
Kuvaus
Vain joka kolmas lapsi ja nuori liikkuu riittävästi. 40 prosentilla lapsista fyysinen toimintakyky on terveyttä haittaavalla tasolla\. Samalla perheet ovat entistä eriarvoisemmassa asemassa. \Lähde: Valtakunnalliset fyysisen toimintakyvyn Move! -mittaustulokset 2023.
K-kauppiaat ovat tuttu näky paikallisten urheiluseurojen tukijana mm. K-Plussan kannata & kerrytä -mallin avulla ja Keskon hallitus myöntää vuosittain lahjoitusvaroja vähävaraisten lasten ja nuorten liikunnan tukemiseksi. Lisäksi olemme kymmenen vuoden ajan järjestäneet ilmaisia Pirkka Street Basket -koululaistapahtumia ja Futiskiertuetta ympäri Suomen.
Mutta halusimme tehdä enemmän.
Sponsoroinnin suunnittelu
K-ryhmä ryhtyi toimeen liikkumattomuuden haasteen ratkaisemiseksi yhdessä suurimpien sponsorointikumppaneidensa kanssa - syntyi LIIKE ON LÄÄKE -hanke, johon yhdistettiin kaikki suurimmat urheilusponsoroinnit ja kumppanit saman teeman alle. Yhdessä loimme lajirajat ylittävän yhteistyön kaupallisen toimijan ja lajiliittojen välillä yhdessä Palloiliiton, Suomen Koripalloliiton ja Suomen Tennisliiton sekä juniorijääkiekkoseurojen sekä rap-duo JVG:n kanssa.
K:n tunnettuus on lähes 100%, joten tavoitteemme LIIKE ON LÄÄKE -hankkeessa ovat toisaalla:
SPONSOROINNIN TEHOKKUUS Vaikuttavuutta yhdistämällä kaikki sponsorointitoimenpiteet saman hankkeen alle ja luomalla tälle selkeän konseptin.
HUOMIOARVO HANKKEELLE Laaja tavoittavuus suomalaisten keskuudessa
K:N MIELIKUVIEN KEHITTÄMINEN Positiivisten mielikuvien voimistaminen
AKTIVOINNIT Yli 100 lapsia ja nuoria liikuttavaa ilmaistapahtumaa vuoden aikana, jotta mahdollisimman monella lapsella olisi mahdollisuus kokeilla eri urheilulajeja.
Toteutus
TUTUSTU HANKKEESEEN KUVIEN JA VIDEOIDEN AVULLA: https://www.xn--kliikeonlke-t8aa.fi/
Loimme musiikkikulttuuriin nojaavan konseptin ja JVG teki hankkeeseen sporttianthemiksi ”LIIKE” -biisin ja toimien samalla hankkeen kasvoina. LIIKE-biisi julkaistiin Spotifyssä sekä Metassa ja sitä saa soittaa vapaasti - aina Huuhkajien ja Susijengin otteluista pihapeleihin tai koulun diskoon. LIIKE-musiikkivideota teki kanssamme yli 100 nuorta eri urheiluseuroista. Saimme paljon palautetta, että olimme tarjonneet lapsille unohtumattoman elämyksen.
Niin K kuin kumppanit kommunikoivat viestinnässä yhteisenä rintamana inspiroivalla tavalla lasten liikkumattomuudesta. LIIKE ON LÄÄKE -hanke kannustaa kaikenlaiseen liikkumiseen. Tavoitteellisen kilpaurheilun lisäksi liikkuminen voi olla paljon muutakin: pelaamista ja puuhaamista, leikkimistä ja höntsäämistä.
Kaikki olemassa oleva sponsorointinäkyvyys lajiliitoissa valjastettiin samaan yhtenäiseen ilmeeseen ja viestiin – K-logo vaihdettiin LIIKE ON LÄÄKE -tunnukseen. Jokaiseen urheilulajiin suunniteltiin fanikuntaa puhutteleva sisältö yhdessä lajiliiton ja sen urheilijoiden kanssa. Jalkapallosisältö pyöri Huuhkajien maaotteluiden yhteydessä, koripallosisältö Susijengin otteluiden yhteydessä ja Tennis vauhditti Davis Cupin semifinaaleja.
Kesällä 2024 järjestimme yli 100 monilajista LIIKE ON LÄÄKE -ilmaistapahtumaa, joissa liikkui yli 73.000 ja mukana toteutuksessa oli yli 80 urheiluseuraa. Myös paikalliset K-kauppiaat heittäytyivät mukaan – kesän tapahtumiin osallistui yli 200 K-kauppiasta kautta maan.
Syksyllä saimme mukaan 10 juniorijääkiekkoseuraa sekä opiskelijoiden liiga FCAA:n, joissa K-ryhmän tuki muuttuu lasten ja nuorten liikkeeksi. Jääkiekkoseuroissa tuetaan matalan kynnyksen harrastetoimintaa: harraste- ja erityisryhmiä, opiskelijoita, järjestetään tapahtumia sekä tuetaan vähävaraisten nuorten jääkiekkoharrastamista.
Koolaisista ilmoittautui 60 vapaaehtoista Liike on lääke -lähettilääksi, jotka järjestävät mm. afterworkkien sijaan afterjuoksulenkkejä eli ideoivat liikuntaa tiimeilleen. Lanseerasimme HeiaHeia palvelun koko organisaation käyttöön ja ensimmäisen viikon aikana siihen liittyi yli 600 koolaista. Järjestämme henkilökunnallemme tapahtumapäiviä, inspiraatioluentoja sekä innostamme arjessa liikkeelle liikuntahaastein. Kesko palkittiin tammikuussa Urheilugaalassa vuoden aktiivisimpana työpaikkana 2024.
Henkilökunnan lisäksi lähettiläiksi on innostunut myös talon ulkopuolelta väkeä, esimerkiksi soutaja Jari Saario. Lisäksi järjestimme Liike on Lääke -hyväntekeväisyysgolftapahtuman yhteistyökeskuksemme Master Golfin kanssa, johon kutsuimme asiakkaitamme kisaamaan leikkimielistä Scramblea. Yhdessä keräsimme potin, joka lahjoitettiin Hope ry:n harrastustukeen.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
LIIKE ON LÄÄKE -hankkeen saama positiivinen vastaanotto on ylittänyt odotuksemme. Emme kasvattaneet K:n sponsorointikonsepteihin käytettävää sponsorointi- tai mediabudjettia vuoteen 2023 verrattuna, vaan teimme asiat tehokkaammin investoiden konseptuaalisuuteen ja sisältöön tuomalla kaiken sponsoroinnin saman teeman alle.
Tuloksia: 3 000 000 uniikkia tavoitettua sosiaalisessa mediassa 62 000 tuntia sisällön parissa vietettyä aikaa 73 000 liikkujaa ilmaistapahtumissa 71% sanoo hankkeen muuttavan käsitystä K:stä positiivisemmaksi (K-Kylä tutkimus 2024) 60 LOL-lähettilästä liikuttamassa koolaisia Vuoden aktiivisin työpaikka -tunnustus 2024