Kuvaus
Leo-Pekka Tähti kirjoitti 13-vuotiaana kirjeen, jossa hän haki tukea paraurheiluharrastukseensa. Tuki myönnettiin ja yksi Suomen menestyksekkäimmistä urheilu-urista sai alkunsa. Herätimme ”Toyota Beyond Zero – Matkalla pidemmälle” -kampanjassa Toyotan pitkäaikaisen yhteistyöurheilijan, Leo-Pekka Tähden inspiroivan tarinan eloon yhdessä kampanjakokonaisuudessa esiintyneiden lasten ja nuoren kanssa.
Kampanjan avulla Toyota halusi tuoda esiin paraurheilun tuen tarvetta ja kannustaa tukea tarvitsevia lähettämään tukihakemuksen. Toyota teki lahjoituksen Suomen Paralympiakomitean Paralympiarahastoon, josta yhteistyössä Suomen Paralympiakomitean kanssa jaetaan 500 – 2 000 euron arvoisia Para-stipendejä liikkumis- ja toimintarajoitteisille henkilöille, joita taloudellinen tuki auttaisi eteenpäin urheilu-uralla tai itselle tärkeän liikuntaharrastuksen parissa.
Toyota haluaa mahdollistaa liikkumisen vapauden koko ihmiskunnalle. Kampanjan kattoteema ”Beyond Zero” kuvastaa yrityksemme tapaa toimia nyt ja kohti tulevaa. Toyota rakentaa maailmaa, jossa liikkuminen on mahdollista kaikille. Olemme yhdessä matkalla kohti entistäkin monimuotoisempia ja yhdenvertaisia liikkumisen mahdollisuuksia.
Asiakas: Toyota Auto Finland Oy
Mainostoimisto: The&Partnership
Mediatoimisto: GroupM Finland Oy
Tuotantoyhtiö: Skål Helsinki
Sponsoroinnin suunnittelu
Suomessa on pysyvästi liikkumis- ja toimintarajoitteisia henkilöitä yli 700 000, mikä on noin 15 % koko väestöstä. Vammaisurheilun mahdollisuudet eivät kuitenkaan ole tasavertaiset vammattomiin nähden. Uransa alussa oleville paraurheilijoille ei ole tukimuotoa.
Oikea-aikainen tuki on äärimmäisen tärkeää nuorille urheilijan aluille. Paraurheilun puolella välineillä on iso merkitys ja kun ikää tulee lisää, urheilu muuttuu vakavammaksi ja se vaatii rahaa.
Toyota on Suomen Paralympiakomitean pitkäaikainen pääyhteistyökumppani. Toyota tukee myös kehitysvammaisten henkilöiden Special Olympics -toimintaa. Toyotan ja Suomen Paralympiakomitean yhteistyö alkoi vuonna 2017 ja sen tausta-ajatuksena oli liikkumisen tukeminen mahdollisimman laajasti. Yhteistyöllä on haluttu kasvattaa tietoisuutta siitä, että jokainen voi liikkua omalla, itselleen sopivimmalla tavallaan.
Tärkein konkreettinen tavoite on ollut saavuttaa kampanjan avulla tietoisuutta siitä, että tukea paraurheiluun on saatavilla ja saada mahdollisimman moni tuen piiriin kuuluva henkilö hakemaan Para-stipendiä. Hakuaika ja osa mainonnan toimenpiteistä on edelleen käynnissä. Para-stipendin hakuaika jatkuu 31.1.2023 saakka.
Toteutus
Tukikampanjan keskiössä on tarina nuoresta Leo-Pekka Tähdestä, joka haki tukea paraurheilun harrastamiseen käsinkirjoitetulla kirjeellään. Tarinan ympärille kuvattiin Leo Pekan tähdittämä video uudistetun Olympiastadionin upeissa puitteissa.
Kampanjan viestintään kuuluivat seuraavat elementit:
Toyota:
- TV-mainonta 12.-25.12.2022: Vahva näkyvyys sekä 30” että 60” spotilla kanavilla MTV3, Sub, AVA, TV5, Kutonen, Frii ja TLC.
