Kuvaus

Pitkän pandemia-ajan jälkeen paluu festareille koitti vihdoin. Karhu halusi muistuttaa juhlakansaa vastuullisesta juomisesta. Lanseerasimme siis Solstice-festivaaleilla Lickalyzerin – ranteessa mukana kulkevan testarirannekkeen, joka mittaa veren alkoholipitoisuutta syljestä. VTT:n ja Promillessin kanssa kehitettyä, nuolaistavaa ranneketta jaettiin festarikävijöille, jotka innostuivat keksinnöstä. Rannekkeesta kiinnostuivat myös toimittajat – innovaatio sai mediahuomiota globaalisti. Tapahtumajärjestäjät ympäri maailmaa lähettivät pyyntöjä keksinnön tuotteistamisesta, ja rannekkeen kehitystyö jatkuukin edelleen. Kenties ensi kesän festivaaleilla koetaankin Testariranneke 2.0.

Sponsoroinnin suunnittelu

Miksi

Karhu tunnetaan brändinä, joka rohkeiden ja yllätyksellisten tekojen kautta ottaa kantaa yhteiskunnallisesti tärkeisiin ja merkityksellisiin teemoihin. Yhtenä Suomen johtavista olutbrändeistä Karhulla on merkittävä rooli olutkulttuurin kehittämisessä, minkä vuoksi brändi haluaa olla luomassa vastuullisempaa juhlimiskulttuuria ja kannustaa kuluttajia pohtimaan alkoholinkäyttöään. Tämän lisäksi Karhu haluaa vahvasti ja moniulotteisesti olla tukemassa matala-alkoholillisten ja alkoholittomien juomien kasvavan kategorian tarjontaa ja elämyksiä. Testariranneke on brändin yksi toimenpiteistä tukea näitä näkökulmia. 

Toteutus

Testariranneke kehitettiin ideasta prototyypiksi vain parissa kuukaudessa, ja Solsticen kanssa lähdettiin suunnittelemaan yhteistyötä heti alusta lähtien. Sponsoroinnin tarkoituksena oli ilahduttaa festarikävijöitä, muistuttaa heitä vastuullisesta juomisesta uudella tavalla, ja kerätä kommentteja prototyypistä ja sen käyttökohteista. Solstice-tapahtuma ja sen ainutlaatuiset maisemat näkyivät tärkeässä roolissa myös rannekkeen promoamista varten tehdyssä videossa, jota käytettiin Karhun some-mainonnassa.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Testariranneke-prototyyppi nojasi Promillessin älypaperiteknologiaan, joka mahdollisti toteutuksen pienin resurssein muutamassa viikossa. Tässä sponsoroinnissa keskiössä olikin terävä insight ja kiinnostava idea, joilla saatiin näkyvyyttä niin Karhulle kuin tapahtumalle. Globaali mediahuomio (yhteensä 65 artikkelia aina kotimaan isoimmista aikakauslehdistä ulkomaalaisiin innovaatio- ja uutisjulkaisuihin kuten Ideas for good ja 20 Minutes) positiivinen käyttäjäpalaute sekä lukuisat yhteistyöpyynnöt ympäri maailman varmistivat hypoteesimme oikeaksi – vastuullinen alkoholinkäyttö ja siitä viestiminen kaipaavat uusia ja innovatiivisia ideoita.