Kuvaus
UEFA Super Cup on UEFAn vuosittainen seurajoukkuekilpailu, jossa kohtaavat UEFA Mestarien liigan ja Eurooppa-liigan voittajat aina elokuun alkupuolella. UEFA Super Cupia on pelattu ympäri Euroopan suurilla stadioneilla, jotka eivät kuitenkaan täytä kriteereitä, jotta niillä voitaisiin pelata esimerkiksi UEFA Mestarien liigan loppuottelu. UEFA Super Cupista onkin viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut isäntäkaupungille todella ainutlaatuinen huippujoukkueitten kohtaaminen. Helsingin Olympiastadionista tuli kesällä 2022 kymmenes UEFA Super Cupia isännöivä areena, jossa kauden 2022 Mestarien liigan voittaja, suurseura Real Madrid kohtasi Eurooppa-liigan voittajan, Eintracht Frankfurtin. Real Madrid voitti ottelun 2-0.
Ottelun valmistelu aloitettiin syyskuussa 2021, yhteistyössä Helsingin kaupungin, Olympiastadionin, viranomaisten ja UEFAn kanssa. UEFA Super Cupin oikeudet omistaa UEFA, mutta ottelun vastuullisena järjestäjänä toimii paikallinen järjestäjä eli tässä tapauksessa Suomen Palloliitto. UEFA Super Cupin järjestelyoikeudet myönnetään hakumenettelyllä. Suomeen ottelun järjestelyoikeudet myönnettiin keväällä 2020. UEFA Super Cup on suurin yksittäinen ottelu, jonka Suomi voi tällä hetkellä isännöidä.
Kansainväliset suurtapahtumat ovat yksi keino vahvistaa kansainvälistä yhteistyötä, joka on Suomen Palloliitolle erittäin tärkeää. Ottelun avulla Suomea ja erityisesti Helsinkiä voidaan tehdä tunnetuksi kansainväliselle jalkapalloyleisölle. Lisäksi halusimme tarjota suomalaisille jalkapallon seuraajille mahdollisuuden nähdä livenä kansainvälistä huippujalkapalloa sen ehdottomalta huipulta.
Omiin huipputapahtumiimme (kuten Huuhkajien kotiottelut) verrattuna ottelu toi Helsinkiin huomattavasti suuremman määrän kansainvälisiä faneja. Yhteensä kansainvälisiä vieraita oli reilut 13 000, joista noin 8 000 Frankfurtin kannattajia ja vajaat 2 000 Real Madridin kannattajia. Nämä luvut sisältävät myös seurojen omat vieraat ja sponsorit. Tapahtumatuotannon osalta mm. TV-tuotanto, tapahtumailme sekä VIP/Hospitality-tuotanto olivat huomattavasti massiivisemmat kuin Palloliiton omissa tapahtumissa. Olympiastadionille rakennettiin pääkatsomoon 43 paikkaa TV-selostajille (3 istuinta per paikka) sekä 131 kirjoittavan median paikkaa. Olympiastadionin ulkopuolelle rakennettiin hieman alle 4 000 m2 kokoinen TV-tuotantoalue. UEFA omia vieraita ja yhteistyökumppaneita varten Olympiastadionin edustalle rakennettiin 1 800 m2 teltta.
Itse ottelun lisäksi järjestettiin Kansalaistorilla tapahtuman virallinen Fan Festivaali 9-10.8.2022 yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Myös UEFA oli tiiviisti mukana Fan Festivaalin järjestämisessä ja paikalla oli paljon eri aktiviteettejä, live-esiintymisiä, sponsoreita, yms. Parhaat esimerkit olivat yleisön mahdollisuus kuvauttaa itsensä kolmen eri pokaalin kanssa (UEFA Super Cup, Mestarien liiga ja Eurooppa-liiga), Anna Abreun ja Daruden live-esiintyminen, sekä Pepsi Truck ja muut jalkapalloaiheiset kilpailut. Itse ottelu näytettiin myös livenä Kansalaistorilla, johon kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet. Yhteensä kävijöitä alueella oli kahden päivän aikana yli 30’000.
