Kuvaus

Mieli Ry:n Nuori mieli urheilussa -toiminnan tavoitteena on,että lasten ja nuorten urheilun parissa toimivat saavat valmiuksia tukea nuoren mielen normaalia kehitystä, hyödyntää mielenterveystaitoja osana valmennusta ja kohdata haastavassa tilanteessa olevia lapsia ja nuoria. Edistämällä nuortenmielen hyvinvointia ja kokonaisvaltaista turvallisuutta urheiluympäristössä haluamme edesauttaa lasten ja nuorten pysyvyyttä liikunnan parissa, millä on tutkitusti laajat positiiviset vaikutukset terveyteen ja tulevaisuuteen myös pidemmällä aikavälillä.

Yhteistyöurheiluliittomme sitoutuivat edistämään ja varmistamaan koulutusmateriaalin jalkautumisen valmennuksen parissa toimiville. Useat lajiliitoista olivat jo mukana edistämässä toimintaa ja tämän sponsorointiteon ja kampanjan myötä toiminta nostettiin yhtäaikaisesti kaikkien yhteistyöliittojen agendalle. Pohjola Vakuutus toteutti mittavan kampanjan,jonka vaikuttavuutta lisäsi 20 lajiliiton yhtäaikainen viestintä.

Kampanja ei ainoastaan vahvistanut Pohjola Vakuutuksen asemaa suomalaisen urheilun vastuullisena tukijana, vaan myös loi pysyvän perustan turvallisemmalle ja hyvinvointia tukevammalle urheilukulttuurille Suomessa.

Sponsoroinnin suunnittelu

Miksi sponsorointia lähdettiin tekemään? 

Urheilussa on jo pitkään puhututtanut psykologinen turvallisuus, erilaiset syrjinnän muodot ja nuorten hyvinvointi ja liikkumattomuus. Urheilun pitkäaikaisena tukijana, koimme, että on velvollisuutemme ottaa kantaa turvallisemman urheilun puolesta ja tukea laajaa yhteistyökumppaniverkostoamme nuorten hyvinvoinnin edistämisessä yhä laajemmin.

Olemme toimineet jo vuosikymmenten ajansuomalaisen liikunnan ja urheilun tukena, ja meille on tärkeää, että fyysisen turvallisuuden lisäksi, liikkuminen on myös psykologisesti turvallista jokaiselle.

Tavoitteenamme on luoda Suomeen turvallisen liikkumisen kulttuuri, jossa pelko tai epävarmuus eivät estä kenenkään liikkumista. Jos liikunta ei tunnu turvalliselta, siitä on vaikeaa nauttia.

Haluamme varmistaa, että suomalaiset liikkuvat lapset ja nuoret saavat parhaan mahdollisen tuen ja kannustuksen harrastustensa parissa heidän kyvyistään, taustoistaan ja haasteistaan riippumatta.

Tämän pohjalta  halusimme käynnistää yhteistyön MIELI ry:n kanssa ja mahdollistaa MIELI ry:n Nuori mieli urheilussa -toimintaa. Jotta teko olisi mahdollisimman vaikuttava, halusimme hyödyntää laajaa yhteistyöverkostoamme urheilun parissa ja sitouttaa yhteistyölajiliittomme mukaan edistämään nuorten hyvinvointia.

Toteutus

 Mitkä olivat sponsoroinnin konkreettiset tavoitteet? 

Tavoitteet määriteltiin useista näkökulmista, jotka tukevatsekä liiketoiminnallisia että yhteiskunnallisia päämääriä.

Nuori mieli urheilussa –yhteistyön tavoitteet (6/2024–6/2025):

     
  • Hyödyntää laajaa kumppaniverkostoa yhteiskunnallisesti tärkeän asian edistämiseksi:      tavoitteena saada vähintään puolet (50%) Pohjola Vakuutuksen     yhteistyöliitoista sitoutumaan hankkeen edistämiseen. Yhteistyölajiliittojen kautta tavoitteena on  jalkauttaa NMU-sisällöt valmentajien      koulutuspoluille, sekä lisätä tietoisuutta ja jalkauttaa toimintaa seuroihin      ja vanhemmille.
     
  • Lisätä Nuori mieli urheilussa -verkkokurssin suorittaneiden valmentajien määrää 20 % verrattuna edellisen vuoden vertailujaksoon. 
  •  
  • Teon  laajempi merkitys: Teon tavoitteena oli paitsi tukea turvallisempaa urheilua fyysisesti ja psyykkisesti, myös synnyttää yhteiskunnallista keskustelua ja ratkaista todellisia haasteita liikkumisen ja urheilun kentällä. Pohjola Vakuutuksen lupaus "Kun Suomi pysyy liikkeessä, kaikki kyllä järjestyy" toimi kaiken      tekemisen perustana, korostaen pitkäjänteistä sitoutumista liikunnan ja urheilun kehittämiseen.

