
Kuvaus
Karhu-olut on ollut Tuska-festivaalin pääyhteistyökumppani vuodesta 2023 lähtien. Vuonna 2024 Karhu lanseerasi yhdessä Tuskan kanssa Karhu Kappeli -kampanjan, joka toi festivaalikokemukseen uuden ulottuvuuden. Karhu Kappeli ammensi inspiraationsa Karhun Kotakylän kolmionmuotoisesta arkkitehtuurista, symboloiden karhun voimaa ja vahvaa liittoa – sillä kolmio tunnetaan maailman vahvimpana muotona.
Festivaalin keskelle luotu kappeli toimi näyttämönä ainutlaatuisille metallihäille, jotka heijastivat Karhun ja Tuskan yhteistä tarinaa rakkaudesta, aitoudesta ja voimasta. Hääpari haettiin valtakunnallisella kampanjalla, johon kuului sosiaalisen median näkyvyys, julistekampanja ja videohakemukset. Valikoidulle parille tarjottiin unohtumaton kokemus heidän näköisessään ympäristössä.
Karhu Kappeli yhdisti Tuskan sekä Karhun brändit saumattomasti ja saavutti laajaa medianäkyvyyttä.
Sponsoroinnin suunnittelu
Karhun sanomaan, suomalaiseen elämänmenoon, sopii täydellisesti metallimusiikki sekä häät. Tuskan ja Karhun idea jalkaantua festivaalikentän rajojen ulkopuolelle monikanavaisesti onnistui yli odotusten.
Idea ikimuistoisiin häihin Tuska 2024 festareilla lähti Karhun festarimarkkinoinnin laajentamisesta – ensimmäiset toimenpiteet toteutettiin vuonna 2023, ja vuodelle 2024 haluttiin tarjota kuluttajille uudenlainen elämys. Pohdimme, mikä synnyttää festareilla suuria tunteita ja ikimuistoisia muistoja, ja häät nousivat luonnolliseksi vastaukseksi.
Toteutus
Karhu ja Tuska aloittivat yhteistyössä kampanjan, jonka tavoitteena oli löytää hääpariksi mahtava ja heittäytyvä pari, joka haluaisi viettää häitään metallimusiikin tahdittamana. Hääpari valittiin valtakunnallisesti sosiaalisen median, medianäkyvyyden ja julistekampanjan avulla. Hakuprosessi sisälsi kysymyspatteriston, avoimen hakukirjeen ja videohakemuksen, jotta pariksi valikoituisi juuri tapahtuman henkeen sopiva moderni ja aito pari. Kampanja lanseerattiin 4.4.2024 ja haku sulkeutui 2.5.2024.
Hakuprosessin ja tapahtuman laadun varmistamiseksi toteutettiin seuraavat toimenpiteet:
- Hakemuksia arvioitiin aitouden ja festivaalin sekä Karhu brändinsopivuuden perusteella, sensaatiohakuisuus minimoiden.
- Alaikärajaksi asetettiin 25 vuotta, ja pariskunnille tehtiin taustaselvitykset.
- Hääpäiväksi valittiin Tuskan avauspäivä, perjantai 28.6.2024
Visuaalinen ja brändillinen ilme
Karhun kotakylä konsepti pohjautuu kommunikaatiokonseptiin ”suomalaiseen elämänmenoon”. Karhu Kappelin ulkoasu ammensi inspiraationsa Karhun Kotakylän kolmionmuotoisesta rakenteesta ja resonoi edellisen vuoden Tuska-festivaalin vieraille tutulla muotokielellä. Värimaailma ja riimuelementit linkittyivät Tuska-festivaalin visuaaliseen ilmeeseen, houkutellen hevimusiikin ystävien huomion jo ensisilmäyksellä. Näin Karhu ja Tuska sulautuivat yhteen myös graafisella tasolla.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Kampanja herätti laajaa huomiota valtakunnallisesti monikanavaisen toteutuksensa ansiosta. Sosiaalisen median, julistekampanjoiden ja kohdennetun mainonnan kautta hääparin hakuprosessi houkutteli 27 hakemusta ympäri Suomea, ja hakijoiden laatu vastasi tapahtuman henkeä. Tuskan ja Karhun julkaisut nousivat kesän suosituimpien joukkoon, ja kampanja keräsi huomattavaa orgaanista näkyvyyttä – median tavoittavuus oli peräti 2,4 miljoonaa lukijaa. Visuaalinen toteutus ja tapahtuman konsepti resonoivat kohderyhmän kanssa.
Spontaani brändimielikuva onnistui erinomaisesti: 69 % Tuskan kävijöistä muisti Karhun, mikä on merkittävä tulos, sillä Karhu oli mukana vasta toista kertaa yhteistyökumppanina. Lisäksi 94 % tunnisti Karhun brändinä. Näin Karhu ja Tuska loivat aidon ja mieleenpainuvan festivaalikokemuksen, joka yhdisti molemmat brändit saumattomasti.