja sisälsi Robinin sanoittaman, säveltämän ja esittämän biisin, massiiviset esillepanot myymälöissä sekä vahvan mediatuen.
Sponsoroinnin suunnittelu
Vaasan tavoitteena on rakentaa suomalaista leipäkulttuuria ja pitää leipä, sekä Vaasan brändiä relevanttina myös nuoremman sukupolven keskuudessa.
Robin toimi Vaasanin luontevana brändilähettiläänä, puhutellen ja tavoitellen erityisesti nuorempaa kohderyhmää. Robin toi Vaasanin helposti lähestyttäväksi, entistä energisemmäksi ja elämän iloisemmaksi.
Konkreettiset tavoitteet:
1.lisätä kiinnostusta Vaasan brändiä ja tuotteita kohtaan erityisesti nuoremmassa kohderyhmässä
2.vauhdittaa kokonaismyyntiä
Toteutus
Yhteistyö koostui pakkauspromootiosta, musiikista, musiikkivideosta, konsertista, meet & greet fanitapaamisista, sosiaalisen median näkyvyydestä, TV-mainonnasta, myymälämateriaaleista, digitaalisista medioista sekä radiomainonnasta.
Kampanja starttasi helmikuussa yhteistyön julkistuksella ja ilmoituksella päästä mukaan Robinin Vaasanin kanssa yhdessä kuvattavaan musiikkivideoon. Otimme vahvasti sosiaalisen median kanavat haltuun ja saimme yli 1000 hakemusta musiikkivideoon. Näistä valikoimme 4 nuorta ympäri Suomen. Valmista musiikkivideota mainostettiin laajasti sosiaalisen median kanavissa ja myöhemmin vuodesta myös televisiossa.
Video on kerännyt yli 135 000 katselukertaa YouTubessa. Musiikkivideolla kuullaan Robinin suomenkielinen kappale, joka on saanut inspiraatiosta Vaasanin arvolupauksesta, siinä maistuu hyvä.
Pakkauksessa ollut QR-koodi vei kampanjasivulle. Sivulle ladattiin kuva Vaasan leipäpussista ja osallistuja sai heti tietää, oliko voittanut liput vai. Kilpailuaika oli yhteensä kaksi kuukautta. Tänä aikana kuvia ladattiin yli 40 000 kappaletta. Uniikkeja osallistujia oli 18 000 ja sivustovierailuja yhteensä 110 000.
Kevään aikana Robin kampanja oli ennennäkemättömän isosti esillä kauppojen leipähyllyillä. Pahviset Robinit valtasivat myymälät ja saimme ansaittua näkyvyyttä kauppojen omissa sosiaalisen median kanavissa. Kevään aikana järjestimme myös kolme kaikille avointa meet & greet tapahtumaa Uudellamaalla.
Kampanja huipentui kesäkuussa järjestettävään Allas Seapool konserttiin, minne saapui paikalle lähes 2200 lipun voittanutta innokasta fania.
Liiitteenä olevat videot kansiossa:
https://drive.google.com/drive/folders/1d4NLwcT0JbGpVSzpLlW8snEAZARSnFIq?usp=drive_link
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Onnistuimme muuttamaan mielikuvaa nuoren kohderyhmän keskuudessa. Mainonnan huomioarvo oli todella korkea 52% (benchmark 39%). Tavoitimme erityisesti nuoremman kohderyhmän 16-24 vuotiaat. Sosiaalisessa mediassa kampanja keräsi 20 miljoonaa näyttökertaa ja 65 000 klikkausta
Kampanjasivulla
- 110 000 sivustovierailua
- 18 000 uniikkia kävijää
- 44 000 ladattua kuvaa (osallistumista).
- 2200 lippua jaettiin Allas Seapoolille
Muita lukuja
- 1000 hakemusta musavideoon
- 20 miljoonaa näyttökertaa sosiaalisen median kanavissa (Meta, Snapchat, Jodel, TikTok)
- 65 000 klikkausta sosiaalisen median kanavissa.
Vaasan onnistui myös asetetuissa attribuuteissa nuorten keskuudessa.