- Elokuvateatterimainonta 19.12.2022-5.1.2023: TV-mainontaa täydentämässä mukana oli valtakunnallista mainontaa Finnkinon elokuvateattereissa 60” spotilla.
- Digitaalinen mainonta: 12.-31.12.2022 sisältäen ohjelmallista digikokosivu ja bannermainontaa, ohjelmallista YouTube-mainontaa ja videomainontaa MTV:n, Alman ja Sanomien kanavissa sekä sosiaalisen median mainontaa Facebookissa ja Instagramissa useissa staattisen ja liikkuvan kuvan muodoissa. Always-on bannermainonta ja sosiaalisen median mainonta ovat käynnissä Para-stipendien hakuajan 31.1.2023 loppuun saakka.
- Toyotan lehdistötiedote 12.12.2022 (665 vastaanottajaa).
- Toyota.fi-sivuston kampanjasivulle ohjaava etusivunosto koko kampanja-ajan.
- Nostot Toyotan sosiaalisen median kanavissa myös orgaanisesti.
- Leo-Pekka Tähden haastattelu Toyota Way -asiakasjulkaisussa 12.12.2022: https://www.toyota.fi/toyota-way/ymparisto-ja-vastuullisuus/leo-pekka-tahti-sain-itse-apua-haluan-nyt-antaa-takaisin
Kaikki Toyotan mainonta on ohjattu toyota.fi:n sisälle rakennetulle kampanjasivulle, josta löytyy ohjaus Paralympiarahaston hakulomakeeseen.
Paralympiakomitea:
- Tuen hakemiseen ohjaavaa viestintää toteutettiin lisäksi Suomen Paralympiakomitean toimesta seuraavissa kanavissa:
- Paralympiakomitean media- ja sidosryhmätiedote 12.12.2022 Paralympiakomitean tiedotejakelun kautta (n. 1 000 vastaanottajaa).
- Tukikampanjan julkaisu paralympia.fi-nettisivuilla 12.12.2022 toimien koko hakuajan sivuston päänostona.
- Julkaisu paralympiarahasto.fi-nettisivuilla 12.12.2022 ja Leo-Pekka Tähden tähdittämä video koko hakuajan päänostona.
- Nostot Paralympiakomitean ja Special Olympics Finlandin sosiaalisen median kanavissa, molemmissa 11 kertaa.
- Tukikampanjanostot mukana Paralympiakomitean seuraavissa uutiskirjeissä: Paranuorten uutiskirje 4/2022, Paralympiakomitean yleinen uutiskirje 4/2022 ja Soveltavan liikunnan ja kuntoutuksen uutiskirje 4/2022.
Leo-Pekka Tähti:
Leo-Pekka Tähden Instagram-postaukset 12.12.2022
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Para-stipendien hakuaika on edelleen auki ja tukea voi hakea 31.1.2023 saakka. Yleisesti hakemusten jättämisen tahti kiihtyy hakuajan päättymisen lähestyessä. Tulokset hakemusten osalta on raportoitavissa 31.1.2022. Tavoitteena on saavuttaa 200 hakemusta. Vuonna 2021 hakemuksia vastaanotettiin 114 kappaletta.
TV-mainonnan tavoitteena oli mahdollisimman suuri peitto kohderyhmässä (35–64v.), sekä riittävä toisto spotin näkyvyydelle. Lisäksi TV-mainontaa oli täydentämässä valtakunnallinen elokuvamainonta 60” spotilla.
Digimainonta oli kasvattamassa kampanjan muistijälkeä ja toistoa kuluttajille eri kanavissa. Kampanjassa hyödynnettiin lyhyempiä videomateriaaleja (6” ja 10”), näyttäviä digikokosivuja ja re-targetointia, sekä monipuolisesti sosiaalisen median ratkaisuja.
Digimainonnan tavoitteena oli kasvattaa kampanjan tunnettuutta ja tuoda liikennettä kampanjasivustolle.
Kaikilla mediamainonnan mittareilla kampanja on onnistunut yli odotusten.