Kuvaus
Kuvataiteen radikaalina uudistajana tunnettu ranskalainen Daniel Buren (s. 1938) valtasi EMMA – Espoon modernin taiteen museon näyttelytilan 2.3.-17.7.2022 ja oli yksi taidemuseon vuoden päänäyttelyistä. Näyttely muodostui yleisön suursuosikiksi ja keräsi 58 767 kävijää.
Daniel Buren on nykytaiteen jättiläinen, jolla on yli 60 vuotta kestäneellä urallaan ollut yhteensä jo yli 3000 eri tiloihin ja paikkoihin toteutettua näyttelyä ympäri maailmaa. Buren tunnetaan erityisesti 8,7 cm leveästä pystyraidasta, jota hän käyttää visuaalisena työkalunaan. Sen avulla hän paljastaa tutuista tiloista uusia piirteitä.
Viikkoa ennen näyttelyn avautumista Suomen pääkaupunkiseudun talvimaisema täyttyi yli 300 JCDecaux’n Abri-mainostaululle levitetyistä, Daniel Burenille tunnusomaisista pystyraidoista koostuvista erivärisistä julisteista. EMMA ja JCDecaux Finland ovat tehneet vuosikausia sponsoriyhteistyötä, ja kampanja liittyi tähän yhteistyöhön. Mainospinnoilla oli viikon ajan pelkästään raitoja, ei lainkaan tekstiä tai muuta informaatiota, ja tämä herätti ohikulkijoissa odotettua huomiota ja ihmettelyä.
Muutaman päivän kuluttua EMMAn ja JCDecaux'n sosiaalisen median kanavissa paljastettiin, että kyseinen taidekampanja liittyy viikon kuluttua avautuvaan näyttelyyn EMMAssa.
Daniel Buren piti taidekampanjaa yhtenä näyttelyynsä kuuluvista taideteoksista. Taiteilija on jo 1960-luvulta alkaen tehnyt vastaavanlaisia interventioita ja tuonut raidallisia julisteita kaupunkitilaan esimerkiksi Pariisissa vieden taidetta instituutioista sinne, missä ihmiset kulkevat. JCDecaux’n kanssa tehdyllä yhteistyöllä palattiin Daniel Burenin taiteen juurille.
Viikon kuluttua taidekampanjan aloituksesta raitojen päälle tulivat näyttelytekstit aloittaen näyttelyn varsinaisen markkinointikampanjan.
Sponsoroinnin suunnittelu
Toteutus
Kampanjasta viestittiin EMMAn ja JCDecaux’n kotimaan ja kansainvälisen sosiaalisen median kanavissa (Instagram, Twitter, LinkedIn), uutiskirjeessä ja verkkosivustolla. Näiden lisäksi kampanjasta kerrottiin näyttelyn lehdistötiedotteessa, jota jaettiin kotimaassa ja kansainvälisesti 2 360 medialle.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Kampanja sai huomattavan paljon hyvää asiakaspalautetta mainoskampanjaksi ja se oli huomattu positiivisesti. Helmi-maliskuussa 2022 elettiin synkissä tunnelmissa, kun sota oli alkanut Euroopassa. Useassa yleisöpalautteessa mainittiin, että taide tuo lohtua vaikeina aikoina.
Näyttely sai 54 mediaosumaa kotimaan mediassa ja siitä tuli somehitti.
EMMAn Instgramissa tehty taidekampanjan postaus keräsi tykkääjiä ennätysmäisen paljon.
JCDecaux’n kanssa tehty kampanja nostettiin Sponsorointi ja tapahtumat ry:n maaliskuun 2022 sponsorointinostoksi. Se sai myös maininnan JCDecaux’n omassa viestinnässä alkuvuoden yhtenä parhaimmista kampanjoista.