Muut tavoitteet:Yhteistyölle määriteltiin lisäksi muita tavoitteita PohjolaVakuutuksen näkökulmasta:

- Liiketoiminnan pitkän aikavälin tavoitteet: kehittää asiakas- ja brändikokemusta sekä parantaa asiakaspitoa ja uusasiakashankintaa.            

Mainonnan tavoitteet: Luoda vastuullisuusteon lanseeraukseen ja jatkoviestintään eri yhteistyökumppaneidenkanaviin sopiva, yhteiskunnallisesti vaikuttava kannanotto. Vahvistaa PohjolaVakuutuksen sekä muiden yhteistyökumppaneiden vastuullista brändimielikuvaa ja erottautua kilpailijoista, sekä vahvistaa Pohjola Vakuutuksen roolia merkittävänä toimijana suomalaisen urheilun kentällä vakuuttajana ja vaikuttajana.  

Työryhmä

Pohjola Vakuutus:

     

- Irene Vila, Marketing Specialist

     

- Meliina Leppälä, Marketing Specialist

     

- Anu Ignatius, Visual Designer

     

- Anna Hanström, Marketing Lead

      

Miltton Creative

     

- Maria Hakala, Senior Creative

     

- Veera Lindstedt, Art Director

     

 

Aktiviteetit sponsoroitavan kanssa

 Sponsoroinnin ytimessä oli Nuori mieli urheilussa-hankkeen konkreettinen edistäminen yhdessä MIELI ry:n ja lajiliittojen kanssa.Aktiviteetit suunniteltiin niin, että ne tukivat suoraan toiminnan tavoitteitaja lisäsivät sen vaikuttavuutta:

Koulutusmateriaalien     jalkautus: Pohjola Vakuutus ja lajiliitot promosivat MIELI ry     tuottamaa verkkokurssia lajiliittojen kautta valmentajille ja seuroille.     Lajiliitot sitoutuivat viemään koulutuksia omaan toimintaansa osana     yhteistyösopimuksiaan Pohjola Vakuutuksen kanssa.

Webinaari urheilevien nuorten vanhemmille

     

Pohjola Vakuutus järjesti MIELI ry:n kanssa kaikille avoimen maksuttoman webinaarin vanhemmille nuorten tukemisesta. Pohjola Vakuutus viesti aktiivisesti näistä mahdollisuuksista lajiliittojen ja seurojen kautta, mikä lisäsi osallistujamääriä ja toiminnan tunnettuutta. Katso tallenne täältä!

      

Lajiliittojen välinen yhteistyö: Lajiliitoille järjestytyssä aamiaisseminaarissa  puheenvuorojen ja paneelikeskustelun myötä lajiliitot saivat mahdollisuuden jakaa parhaita käytäntöjään, ja fasilitouduissa keskusteluissa sparraamaan toisiaan, siitä kuinka mielen hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä teemoja kehitetään ja ylläpidetään urheilun kontekstissa. Tämä toi arvokasta lisäarvoa liitoille ja vahvisti yhteistyön vaikuttavuutta. Kurkkaa postaus lajiliittojen tilaisuudesta!

Sponsoroinnin viestinnällinen hyödyntäminen 

Pohjola Vakuutus hyödynsi sponsorointiamonikanavaisesti ja yhdisti siihen vaikuttavan markkinoinnin, vastuullisuusteon ja jatkuvan sisällöntuotannon. Viestinnässä korostettiin urheilun toimijoiden merkitystä nuorten hyvinvoinnin edistäjänä, urheiluvaikuttajien omia tarinoita mielen hyvinvoinnista sekä kampanjassa mukana olleiden toimijoiden yhteistyönmerkitystä yhteiskunnallisesti merkittävän aiheen eteen.

