Kuvaus

Harmaa rinne on saanut nimensä laskettelurinteiden eri vaikeusasteita kuvaavista väreistä. Siinä missä rinteet voivat olla vihreitä, sinisiä, punaisia tai niitä vaativimpia eli mustia, on afterskillä vain yksi väri: lonkeron harmaa.

Original Long Drink halusi vakuuttaa koko Suomen kansan, että brändi omistaa after skin ja tätä tavoitetta lähdettiin toteuttamaan luomalla täysin uudenlainen tapahtumakonsepti Rukalle - talvifestivaali joka järjestettiin maaliskuussa 2024 ensimmäisen kerran. Harmaa Rinne 2024 keräsi yhteensä etkoineen ja jatkoineen yli 10 000 kävijää ja rakensi uuden kiireisen viikonlopun Rukan talvisesongille. Yleisö myös rakasti uutta tapahtumaa ja näin tapahtuma myös saa jatkoa vuonna 2025.

Harmaa Rinne Festivalin kohokohtiin lukeutuivat muun muassa Karri Koiran tanssibileet, Sannin hittisikermä ja JVG:n keikan aikana taivaalla nähdyt revontulet. Erityistä ihastusta herätti lumen sisälle rakennettu elektronisen musiikin lava. Lumitunnelin keikat ja DJ-setit tarjosivat elektronisen musiikin ystäville ainutlaatuisen elämyksen, jollaista ei kesäfestareilla pääse kokemaan.

Harmaa Rinne Festivalin promoottori Pietu Sepponen hehkuttaa tapahtuman ainutlaatuisuutta: “Näytimme itsellemme ja juhlivalle yleisölle sen, että keskellä talvea on mahdollista toteuttaa täysipainoinen festivaalielämys. Palaute niin artisteilta, yhteistyökumppaneilta kuin kävijöiltä on ollut toistaiseksi ylistävää. Keikkojen lisäksi suitsutusta on kerännyt Rukan Hiihtostadionin ainutlaatuinen miljöö ja festarialueen kuvauksellisuus.” 

Harmaa Rinne Festivalin toteutuksesta vastasi turkulainen livealan yhtiö Sunborn Live, joka on tunnettu mm. Kesärauha-festivaalista ja Knotfest-festivaalista.

Sponsoroinnin suunnittelu

Sponsoroinnin ja tapahtuman tavoitteet olivat: \- Original Long Drinkin brändin aseman vahvistaminen uudessa ympäristössä: after skissä ja talvisesongissa \- Original Long Drinkistä Suomen suosituin after ski juoma \- Rakentaa uudenlainen tapahtumakonsepti: talvifestivaali joka voi olla yhtä onnistunut festivaalikokemus kuin upeimmat kesäfestivaalit ovat \- Rakentaa uusi sesonkiviikonloppu Rukalle

Toteutus

Harmaa Rinne Festival kulki mukana Hartwall Original Long Drinkin viestinnässä aina alkaen lokakuusta 2024 jolloin tapahtuma lanseerattiin. Hartwall Original Long Drink hyödynsi tapahtumaa niin sosiaalisen median viestinnässä, laajamuotoisessa vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoissa, maksetussa mainonnassa (esim somemainonta, Pohjois-Suomessa printtimedia, Suomipop-kampanja) kuin ravintola- ja kauppa-asiakkuuksissa myynnin edistämisen kampanjoina.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Sponsoroinnin ja tapahtuman tavoitteet olivat ja niissä onnistuminen: 

1\. Tavoite: Original Long Drinkin brändin aseman vahvistaminen uudessa ympäristössä: after skissä ja talvisesongissa. Tulos: Original Long Drink Harmaa Rinne Festivalin pääyhteistyökumppanina näkyi poikkeuksellisen laajasti ja hienosti keskellä talvea after skissä joka levittyi itse tapahtuman lisäksi Rukan rinteisiin, yökerhoihin ja Rukan kylälle. Raidat eivät jääneet keneltäkään Rukalla huomaamatta maaliskuussa 2024! 

2\. Tavoite: Original Long Drinkistä Suomen suosituin after ski juoma. Tulos: 42 % tapahtuman kävijätutkimuksen vastanneista kertoi että Original Long Drink sopii parhaiten after ski juomaksi. Original Long Drink hallitsi myös tapahtuman juomamyyntiä noin 70 % osuudella koko alkoholimyynnistä tapahtumassa.

3\. Tavoite: Rakentaa uudenlainen tapahtumakonsepti: talvifestivaali joka voi olla yhtä onnistunut festivaalikokemus kuin upeimmat kesäfestivaalit ovat. Tulos: Tapahtuman toteuttanut Sunborn Live pystyi todistamaan tuotannollisella osaamiselaan että talvifestivaali voi olla yhtä onnistunut kuin kesäfestivaali. Yleisön tyytyväisyys tapahtumaan oli tutkimuksen mukaan 8,85 / 10 ja paluuhalukkuus 9,16 / 10.

4\. Tavoite: Rakentaa uusi sesonkiviikonloppu Rukalle. Tulos: Rukan majoituksen täyttökapasiteetti oli suurempi kuin koskaan aiemmin kyseisenä ajankohtana ja täyttöaste oli reilut 95 % kyseisenä ajankohtana. Tapahtuman taloudelliset vaikutukset Ruka-Kuusamon alueelle olivat noin miljoona euroa.