Kuvaus

Pohjola Vakuutus toimii pitkäaikaisena kumppanina suomalaisessa urheilussa, ollen vakuutuskumppani yli 80 urheiluliitolle ja sponsori 20 lajiliitolle. Sen rooli ei rajoitu pelkkään logonäkyvyyteen, vaan yhteistyö keskittyy urheilijoiden ja liikkujien turvallisuuden parantamiseen sekä tapaturmien ennaltaehkäisyyn.

🔹 Miksi? Pohjola Vakuutus haluaa varmistaa, että mikään ei estä suomalaisia liikkumasta. Yhteistyö lajiliittojen kanssa auttaa ennaltaehkäisemään tapaturmia ja tukee urheilun ja liikunnan monimuotoisuutta vastuullisesti. Tiivis yhteistyö lajiliittojen kanssa on sponsorointimme perusta. Lajiliitot toimivat paitsi tärkeinä kumppaneina myös kanavina, joiden kautta Pohjola Vakuutus pääsee osaksi urheilun ekosysteemiä. Tämä yhteistyö mahdollistaa pitkäjänteisen ja molempia osapuolia hyödyttävän kumppanuuden. Sponsorointia on pitkäjänteisesti kehitetty ja se on tärkeä osa Pohjola Vakuutuksen DNA:ta.

🔹 Mitä? Sponsorointi kattaa laajasti urheiluyhteisön tukemisen: lasten ja nuorten liikunnan edistäminen, kuten Pohjola-leirit, Leijona-kiekkokoulu ja Pohjola Seuracup, sekä seuratoiminnan ja valmennuksen tukeminen esimerkiksi Sporttimestari-koulutuksilla. Pohjola Seuracup tarjoaa nuorille urheilijoille mahdollisuuden kilpailla ja kehittyä turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä.

🔹 Miten? Pohjola Vakuutus tekee tiivistä yhteistyötä lajiliittojen kanssa, mikä mahdollistaa aidon osallistumisen urheilun ekosysteemiin. Sponsoroinnin tavoitteena on vahvistaa Pohjola Vakuutuksen asemaa suomalaisen urheilun tukijana ja tapaturmien ehkäisyn asiantuntijana. Yhteistyö yli 20 urheiluliiton kanssa tarjoaa edelleen kustannustehokkaan ja monipuolisen alustan brändin näkyvyydelle sekä vaikuttamiselle. Sponsorointi on integroitu brändimarkkinointiin, jolloin se ei ole vain näkyvyyttä, vaan konkreettisia tekoja suomalaisen urheilun hyväksi.

Kaikki kyllä järjestyy – myös urheilussa, kun Suomi pysyy liikkeessä!

Sponsoroinnin suunnittelu

Pohjola Vakuutus sponsoroi urheilua, koska haluamme varmistaa, että suomalaiset voivat liikkua turvallisesti – oli tavoitteena sitten huippu-urheilun menestys tai arjen liikunnan ilo. Tapaturmien asiantuntijana meillä on erityinen rooli urheiluyhteisössä: yhteistyömme lajiliittojen kanssa auttaa ehkäisemään loukkaantumisia ja tukemaan urheilijoita silloin, kun apua tarvitaan.

🔹 Vaikuttavaa ja pitkäjänteistä sponsorointia Olemme yli 80 urheiluliiton vakuutuskumppani ja 20 lajiliiton pitkäaikainen sponsori. Esimerkiksi Jääkiekkoliiton pääsponsorina olemme toimineet lähes 50 vuotta, ja Pohjola-leiri on kantanut nimeämme jo lähes neljä vuosikymmentä.

🔹 Sponsorointi on enemmän kuin näkyvyyttä Kaikki sponsorointikumppanuutemme ja tapahtumamme nähdään osana laajempaa brändimarkkinointia, mikä vahvistaa niiden vaikuttavuutta ja tavoittavuutta. Sponsorointi ei ole pelkkää logonäkyvyyttä, vaan se tuottaa konkreettista lisäarvoa eri kohderyhmillemme.

🔹 Tehokasta ja tuloksellista markkinointia Sponsorointia hyödynnetään laajasti eri markkinointikanavissa, ja sen arvoa kasvatetaan yhdistämällä se osaksi brändimarkkinoinnin kattokonseptia. Tämä mahdollistaa yhtenäisen viestinnän eri tapahtumissa ja lisää sponsoroinnin vaikuttavuutta.