Sponsoroinnin suunnittelu
UEFA Super Cup myönnetään hakuprosessin perusteella. Ottelun järjestelyoikeudet myönnettiin Suomeen 2020. Suomen Palloliitto ja Helsingin kaupunki hakivat ottelua järjestettäväkseen mm. osana kansainvälistä yhteistyötä ja sen vahvistamista. Lisäksi haluttiin tuoda esiin Helsinkiä erinomaisena tapahtumakaupunkina, jossa pystytään järjestämään korkeatasoisia kansainvälisiä tapahtumia sekä tehdä Helsinkiä tutuksi kansainväliselle jalkapalloyleisölle. Ottelun myös suomalaisilla jalkapallon ystävillä oli mahdollisuus nähdä livenä kansainvälistä huippujalkapalloa sen ehdottomalta huipulta.
Tapahtumaa valmisteltiin Suomen Palloliiton, Helsingin Kaupungin, Olympiastadionin, viranomaisten ja UEFAn toimesta noin 11 kuukauden ajan.
Toteutus
Tapahtumasta viestittiin Palloliiton, Helsingin Kaupungin sekä UEFAn eri kanavilla. Kesä-heinäkuussa järjestettiin Trophy Tour, jossa markkinointiin UEFA Super Cupia ja yleisöllä oli mahdollisuus kuvauttaa itsensä pokaalien kanssa. Trophy Tourin avulla halusimme tavoittaa erityisesti jalkapalloa pelaavat nuoret ja siksi Trophy Tour vieraili mm. sekä Stadi että Helsinki Cupissa.
UEFA Super Cup näkyi vahvasti myös Helsingin kaupunkikuvassa ottelua edeltävillä viikoilla sekä tietysti myös itse otteluviikolla. Fan Festivaalia tuotiin vahvasti esiin erityisesti kadunvarsimainonnassa sosiaalisen median lisäksi.
Fan Festivaalilla halusimme varmistaa, että kaupunkilaisilla on mahdollisuus päästä mukaan UEFA Super Cup tunnelmaan, vaikka eivät pääsisi itse otteluun paikalle.
Tapahtuman yhteydessä Helsingin kaupunki järjesti UEFAn virallisen Celebration Dinnerin iltaa ennen ottelua. Illalliselle pääsivät vain UEFAn, Palloliitton sekä Helsingin kaupungin kutsuvieraat.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Kokonaisuutena tapahtuma onnistui yli odotusten. Järjestelyt saivat kiitosta niin yleisöltä, medialta kuin UEFAltakin. 91% tapahtumakävijöistä (ottelu ja fan festivaali) koki Helsingin hyväksi tapahtumakaupungiksi kansainvälisille urheilutapahtumille. 84% tapahtumakävijöistä suosittelisi tapahtumaa ystävälleen, 10% suhtautui suositteluun neutraalisti.
Tapahtuman liput myytiin loppuun muutamassa tunnissa. Helsingin kaupunki sai maailmanlaajuisesti näkyvyyttä TV-tuotannon ja sosiaalisen media avulla.
Fan Festivaalin yhteenlaskettu kävijämäärä oli yli 30’000, joka ylitti odotukset.
Tapahtuman taloudellinen vaikutus Helsingille oli noin 14,5 Meur (ei sisällä ulkomaalaisten matkakuluja, koska oletettavasti ne kohdentuvat ulkomaille). Muualle Suomeen kohdistuva taloudellinen vaikutus oli hieman alle 1,5 Meur. Helsinki sai tapahtumaan tehdyn investointinsa takaisin monikymmenkertaisesti, kun lasketaan Helsingin alueelle tullut taloudellinen vaikutus.