Kuvaus

Kaleva on 149-vuotias, Suomen vanhin henkivakuutusyhtiö. Emme ole elämän, vaan kuoleman asiantuntijoita. Tehtävämme on auttaa suomalaisia varautumaan kuolemaan taloudellisesti. Henkivakuutus ei surua poista, mutta tuo taloudellista turvaa tilanteessa, jossa mikään ei tunnu helpolta.

Suomessa kuolee vuosittain lähes 8000 työikäistä. Silti kuolemasta ja siihen varautumisesta on vaikea puhua ja se siirretään mieluiten seuraavaan päivään. 

Halusimme tilanteeseen muutoksen herättelemällä suomalaisia pohtimaan, selviäisivätkö he taloudellisesti, jos perheen huoltaja kuolisi. Mutta kädenlämpöinen tapa viestiä haudanvakavasta low- tai jopa no interest-tuotteesta ei riitä, kun se mieluiten vaiettaisiin kuoliaaksi.  

Etsimme sopivaa kumppania, jonka kanssa pystyisimme viestimään kuolemaan varautumisen tärkeydestä markkinasta poikkeavalla – erottuvalla ja kiinnostavalla tavalla. Yhdessä RCBA:n ja Viestintätoimisto Riannon kanssa löysimme elokuvayhteistyön, joka osui tavoitteeseemme kuin nyrkki silmään. Yhteistyön oikeudet ovat voimassa aina 2024 asti, jolloin on Kalevan 150-juhlavuosi.  

Kaleva on elokuvan pääyhteistyökumppani. Elokuvan koko tematiikka tukee Kalevan missiota parantaa suomalaisten kuolemaan varautumista henkivakuutuksella ja oivaltamaan, että kuolema voi kohdata myös työikäisen.

Yhteenveto pähkinän kuoressa:

·      Tavoite herättää suomalaiset pohtimaan, miten he selviäisivät taloudellisesti, jos perheen huoltaja kuolee.

·      Halusimme löytää poikkeavan tavan viestiä low/no interest -tuotteesta, mihin Häät ennen hautajaisia -elokuva sopi täydellisesti

·      Elokuva ja sen kumppanuus ovat jo nyt olleet huikea menestys

Sponsoroinnin suunnittelu

Kaleva etsi uusia tapoja tavoittaa kohdeyleisöään ja viestiä sille erottuvalla tavalla. Selkeä tavoite elokuvayhteistyölle oli henkivakuutustarpeen herättäminen oivalluttavalla ja kiinnostavalla tavalla ja poistaa varautumattomuuden yleisintä estettä: ”Henkivakuutus ei ole tullut mieleen”.

Kalevan tavoitteena on kumppanuuksien kautta vahvistaa suomalaisten hyvinvointia. Jo yli 100 vuotta sitten Kalevan työntekijöiden Suomen Urheiluliitolle lahjoittamaan Kalevan Maljaan kaiverrettiin ”Ruumiillinen ja taloudellinen hyvinvointi päämäärämme”. Näiden lisäksi tavoittelemme henkisen hyvinvoinnin edistämistä, johon elokuvayhteistyö toi mahdollisuuden.

Elokuvan elinkaari on pitkä, mikä mahdollistaa pitkäjänteisen yhteistyön.Yhteistyö ei pääty siihen, kun elokuva tulee elokuvateattereihin, vaan jatkuu ajankohtaisena myös suoratoistopalveluiden ja television myötä.

Suunnittelu pähkinänkuoressa:

·      Kaleva etsi kumppania, jonka kanssa ravistella henkivakuutusmarkkinaa viestinnällisesti erilaisella tavalla  

·      Tavoitteena henkivakuutus tarpeen herättäminen ja suomalaisten hyvinvoinnin parantaminen

·      Tavoitteena pitkäkestoinen yhteistyö

·      Halusimme tukea vaikeiden vuosien myötä suomalaista kulttuurialaa

 


Toteutus

Toteutus

Kaleva on toteuttanut elokuvan materiaalia hyödyntävän, monikanavaisen mediakampanjan tiedotustilaisuudesta alkaen aina koko elokuvan elinkaaren ajan. Yhteistyömme on hyvä esimerkki pitkäjänteisestä ja pitkäaikaisesta kumppanuudesta.

Ensimmäisessä viestinnällisessä ulostulossa järjestimme medialle ja vaikuttajille suunnatun tiedotustilaisuuden, jonka tavoitteena oli tuoda esille ainutlaatuista kumppanuutta ja tietoa uudesta elokuvasta.

Kalevan sisäinen lanseeraus avattiin kuvauspaikkavierailulla, missä koko henkilöstö oli seuraamassa elokuvan tekemistä ja pääsi tapaamaan elokuvan näyttelijöitä ja tuotantoa.

Toimme sponsorointiteemaa ja sen hyödynnettävyyttä esille yhteistyöliitoillemme suunnatussa tilaisuudessamme ”Erottuva viestintä ja yhteistyökumppanuudet”.

Ensimmäinen kuluttajille suunnattu aktiviteetti oli elokuvan koekatselu. Kaleva kutsui tilaisuuteen yhteistyökumppaneita ja yhteistyöliittojen jäseniä, joita saapuikin paikalle noin 200.  

Ennakkoensi-ilta järjestettiin hieman ennen virallista ensi-iltaa Kalevan tärkeimmille kumppaneille. Yksityisnäytöksen yhteydessä kerrottiin yhteistyön tavoitteista, ja lisäksi ohjaaja Kari Ketonen ja elokuvan toinen päänäyttelijä Antti Luusuaniemi kertoivat elokuvasta.

Elokuvan ensi-illan jälkeen Kaleva aloitti mediakampanjan, jossa elokuvan materiaalia hyödynnetiin henkivakuutuskampanjoinnissa.

Avioehto

Edunsaaja

 

Hautausurakoitsija

Muijalle henkivakuutus


Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Sponsorointi onnistui hyvin ja jatkaa tulosten aikaansaamista. Mahdollisuuksia hyödynnettiin monipuolisesti, niin sisäisiin, sidosryhmä- kuin kuluttajatapahtumiin, mainosmateriaalit vastaanotettiin hyvin. Myös asetetut tavoitteet saavutettiin.

 

Lisäksi tavoitteisiin kuului nähdä, miten yleisö vastaanottaa erilaisella ja rohkeammalla kulmalla tehtävää henkivakuutusmarkkinointia. Vastaanotto on ollut positiivista ja huomiota herättävää. Julkaisuihin on tullut reaktiota ja hyvää palautetta. Harvoin henkivakuutusmainonta saa niin paljon positiivista kommentointia kuin nyt. Luemme onnistumiseksi myös sen, että Häät ennen hautajaisia -elokuvan on nähnyt jo yli100 000 katsojaa!