Sponsoroinnin päätavoitteena on vahvistaa Pohjola Vakuutuksen tunnettuutta ja asemaa urheilun tukijana sekä tapaturmien ehkäisyn asiantuntijana. Pitkäaikainen yhteistyö eri lajiliittojen kanssa korostaa vastuullisuutta ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. 

Tavoitteet:

  • Pohjola Vakuutuksen:
  • - Lisätä brändin erottuvuutta ja mielikuvaa päävakuutusyhtiönä. - Vahvistaa tunnettuutta ja harkintaa sekä sitouttaa kohderyhmää suomalaisen urheilun kautta. - Kehittää Sporttiturva-tuotteen tunnettuutta ja myyntiä.
  • Urheiluliittojen kautta:
  • - Tukea lajeja paikallisista kilpailuista kansainvälisiin turnauksiin. - Edistää turvallisuutta urheilussa. - Mahdollistaa laajempaa saavutettavuutta liikunnan pariin nuorille ja harrastajille.

    Pohjola Vakuutuksen sponsorointi varmistaa, että suomalainen urheilu pysyy liikkeessä – ja kun Suomi liikkuu, kaikki kyllä järjestyy!

    Toteutus

    Sponsoroinnin toimintamalli – Kun Suomi pysyy liikkeessä, kaikki kyllä järjestyy   Pohjola Vakuutuksen sponsorointi rakentuu laajan ja monipuolisen kumppaniverkoston ympärille, joka kattaa yli 20 lajiliittoa. Sponsoroitavien lajiliittojen lisäksi Pohjola Vakuutus on yhteensä yli 80 urheilun lajiliiton vakuutuskumppani. Tällaisen kokonaisuuden ylläpitäminen vaatii järjestelmällisyyttä, joustavuutta ja intohimoa urheilua kohtaan. Yhteistyön ytimessä on systemaattinen suunnittelu, kumppanuuksien hallinta ja vahva sitoutuminen urheilun tukemiseen Suomessa innovatiivisella “kaikki kyllä järjestyy” -asenteella, joka varmistaa, että sponsorointi toimii saumattomasti sekä näkyvyydeltään että vaikuttavuudeltaan. 

    Systemaattisuus ja läsnäolo tapahtumissa  Sponsoroinnin onnistuminen lähtee siitä, että suurimmassa osassa tapahtumia ollaan läsnä. Tämä tarkoittaa:

    • Sopimusten mukaisten näkyvyyksien toteutumisen varmistamista.
    • Arvokkaan tiedon keräämistä lajeista ja alan kehityksestä.
    • Lajin parissa toimivien ammattilaisten ja vaikuttajien tapaamista sekä suhteiden vahvistamista. Läsnäolo ei rajoitu vain näkyvyyteen, vaan se on aktiivista kumppanuuden rakentamista ja sponsoroinnin täyden potentiaalin hyödyntämistä. Kattavien tapahtumanäkyvyyksien lisäksi varmistamme jatkuvalla tekemisellä kaikissa liittojen kanavissa ja aktiviteeteissa läsnäolon erilaisin näkyvyyselementein (esim. pelipaidat, beachflägit, lakanat, laitamainokset, jumbotron, äänimainonta, käsiohjelmat, nimetty palkinto, ottelun vakuuttavin pelaaja jne.) sekä digitaalisissa kanavissa (banneri, uutiskirjeet, logonäkyvyys, somesisällöt) ja ohjaukset Pohjola Vakuutuksen kanaviin

    Yhteistyö sisäisten ja ulkoisten toimijoiden kanssa  Pohjola Vakuutuksen sponsorointia johdetaan kvartaalisuunnittelun kautta, mikä mahdollistaa systemaattisen lyhyen ja pitkän aikavälin kehityksen.

