Kuvaus

Coldplay vieraili ensimmäistä kertaa Suomessa ja rikkoi samalla useita ennätyksiä. Music Of The Spheres -maailmankiertuellaan oleva bändi esiintyi neljästi loppuunmyydyllä Olympiastadionilla yhteensä yli 178 000 ihmiselle. Kyseessä on suurin yksittäisen artistin tai yhtyeen Suomen vierailun lipunmyynti. Myös konserttien määrä oli ennätyksellinen -aiemmin Olympiastadionilla on nähty korkeintaan kaksi saman kiertueen konserttia.Coldplay vieraili ensimmäistä kertaa Suomessa ja rikkoi samalla useita ennätyksiä. Music Of The Spheres -maailmankiertuellaan oleva bändi esiintyi neljästi loppuunmyydyllä Olympiastadionilla yhteensä yli 178 000 ihmiselle. Kyseessä on suurin yksittäisen artistin tai yhtyeen Suomen vierailun lipunmyynti. Myös konserttien määrä oli ennätyksellinen -aiemmin Olympiastadionilla on nähty korkeintaan kaksi saman kiertueen konserttia.

Sponsoroinnin suunnittelu

Coldplayn saapuminen Suomeen nousi nopeasti ilmiöksi, joka vangitsi koko maan huomion. Tämän merkittävän kulttuuritapahtuman rakentaminen alkoi huolellisella suunnittelulla ja tiiserikampanjalla, joka onnistui herättämään valtavan odotusarvon ja kiinnostuksen jo ennen virallista julkistusta.

Lipunmyynnissä saavutimme ennennäkemättömän FOMO-ilmiön, joka kannusti ihmisiä hankkimaan lippuja välittömästi, peläten jäävänsä ulkopuolelle. Tämä huolellisesti luotu paine lipun ostamiseen johti siihen, että Coldplayn kysyntä ylitti kaikki odotukset, ja lopulta saimme järjestettyä neljä loppuunmyytyä konserttia Suomessa – saavutus, joka ei ollut itsestäänselvyys.

Coldplayn jatkuva näkyvyys mediassa oli avainasemassa ilmiön rakentamisessa. Jo varhaisessa vaiheessa onnistuttiin pitämään bändi ja sen ympärillä pyörivät uutiset otsikoissa, mikä kasvatti odotusta entisestään. Kaikki Coldplayhin liittyvät asiat herättivät valtavaa kiinnostusta sekä lehdistössä että yleisön keskuudessa, mikä varmisti konserttien pysyvän puheenaiheena aina konsertteihin asti - ja niiden jälkeenkin.

Toteutus

kts. ed.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Konsertit toivat Helsinkiin merkittävää taloudellista hyötyä. Neljä konserttia toivat Helsinkiin noin 63 miljoonaa euroa. Konserttikävijät olivat poikkeuksellisen tyytyväisiä tapahtumiin. Tapahtuman suositeltavuutta kuvaava NPS-luku oli Coldplayn konserteissa 90, mikä on erittäin korkea luku. Jopa 97 prosenttia Coldplayn konserteissa kävijöistä koki, että tapahtuma paransi heidän tyytyväisyyttään elämään. Lisäksi 91 prosenttia piti tapahtumaa ikimuistoisena. Lähes 97 prosenttia vastaajista koki olonsa turvalliseksi vierailun aikana. Nämä luvut korostavat, että tapahtumakokonaisuus oli kokonaisuudessaan onnistunut, ja kävijät olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumajärjestelyihin.

Coldplayn tulo Suomeen oli ainutlaatuinen ja laajamittainen ilmiö, joka ei ainoastaan ilahduttanut yli 178 000 fania, vaan myös asetti uuden standardin konserttien järjestämiselle Suomessa.

Työllistimme myös ison määrän tapahtuma-alan ammattilaisia sekä alihankkijoita, joiden kanssa yhdessä saimme aikaan tämän upean toteutuksen keikoille!