
Kuvaus
FC Lahti oli jo vuoden 2023 yhteiskunnallinen sponsorointi kategoriassa finaalissa yhdessä Nordean ja K-Ryhmän kanssa. Emme voittaneet, mutta jo pelkästään finaaliin pääseminen antoi meille uskoa että olemme oikealla asialla. Meillä on vahva ymmärrys oman tekemisen merkityksestä, vastuunkannosta ja halusta muuttaa maailmaa kenties yksinkertaisimmalla esineellä – pallolla.
FC Lahti -legendat kohtasivat hyväntekeväisyysottelussa helatorstaina 9.5.2024 Team Apulannan Lahden Kisapuistossa. Tapahtuman tuotto käytettiin vähävaraisten perheiden lasten liikuntaharrastusten tukemiseen. Tapahtumassa oli myös FC Lahden miesten edustusjoukkueen pelaajien vetämiä futisrasteja lapsille, Invalidiliiton pyörätuolirasti ja Liikenneturvan rakentama pyöräilyn taitorata. Lisäksi Lahden kaupunki huolsi lasten polkupyöriä koko tapahtuman ajan. Yritykset osallistuivat tapahtumaan ostamalla mainospaikkoja pelipaidoista. Myynnissä oli myös FC Lahti x Apulanta -erikoishuiveja. Myytävien tuotteiden tuotto lahjoitettiin hyväntekeväisyyteen Payback Lahti Ry:n kautta. Itse tapahtuma ja peli olivat maksuttomia yleisölle.
Team Apulanta koostui suomalaisista urheilu- ja viihdetähdistä. Apulannan kokoonpanosta löytyivät muun muassa ampumahiihdon maailmanmestari Kaisa Mäkäräinen, koko kansan laulaja Hovimuusikko Ilkka, Suomi-punkin ikoni Rane Raitsikka ja rakastettu laulaja ja lauluntekijä Juha Tapio. Team Apulannan kulmakivenä ovat elävä rock-legenda Toni Wirtanen ja rumpali Sipe Santapukki.
FC Lahden legendoissa pelasivat muun muassa FC Lahden Hall of Famen jäsenet Jukka Vanninen, Jarkko Koskinen, Mikko Hauhia, Luciano, Toni Järvinen, Niki Helenius, Drilon Shala, Heikki Haara ja Kalle Eerola. Lisäksi joukkueessa on FC Lahden junioreita ja yli 50 A-maaottelua urallaan pelannut Kari Arkivuo.
FC Lahden ja Apulannan yhteinen hyväntekeväisyyskampanja vähävaraisten perheiden lasten liikuntaharrastuksien tukemiseksi jatkui 27.5. kun FC Lahti kohtasi Lahden stadionilla Veikkausliigan ottelussa Seinäjoen Jalkapallokerhon ja pelasi ottelun Taneli Okkosen suunnittelemilla Apulanta-erikoispelipaidoilla. Pelipaidat tulivat huutokauppaan ottelun jälkeen. FC Lahden ja Seinäjoen Jalkapallokerhon välisen ottelun alussa lahjoitettiin kasaan saatu summa, yli 10000 euron shekki Payback Lahti Ry:lle.
Sponsoroinnin suunnittelu
Tapahtuma oli osa FC Lahden vastuullisuusohjelmaa.
Lasten ja nuorten liikkuminen, syrjäytymisen ehkäisy, yhdenvertaisuus ja yhteisöllisyys ovat kantavia teemoja FC Lahden ja Apulannan toiminnassa. Tästä syystä FC Lahti halusi yhdessä Apulannan kanssa olla tukemassa vähävaraisten perheiden liikuntaharrastuksia.
Tavoite oli saada yritykset ja ihmiset tukemaan lahjoitusta. Minimi tavoite oli saada kasaan vähintään 10 000 € kulujen jälkeen. Myös tietoisuuden lisääminen lasten liikkumisen tärkeydestä oli tärkeää.
Toteutus
Markkinoinnissa hyödynnettiin sekä FC Lahden että Apulannan omia kanavia. Itse tapahtuman ja erikoispelipaitojen julkistus tehtiin yhteismarkkinointina. Viestintä oli erittäin monipuolista ja jatkuvaa koko kampanjan ajan (videoita, kuvia ja haastatteluja). Viestinnässä hyödynnettiin vahvasti FC Lahden pelaajia ja Apulannan tunnettuutta.
Paikallismediat mm. ESS ja Radio Voima osallistuivat myös tapahtuman lanseeraukseen ja jälkimarkkinointiin veloituksetta.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Kaikkiin tavoitteisiin päästiin. Keräsimme rahaa vähävaraisten perheiden lapsille yli 10 000 € (tavoite oli min. 10 000€). Tämä oli päätavoite.
Itse hyväntekeväisyystapahtumaa oli katsomassa yli 2 600 silmäparia, mikä oli paljon enemmän kuin osasimme odottaa. Emme muista milloin Lahden Kisapuistossa olisi ollut viimeksi näin paljon ihmisiä. FC Lahden ja Apulannan erikoishuivit ja sekä pelipaidat myytiin loppuun. Huiveja teetimme vielä toisen erän kovan kysynnän vuoksi.
Yhteistyö Apulannan kanssa oli mutkatonta ja äärettömän joustavaa. Julkisuuden henkilöt ja FC Lahden legendat olivat todella tyytyväisiä tapahtumaan ja toteutukseen. He jakoivat myös kuvia tapahtumasta omilla sosiaalisen median kanavillaan, joten kontaktimäärät olivat valtavat. SuomiPop kertoi Ilkan suulla myös tapahtumasta suorassa lähetyksessä.
Koko kampanja oli FC Lahden ylivoimaisesti suosituin kokonaisuus kaudella 2024. Pelkästään FC Lahden sometilit tavoittivat useita satojatuhansia näyttökertoja. Tähän päälle lisätään vielä Apulannan, julkisuuden henkilöiden, yksityisten henkilöiden, yritysten sekä paikallisten medioiden tavoitetut kontaktit.