    • Sisäiset toimijat: In-house-tiimit varmistavat, että markkinointiviestit ja materiaalit pysyvät yhtenäisinä ja brändin mukaisina.
    • Ulkoiset toimijat: Lajiliittojen ja tapahtumajärjestäjien kanssa tehtävä tiivis yhteistyö takaa kohdennetun näkyvyyden ja vaikuttavuuden. 
    • Vaikuttajien monipuolinen käyttö Sponsorointiin on integroitu huolellisesti valittuja vaikuttajia, jotka täydentävät Pohjola Vakuutuksen brändiä. Näiden vaikuttajien käyttö auttaa tavoittamaan eri kohderyhmiä kiinnostavalla ja merkityksellisellä tavalla. Vaikuttajat tuovat sponsoroinnin lähemmäksi yleisöjä, olivatpa he urheilun harrastajia, ammattilaisia tai faneja. Vaikuttajina mm. Ellu G, Matti Matson, Kiira Väänänen 
    • Yhteistyö lajiliittojen kanssa Tiivis yhteistyö lajiliittojen kanssa on sponsoroinnin perusta. Lajiliitot toimivat paitsi tärkeinä kumppaneina myös kanavina, joiden kautta Pohjola Vakuutus pääsee osaksi urheilun ekosysteemiä. Tämä yhteistyö mahdollistaa pitkäjänteisen ja molempia osapuolia hyödyttävän kumppanuuden. 
    • Digitaalisuus ja mittaaminen Pohjola Vakuutus hyödyntää omia digitaalisia kanaviaan luovasti ja tehokkaasti. Varmistamme sponsoroinnin vaikuttavuuden mittaamiseen yhteistyökumppaneita sekä mittaamisen vakiintuneita työkaluja sponsoroinnin vaikuttavuuden sekä tuloksellisuuden kehittämiseen.

    Esimerkkejä toteutuksista:  1\.      Jääkiekko:

    • Karjala-turnaus ja maajoukkueottelut (naiset, miehet, nuoret).
    • Pohjola-leiri ikäluokkansa lupaavimmille 15-vuotiaille urheilijoille, joka toimii ponnahduslautana maajoukkueuralle. Pohjola Vakuutus on Pohjola-leirin pitkäaikainen nimikumppani jo lähes 40 vuoden ajan ja mukana myös turvallisuuden asiantuntijana.  
    • Näkyvyydet tapahtumissa sekä somesisällöt Pohjola Vakuutuksen ja Jääkiekkoliiton kanaviin.
    2\.      Golf:
    • laaja golfkenttien haltuunotto koko kaudeksi: 29 digitaalista näyttöä, 4 suurtaulua, 6 klubitaulua. Yli 9,27 miljoonaa kontaktia, mainonnan huomioarvo 65 %. Golfmainonnan nähneistä 74 % piti mainonnasta, 37 % kommentoi, että mainos muutti käsitystä Pohjola Vakuutuksesta positiivisesti ja 65 % osastaisi tai vähintään harkitsisi Pohjola Vakuutuksen tuotteiden ostamista. 
    • 3.      Ratsastus:

    • Pohjola-sarjan este- ja kouluratsastuskilpailut (8 tapahtumaa) ja Helsinki International Horse Show, 27 000 kävijää.
    • - Laaja näkyvyys sekä tapahtumassa että digitaalisissa kanavissa. -   -

      4\.      Suunnistus:

    • Jukolan viesti: kattava tapahtumanäkyvyys, henkilökunnan osallistaminen (9 joukkuetta) ja Minna Kaupin -suunnistuskoulu henkilökunnalle. 40 000 kävijää viikonlopun aikana.
    • -  
    • Maailmancup ja metsäareena -kumppanuudet
    • Suunnistusliiton somekanavien aktiivinen hyödyntäminen ja lapsille suunnattu minirastisuunnistus tapahtumassa.

    5\.      Cheerleading:

    • HIT-kampanja -näkyvyys kaikissa kilpailuissa
    • - Kampanja kannustaa turvallisiin kilpailusuorituksiin ja jakaa palkintoja onnistujille.

      6\.      Hiihto:

    • Salpausselän kisojen kattava näkyvyys
    • -

    • Yhteistyö Antti Tuiskun AT Ski Team -projektin kanssa. 
    • -  

    • Somesisällöt Pohjola Vakuutuksen kanaviin.
    • 7\. Yleisurheilu:

    • Lasten ja nuorten seuracup (36 piirikilpailua ja 4 finaalia) 
    • -  

    • Pohjola Seuracupin kummiurheilija Kiira Väänänen 
    • -  

    • Ruotsi-maaottelu à 3200 seuracup urheilijan paraati Pohjola Vakuutus paidoissa à 40.000 katsojaa
    • 8\.      Muut lajit ja tapahtumat:  ·     Pesäpallo (Superpesis, Itä-Länsi), koripallo, lentopallo (Powercup) ja amerikkalainen jalkapallo (Vaahteraliiga, Vaahtera-malja), Frisbeegolf, taitoluistelu (Finlandia Trophy), salibandy (Champions Cup, F-liiga), ja muita tapahtumia yli 80 urheiluliiton kanssa. - Urheilijan terveysilta Oulu - Urheilijan illassa 380 osallistujaa livenä, 860 striimin välityksellä

      9\.      Henkilökunnan sitouttaminen: - Sisäiset webinaarit, henkilökunnan joukkueet 9kpl Jukolassa ja Venloissa. 

