Kuvaus
Pitkän pandemia-ajan jälkeen paluu festareille koitti vihdoin. Karhu halusi muistuttaa juhlakansaa vastuullisesta juomisesta. Lanseerasimme siis Solstice-festivaaleilla Lickalyzerin – ranteessa mukana kulkevan testarirannekkeen, joka mittaa veren alkoholipitoisuutta syljestä. VTT:n ja Promillessin kanssa kehitettyä, nuolaistavaa ranneketta jaettiin festarikävijöille, jotka innostuivat keksinnöstä. Rannekkeesta kiinnostuivat myös toimittajat – innovaatio sai mediahuomiota globaalisti. Tapahtumajärjestäjät ympäri maailmaa lähettivät pyyntöjä keksinnön tuotteistamisesta, ja rannekkeen kehitystyö jatkuukin edelleen. Kenties ensi kesän festivaaleilla koetaankin Testariranneke 2.0.
Sponsoroinnin suunnittelu
Miksi
Karhu tunnetaan brändinä, joka rohkeiden ja yllätyksellisten tekojen kautta ottaa kantaa yhteiskunnallisesti tärkeisiin ja merkityksellisiin teemoihin. Yhtenä Suomen johtavista olutbrändeistä Karhulla on merkittävä rooli olutkulttuurin kehittämisessä, minkä vuoksi brändi haluaa olla luomassa vastuullisempaa juhlimiskulttuuria ja kannustaa kuluttajia pohtimaan alkoholinkäyttöään. Tämän lisäksi Karhu haluaa vahvasti ja moniulotteisesti olla tukemassa matala-alkoholillisten ja alkoholittomien juomien kasvavan kategorian tarjontaa ja elämyksiä. Testariranneke on brändin yksi toimenpiteistä tukea näitä näkökulmia.
Toteutus
Testariranneke kehitettiin ideasta prototyypiksi vain parissa kuukaudessa, ja Solsticen kanssa lähdettiin suunnittelemaan yhteistyötä heti alusta lähtien. Sponsoroinnin tarkoituksena oli ilahduttaa festarikävijöitä, muistuttaa heitä vastuullisesta juomisesta uudella tavalla, ja kerätä kommentteja prototyypistä ja sen käyttökohteista. Solstice-tapahtuma ja sen ainutlaatuiset maisemat näkyivät tärkeässä roolissa myös rannekkeen promoamista varten tehdyssä videossa, jota käytettiin Karhun some-mainonnassa.