
Kuvaus
Hippo on OP Ryhmän perinteinen ja tunnettu lapsille suunnattu hahmo, joka on liikuttanut osuuspankeissa lapsia jo 70-luvulta lähtien. Konseptin ensisijaisena kohderyhmänä ovat 3-8-vuotiaat, mutta Hippo-tapahtumien parissa liikkuu parhaimmillaan lapsia 13 ikävuoteen asti.
Hipon tavoitteena on edistää lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia, yhdessä tekemistä ja tukea arjen fiksuja valintoja. Hippo on itsetuntoa vahvistava, kannustava kaveri, joka on aidosti läsnä arjessa nyt ja tulevaisuudessakin. Hippo opettaa ajasta ja paikasta riippumattomia arvoja, kuten rohkeutta, rehellisyyttä, aitoutta ja ymmärrystä. Nämä ovat arvoja, jotka matkustavat lasten elämässä mukana ja joista on hyötyä myös aikuisena. Tärkeintä ei aina ole täydellisyys, vaan uskaltaminen tehdä asioita ja ylittää itseään.
Osuuspankkien ja paikallisten urheiluseurojen järjestämien Hippo-kisojen ja -tapahtumien rinnalle haluttiin luoda valtakunnallinen, liikkumiseen kannustava ja sitouttava konsepti: Hippo-liikuntakoulut. Vuonna 2023 käynnistyneet Hippo-liikuntakoulut ovat helppo, skaalautuva ja monistettava Hippo-brändin alla oleva konsepti, jonka avulla on mahdollisuus saada lapset liikkumaan ja tutustumaan uusiin lajeihin matalalla kynnyksellä. Liikuntakoulujen avulla lasten on mahdollisuus päästä kokeilemaan uusia lajeja maksutta, tuntea liikkumisen iloa. Hippo-liikuntakoulut liikuttavat kymmeniätuhansia lapsia vuosittain ympäri Suomen.
Liikuntakoulut toteutetaan yhteistyössä OP Ryhmän, lajiliittokumppaneiden, pankkien ja perheiden&lasten kanssa. Joskus osapuolena voi myös olla päiväkoti tai koulu
Sponsoroinnin suunnittelu
Yhteiskunnassa käydään vilkasta keskustelua siitä, että lasten ja nuorten liikkuminen on ollut laskusuunnassa jo pidemmän aikaa. Osaksi tämän arvioidaan johtuvat siitä, että harrastustoiminnan kustannukset ovat kasvaneet, osaksi siitä, että liikunta ja urheilu kamppailevat muiden ajankäytön kohteiden kanssa.
Tutkimusten mukaan sosiaalisesti aktiivinen vapaa-aika nuoruusiässä on suojaava tekijä myöhempien mielenterveyshäiriöiden kehittymiselle. Liikkumattomuuden nähdään myös aiheuttavan suuria kustannuksia yhteiskunnalle ja työnantajille mm. terveysmenoissa, sairauspoissaoloissa ja työkyvyttömyyseläkkeissä.
OP Ryhmän perustehtävä on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Haluammekin innostaa lapsia ja nuoria mielekkään liikkumisen ja urheilun pariin sekä luoda mahdollisuuksia, että kaikilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet harrastaa.
Hippo-liikuntakoulujen päätavoitteena on tukea lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia liikunnan avulla sekä aktivoida lapsia ja nuoria liikkumaan sekä tarjota lapsille ja nuorille matalan kynnyksen mahdollisuus kokeilla eri liikuntalajeja ja löytää oma mieleinen harrastus. Kantavana ajatuksena oli luoda valmis ja helppo konsepti osuuspankkien ja urheiluseurojen käyttöön sekä valjastaa tähän mukaan meille tärkeät lajiliittokumppanit vaikuttavuuden takaamiseksi.
Osuuspankit järjestävät perinteisesti alueillaan erilaisia päivän kestäviä Hippo-kilpailuja ja -tapahtumia. Liikuntakoulujen tarkoitus on tuoda yhden päivän kilpailuiden rinnalle useamman päivän kestäviä liikkumismahdollisuuksia, joissa tutustutaan lajiin ja saadaan perusoppeja. Ryhmätasoisella konseptilla haluttiin luoda osuuspankeille mahdollisuus lisätä hyvinvointia toimialueillaan helposti ja kustannustehokkaasti.
Lajiliitot saavat kukin vuosittaisen rahallisen sponsorointituen konseptin toteuttamiseen. Tämän lisäksi he saavat tunnetun ja vahvan Hippo-brändin liikuntakoulujen käyttöön sekä OP Ryhmän ja osuuspankkien kanavat viestinnän tueksi. Parhaimmillaan eri lajien seurat onnistuvat saamaan uusia harrastajia lajiin tutustuvista lapsista. Hippo-liikuntakoulujen lajit saavat näkyvyyttä ja tunnettuutta yhteisen konseptin kautta.
Toteutus
Hippo-liikuntakoulut perustuvat OP Ryhmän ja lajiliiton väliseen sopimukseen, jossa määritellään konseptin sisältö ja vastuut (toteutus, viestintä ym.). Konsepti toteutuu käytännössä OP Ryhmän, lajiliiton, seurojen ja osuuspankkien tiiviin yhteistyön avulla ja hioutuu lopulta lapselle innostavaksi kokemukseksi. Päävastuu liikuntakoulun toteutuksesta on kulloisenkin alueen paikallisella urheiluseuralla, jolle lajiliitto on antanut valtuudet toimia liikuntakoulun järjestäjänä. Lajiliitto, urheiluseurat ja osuuspankit viestivät tapahtumista omissa kanavissaan.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Vuonna 2024 Hippo-liikuntakoulujen ja -materiaalien avulla on liikutettu 60.900 lasta ympäri Suomen. Suunnistuksessa lasten lisäksi liikkumisen pariin on innostettu muutkin perheenjäsenet