      10. Ellu G -lajikokeilut  ·      Elina ”Ellu G” Gustafsson on suomalainen nyrkkeilijä, joka on saavuttanut merkittäviä kansainvälisiä ja kotimaisia menestyksiä urallaan. Hän on tunnettu rohkeasta ja määrätietoisesta urheilijamentaliteetistaan sekä aktiivisesta julkisesta roolistaan. ·      Ellu G on ollut Pohjola Vakuutuksen brändivaikuttaja jo useamman vuoden ajan. 2023 kesällä lanseerasimme lajikokeilut Ellun ensimmäisen suunnistusrupeaman ja Jukola-kilpailuosallistumisen kautta. Sittemmin Ellu G on kokeillut kauttamme jo kahdeksaa lajia ja saanut laajaa näkyvyyttä sekä erinomaista palautetta sekä lajiliitoilta että seuraajiltaan. ·      Ellun omien kanavien sekä Pohjola Vakuutuksen kanavien kautta sisällöt ovat saaneet kattavaa kustannustehokasta tavoittavuutta. Ellun kautta Pohjola Vakuutus on pystynyt välittämään viestiä kohderyhmää kiinnostavalla tavalla ja rakentamaan brändimielikuvaa strategisia tavoitteita tukien. ·      Esimerkki vaikuttavuudesta: - Juoksu, paini ja amerikkalaisen jalkapallon julkaisujen tavoittavuus pelkästään Ellu G:n kanavissa yli 250 000 ·      Esimerkkejä Ellu G:n sisällöistä o  SUL  o  Koripallo     o  Amerikkalainen jalkapallo  o  Cheerleading 

      Yhteenveto – Sponsoroinnin vahvuudet  Pohjola Vakuutuksen sponsorointi on esimerkki siitä, miten järjestelmällinen toimintamalli, vahvat kumppanuudet ja innovatiivinen ajattelu voivat tuottaa vaikuttavaa ja kustannustehokasta näkyvyyttä. Sponsoroinnin onnistumisen ytimessä ovat:

    • Yhteistyön ja läsnäolon korostaminen.
    • Vaikuttajien ja digitaalisten kanavien tehokas käyttö.
    • Pitkäjänteinen ja joustava suunnittelu, joka mukautuu urheilun ja lajin tarpeisiin fokusoimalla kaiken päätavoitteeseen: Kun Pohjola Vakuutus on mukana suomalaisessa urheilussa, jokainen tapahtuma ja kumppanuus vahvistavat viestiä “Kun Suomi pysyy liikkeessä, kaikki kyllä järjestyy”.

    Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

    Sponsorointi on kriittinen osa brändin rakentamisen työkaluja ja merkittävä keino vaikuttaa erottuvuuteen ja siten kilpailuetuun markkinassa. Sponsorointi on markkinoinnin ainut osa-alue jossa yhdistyy sekä luovan suunnittelun että median hyödyntämisen elementit. Systemaattisella kehittämisellä sekä tekemisen johtamisella olemme saaneet erinomaisia tuloksia kustannustehokkaasti valittuihin mittareihin.

    • Tunnettuus ja harkinta:
    • - Brändin tunnettuus nousi 5 prosenttiyksikköä, harkinta saavutti mittaushistorian korkeimman tason (+11 %-yksikköä). (Dagmar) - Sponsoroinnin autettu tunnettuus on noussut sponsoroinnin integraation ja systemaattisen panostamisen myötä 9 %-yksikköä vuodesta 2022 ollessa parhaimmillaan 16 %-yksikköä yli mittaushistorian alinta lukemaa. (Sponsor Insigh)
    • Esimerkki vaikuttavuudesta: Golf-mainonnan kohdanneista 65 % harkitsi Pohjola Vakuutuksen tuotteita. Sporttiturvan myynti kasvoi 50 %.
    • Vaikuttavuus: Omien kanavien ja yli 20 urheilun lajiliiton tapahtumien sekä digitaalisten kanavien kautta bruttotavoittavuus kymmeniä miljoonia.