
Kuvaus
Viestinnällisesti BASSO oli vuoden 2024 Taiteiden yön päätapahtuma, sekä Helsingin juhlaviikkojen lähtölaukaus. BASSOn katsoja osallistui yksittäisen spektaakkelin lisäksi samalla kertaa niin Taiteiden yön kuin Helsingin juhlaviikkojenkin ohjelmaan. Senaatintorilla Helsingin Tuomiokirkon portailta tapahtuma streamattiin YouTubeen, johon tallenne jäi edelleen katsottavaksi.
“Ennen kuin oli mitään, oli basso” Lauri Porran säveltämä BASSO oli historiallinen bassoäänten kokoontuminen, joka keräsi 145 esiintyjää Helsingin Tuomiokirkon portaille ja 25 000 katsojaa Senaatintorille juhlistamaan musiikin peruskalliota, bassoa. Helsingin juhlaviikkojen taiteellisen johtajan Marko Ahtisaaren (2019–2024) idean pohjalta Juhlaviikot tilasi Lauri Porralta sävellysteoksen sadalle bassolle. Tapahtuman suunnittelu käynnistyi vuonna 2022. Teoksessa esiintyi sähkö- ja kontrabasisteja, laulajia, lyömäsoittajia ja puhaltajia, joista 52 sähköbasistia valikoitui mukaan avoimen haun kautta. Tapahtuman livestreamausta seurasi noin 20 000 henkilöä ja tallennetta on katsottu yli 37 000 kertaa. Tapahtuma oli yllätyksellinen spektaakkeli Helsingin dramaattisimmalla paikalla ja tuotti kymmenille tuhansille seuraajille elämyksen laadukkuudellaan ja vaikuttavuudellaan.
Sponsoroinnin suunnittelu
BASSOn idea on osa Helsingin juhlaviikkojen perinnettä juhlistaa Taiteiden yötä suurella spektaakkelimaisella tapahtumalla: vuonna 1995 nähtiin Raoul Björkenheimin Apocalypso-teos 50 kitaristille, ja vuonna 2015 Alexi Laihon 100 Guitars From Hel. Lauri Porran sävellys haluttiin osaksi historiallista jatkumoa, joka tarjoaa Taiteiden yön ystäville uniikin elämyksen näiden suurteosten joukossa. Helsingin tapahtumasäätiön tavoitteena on tuottaa kaupunkilaisille iloa ja ohoa, eli positiivisia elämyksiä ja yllätyksellisyyttä tapahtumissa, joissa saavutettavuus on tärkeä arvo.
Tapahtumien tarkoitus on osallistaa ja tuoda kaupunkilaisia yhteen ja samalla ylittää heidän odotukset. Maksuttomana tapahtumana kynnys osallistua historialliseen spektaakkeliin pidettiin tarkoituksella matalana ja viestinnällinen painotus teoksen kertaluontoisuudesta latasi tapahtumasta kiinnostuneille syyn saapua paikalle. Teoksen taiteellinen lähtöajatus oli tuoda esiin bassoäänten erilaisuutta ja korostaa äänen monitasoisuutta osallistamalla basso-muusikoita valtakunnallisesti. Teoksen visuaalinen suunnittelu sisälsi runsaasti symbolisia viittauksia historiaan, valtaan ja sen käyttöön. Lyriikat kertoivat bassoäänen merkityksestä maailman pohjan synnyttäjänä ja kannattelijana.
Toteutus
Tapahtumaan liittyvä kuluttajaviestintä aloitettiin huhtikuussa 2024 Helsingin juhlaviikkojen ohjelman julkaisun yhteydessä, jolloin avattiin myös sähköbasistien avoin haku. Hakuprosessi oli oleellinen osa tapahtuman markkinointiviestintää, sillä mukaan hakevien tuli ladata koesoittonsa julkiseen sosiaalisen median kanavaan aihetunnisteineen. Koesoittovideot tuli tehdä vastauksena Lauri Porran tekemään hakuvideoon. Hakijoita oli 200, heidän kauttaan sana tapahtumasta levisi tehokkaasti laajalle yleisölle.
Harjoitusprosessin yhteydessä Suomen kansallisooppera ja -baletin tiloissa tehtiin lukuisia haastatteluja mediaan ja projekti sai näkyvyyttä uutisoinnissa radio-ohjelmissa, aamu-tv:ssä ja Helsingin Sanomissa. Esiintyjiä rohkaistiin julkaisemaan omissa sosiaalisen median kanavissaan sisältöä harjoituksista, jonka kautta tapahtuma sai paljon huomiota. BASSOn kenraaliharjoitukset pidettiin Senaatintorilla, josta kaupunkilaiset saivat jo esimakua tulevan tapahtuman luonteesta ja mittakaavasta lisäten kiinnostusta sitä kohtaan.
BASSOn visuaalinen suunnittelu oli tarkkaa ja tarkoituksenmukaisesti suureellista, keskittyen kuitenkin tarkkaan valittuihin pääelementteihin. Visuaalisuudella tarinallistettiin teosta ja tuotiin mukaan vahvoja symbolisia viestejä tukemaan sävellyksen sanomaa ja nyansseja.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
BASSOn tavoitteina oli tuottaa kaupunkilaisille ainutkertainen ja pääsymaksuton taide-elämys keskellä Helsinkiä sekä osallistaa esiintyjiä ja kaupunkilaisia. Tapahtumaa käytettiin osaltaan kanavana markkinoida alkavia Helsingin juhlaviikkoja BASSOn medianäkyvyyden kautta. Tapahtuma keräsi Senaatintorille 25 000 katsojaa ja live-streamin äärelle 20 000 henkilöä. YouTube-tallennetta on katsottu yli 37 000 kertaa.
"BASSO on minun vastaukseni kysymykseen: Mitä haluaisit tehdä, jos voisit tehdä aivan mitä vaan? Se oli todellinen unelma saada toteuttaa, ja tuntuu yhä minulle miltei epätodelliselta, että se oikeasti tapahtui. Oli mieltä nostattavaa todistaa, että hyvin omaehtoisista ja poikkitaiteellisista lähtökohdista syntyvä uniikki teos ja esitys voi kerätä niin massiivisen yleisön ja ennen kaikkea välittää niin voimakkaan kokemuksen kaikille. BASSO tulee ikuisesti olemaan yksi ammatillisen elämäni ehdottomista huippukohdista.", kuvailee säveltäjä, basisti Lauri Porra tapahtuman toteutumista. Saadun esiintyjäpalautteen perusteella BASSOn perintönä saavutettu basistien yhteisö on jatkanut aktiivista yhteistyötään tapahtuman jälkeen. Useat soittajat saivat uutta inspiraatiota ja innokkuutta omaa soitintaan kohtaan. Basso keräsi yhteensä 90 mediaosumaa ansaituissa musiikkimedioissa kuten Rumbassa ja Soundissa sekä lukuisia artikkeleita päämedioissamme HS:ssä, Ylellä ja Maikkarille, joiden lisäksi myös eri kaupunkien paikallismedioissa.