  • PR-tutkimus:  PR-tutkimuksen tavoitteena oli selvittää esim. mitkä mielen asiat estävät ihmisiä lähtemään liikkumaan (esim. epäonnistumisen pelko) josta haettiin pohjaa ja ymmärrystä konseptille ja sekä viestinnän kulmalle.
  • Teon lanseeraus: 
  • Lanseerauskampanja (26.8.-9.9.2024) näkyi viikon aikana laajasti erilaisissa urheiluun linkittyvissä medioissa ja tapahtumissa: Ruotsiottelussa ja vaikuttajien     Stadion Cooper –tapahtumassa ja livelähetyksessä, ulkomainonnassa, displaymainonnassa urheilukontekstissa, orgaanisessa somessa ja mainonnassa sekä MIELI ry:n ja urheiluliittojen muissa kanavissa, kuten verkkosivuilla ja uutiskirjeissä.
  • Yhteistyö ja vastuullisuusteko lanseerattiin näkyvästi Ruotsi-ottelussa 31.8.2024, jossa Pohjola Vakuutus oli keskeisesti näkyvillä 3200 Pohjola Seuracup -urheilijan     kanssa. Tapahtumaan sisältyi videomainontaa, tapahtumapiste ja     kuulutuksia, jotka herättivät laajan yleisön huomion. Lisäksi tekoon luotu mainoskokonaisuus otettiin käyttöön kaikkien yhteistyölajiliittojen kanavissa ja tapahtumissa.
  • Vaikuttajamarkkinointi: Vaikuttajamarkkinointi oli keskeinen osa viestintää. Kampanjassa mukana olleet urheilijat – Topi Raitanen, Matti Mattson, Elina Gustafsson ja Lotta Kemppinen – toivat viestiin henkilökohtaista näkökulmaa omien tarinoidensa kautta. Heidän kauttaan kampanjan teemat herätettiin eloon ja ne saivat laajaa näkyvyyttä eri kohderyhmissä. Vaikuttajien sisältö sitoutti yleisöjä ja teki yhteistyöstä samaistuttavaa ja inspiroivaa. Esimerkki Topi Raitasen postauksesta.
  • Sosiaalisen median näkyvyys: Teon ja kannanoton viestintä toteutettiin samanaikaisesti laajalti OP Ryhmän ja yli 20 lajiliiton sosiaalisen median kanavissa, mikä vahvisti kampanjan yhteistä näkyvyyttä ja vaikutti positiivisesti Pohjola Vakuutuksen asemaan urheiluvakuuttajana ja -vaikuttajana. Tämä laajensi kampanjan vaikuttavuutta ja sitoutti kumppaneita konkreettisesti. Lanseerauksen visuaalinen ilme oli kaikissa kanavissa samanlainen viestin läpimenon vahvistamiseksi.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Sponsorointi ja siihen liittyvät aktiviteetit olivatpoikkeuksellisen onnistuneita suhteessa asetettuihin tavoitteisiin jainvestointiin. Pohjola Vakuutuksen lähestymistapa yhdisti konkreettisetvastuullisuustoimet, laaja-alaisen viestinnän ja pitkäaikaisenyhteiskunnallisen vaikuttavuuden. 

1. Tavoitteiden saavuttaminen:

 Sponsoroinnin keskeiset tavoitteet saavutettiin erinomaisesti:

Vastuullisuusteon tavoitteet:

Nuorimieli urheilussa -verkkokurssin suorittaneiden määrä kasvoi 87 %, mikä ylittiselvästi odotukset. Konseptinkautta 100% yhteistyölajiliitoista sitoutui Nuori mieli urheilussa -toiminnanedistämiseen nyt ja jatkossa. Nuorimieli urheilussa – huoltajille suunnattuun webinaariin ilmoittautui yli 2000 nuorten urheilijoiden vanhempaa. Vastuullisuuden ja turvallisuuden teemat saivat näkyvyyttä mediassa, mikä loi positiivista keskustelua ja kasvatti tietoisuutta urheilun turvallisuuden merkityksestä.  

Liiketoiminnalliset tavoitteet:

     
  • Q4 mittauksessa Pohjola Vakuutuksen harkinta oli kasvanut 5 prosenttiyksikköä, mikä osoittaa positiivista muutosta brändin mielikuvassa ja asiakaspidon vahvistumisessa. Asiakaspito parani erityisesti kohderyhmissä, joissa vastuullisuuden ja urheilun teemat herättivät resonanssia.
  •  
  • Yhteistyölajiliitojen sitoutuminen kampanjaan ylitti asetetut tavoitteet, kun kaikki yhteistyölajiliitot lähtivät mukaan viestintään ja edistämään Nuori mieli      urheilussa –toimintaa omassa lajissaan. NMU-toimintaan sitoutuminen osana Pohjola Vakuutuksen ja urheiluliittojen yhteistyösopimuksia luo pohjan      pitkäaikaisille ja kestäville tuloksille, varmistaa jatkuvuuden ja kasvattaa hankkeen arvoa tulevina vuosina.
  •  
  • Positiivinen brändikokemus ja asiakkaiden sitoutuminen urheilussa edistämiimme vastuullisuusteemoihin nousivat esiin asiakaspalautteissa.
  •   
  • Mainonnan tavoitteet:
       
