Kuvaus

K, Palloliiton pääyhteistyökumppani, toteutti jo toista kesää peräkkäin Futiskiertueen

K-ryhmä on Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani sekä maajoukkuetasolla että juniorityössä. Futiskiertue-tapahtuminen tavoitteena on edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja kannustaa nuoria liikkumaan.

Futiskiertueessa 2023 toteutettiin yhteensä 35 tapahtumaa ympäri Suomen, joista pääosa tapahtumista järjestettiin K-Kauppojen pihoissa kautta maan. Kiertue juhlistaa K-ryhmän ja Palloliiton välistä yhteistyötä kannustamalla lapsia ja lapsiperheitä liikunnallisen elämän edistämiseen. Futiskiertue-tapahtumiin on vapaa pääsy.

Tapahtumissa on tarjolla leikkimielistä liikuntaa, lajikokeiluja matalalla kynnyksellä sekä katufutis-turnauksia. Jokaisessa tapahtumassa on myös mahdollisuus liittyä paikallisen jalkapallojoukkueen seuratoimintaan mukaan.

Futiskiertue järjestetään yhdessä K:n, Palloliiton ja paikallisen seuran voimin. Kiertue yhdistää niin lasten liikkumisen, mutta myös tallkootyön: Jokaiseen tapahtumaan etsitään yksi seura, joka tekee päivän aikana työtä kiertueella lapsia ohjaten. Yhteistyöstä maksetaan paikallisseuralle korvaus, joka menee suoraan joukkueiden sponsorointikassaan tukemaan paikallisseuran toimintaa

Sponsoroinnin suunnittelu

Lasten ja nuorten liikkumattomuus on vakava haaste. Tutkimusten mukaan lähes 40 prosentilla lapsista ja nuorista fyysinen toimintakyky on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla**

Samalla perheet ovat entistä eriarvoisemmassa asemassa, mikä vaikuttaa lasten ja nuorten mahdollisuuksiin harrastaa. ​Lapsia ja nuoria liikuttavat ilmaistapahtumat ovat tärkeässä roolissa ja ne saattavat antaa sykäyksen säännöllisemmän urheiluharrastuksen käynnistämiseksi. Ratkaisu tähän ovat Futiskiertue-tapahtumat, joihin lapset ja nuoret voivat ottaa osaa kautta maan.

K-ryhmän Futiskiertue on yhteisponnistus Palloliiton ja paikallisen jalkapalloseuran kanssa. Lasten ja nuorten liikuttamisen lomassa paikallinen jalkapalloseura saa työstään talkoopalkkion eli mallilla pystymme tukemaan samalla seuratason toimintaa rahallisesti.

**Valtakunnalliset fyysisen toimintakyvyn Move!-mittaustulokset 2023. Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö 2023.​

Toteutus

35 tapahtumaa, joista osa koululaistapahtumia. Pienimmät tapahtumat olivat pienten K-Kauppojen pihoissa, mutta suurimmillaan tapahtuma liikutti lapsiperheitä Olympiastadionilla ennen Huuhkajien EURO-karsintaotteluita.

K:n ja Palloliiton yhteistyöstä sekä Futiskiertueesta toteutettiin markkinointi- ja viestintäkampanja teemalla ""Kannustaminen alkaa K:lla"". Kampanja oli osa kesän ""Kesä alkaa K:lla"" tematiikkaa.

Kampanjan mediat:

Päämedia: Tapahtumat 35 kpl (toteutus K-ryhmä ja Visuaalinen Pinta)

Tukimediat: valtakunnallinen ja paikallinen sosiaalinen media, vaikuttajat (mm. Papipike) ja digitaalinen ulkomainonta (toteutus Miltton)

Viestintä: K:n omat kanavat, kauppiaiden sosiaalinen media ja Palloliiton mediakanavat

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

BRÄNDITAVOITE

Lasten liikuttamista, eli Futiskiertuetta, pidetään vastuullisuustekona

TULOS: Lapsiperheistä 73% ajatteli K:n Futiskiertueen olevan ymmärrettävä vastuullisuusteko (Lähde: K –BRÄNDIN KAMPANJATUTKIMUS 07/2023 N=800)

TOIMINNALLINEN TAVOITE

Yli 10.000 liikutettua lasta

TULOS: Tapahtumiin osallistui kesän 2023 aikana 12.000 lasta