    • Kampanja lanseerattiin vaikuttavasti yhtäaikaa kaikkien mukanaolevien liittojen, MIELI ry:n ja Pohjola Vakuutuksen kanavissa tavoittaen satoja tuhansia      ihmisiä eri lajien parissa.
    •  
    • Lisäksi  kampanja saavutti laajan yleisön niin tapahtumien, digitaalisen mainonnan, sosiaalisen median kuin vaikuttajayhteistyön kautta. Esimerkiksi Ruotsi-ottelun yhteydessä toteutetut aktiviteetit tavoittivat kymmeniä tuhansia katsojia sekä paikalla että verkossa.
         
    • Esimerkkejä mainonnan tuloksista: Lanseerausviikolla kampanja tavoitti Ruotsiottelussa mainonnan eri keinoilla sekä Antero Mertarannan juonnoilla yli 33 000 kävijää ja sai Stadion Cooper –tapahtuman livelähetyksen kautta jopa 40 000 näyttökertaa. Displaymainonta tavoitti 531 872 kontaktia urheilukontekstissa ja somemainonnalla tavoitettiin lyhyessä ajassa yli 260 230  kontaktia.
         
    • Urheiluliittojen omien kanavien kautta kampanja ja Nuori mieli urheilussa –toiminta tavoitti pelkästään uutiskirjeillä kymmeniä tuhansia urheilevien nuorten vanhempia ja läheisiä.
      •    
      • Vaikuttajamarkkinointi toi kampanjaan inhimillistä samaistumispintaa ja sitoutettiin yleisöä.

    5. Yhteistyökumppaneiden kommentit:

    • Satu Turhala, Päällikkö, Nuoret-yksikkö, MIELI Suomen Mielenterveys ry:  "Yhteistyö Pohjola Vakuutuksen kanssa on ollut merkityksellistä ja innostavaa. Yhteistyö on vauhdittanut vuorovaikutusta lajiliittojen kanssa, sekä kannustanut lajiliittoja edistämään entistä vahvemmin ja     monipuolisemmin toimenpitein Nuori mieli urheilussa -toiminnan     jalkautumista lajin valmennusympäristöihin. Yhteistyössä toteutettu     viestintä ja sen kautta saavutettu näkyvyys ovat tuoneet Nuori mieli     urheilussa -toiminnan tutuksi yhä useammalle lajiliiton toimijalle sekä     urheilevan nuoren vanhemmalle. Hienoa, että Pohjola Vakuutus on     halunnut lähteä mukaan tukemaan MIELI ry:n Nuori mieli urheilussa     -toimintaa ja suomalaisten nuorten mielen hyvinvointia!"
    • Sami  Kauhanen, toimitusjohtaja, Suomen Jääkiekkoliitto: "On hienoa, että Pohjola Vakuutus hyödyntää kumppaniverkostoaan tärkeiden teemojen esille     tuomiseen. Mielen hyvinvointi ja sen edistäminen on poikkileikkaavasti urheiluyhteisön yhteinen asia, jonka eteen me kumppaniliitot yhdessä Pohjola Vakuutuksen kanssa teemme tärkeää työtä."
    • Soineli Jormakka, Head of Brand and Sponsoring, OP Ryhmä: "Pohjola Vakuutus on tehnyt poikkeuksellisen sponsorointiteon tuomalla 20 urheilulajiliittoa     ja Mieli Ry:n Nuori mieli urheilussa -hankkeen yhteisen ja vaikuttavan konseptin äärelle. Tämä yhteistyö edustaa uutta ja innovatiivista tapaa tehdä sponsorointia, jossa hyödynnetään markkinointiviestinnän työkaluja vaikuttavuuden maksimointiin. Yhteistyö ei ainoastaan edistä nuorten mielen hyvinvointia ja turvallisuutta urheilussa, vaan luo pysyvän muutoksen valmennuskulttuuriin Suomessa. Hankkeen tavoitteet ja sitoumukset osoittavat vahvaa vastuullisuutta ja aidosti merkityksellistä vaikuttavuutta niin yksilöille kuin yhteiskunnalle pitkällä aikavälillä."

     Lue lisää yhteistyöstä: Pohjola Vakuutus, MIELI ry ja 20urheilukumppania yhteistyössä turvallisemman urheilun puolesta | Elä se