
Kuvaus
Tapahtumalle on asetettu monipuoliset urheilua, matkailun kehitystä ja nuorisotyötä tukevat tavoitteet. Nämä tavoitteet toimivat läpileikkaavasti kaikessa suunnittelussa ja toteutuksessa. Tavoitteet on pyritty ottamaan huomioon myös tapahtuman kumppanuustyössä.
Sponsoroinnin suunnittelu
Nuorten urheilijoiden ja järjestäjien osaamisen kehittäminen
- Lisää mahdollisuuksia suomalaisille nuorille urheilijoille kilpailla kansainvälisellä tasolla ja kartuttaa arvokasta kilpailukokemusta kotikentällä.
- Nuorille järjestäjille ja vapaaehtoisille tarjotaan käytännön oppia tapahtumatuotannosta, vahvistaen heidän työelämävalmiuksiaan ja osaamistaan.
Urheilukasvatuksen ja lajiharrastuksen edistäminen
- Innostetaan uusia harrastajia alppihiihdon ja talviurheilun pariin, erityisesti nuoriso- ja kouluikäisiä osallistujia.
- Nostetaan alppihiihdon ja muiden talviurheilulajien profiilia Suomessa.
Kestävä kehitys ja vastuulliset toimintatavat
- Edistetään ympäristöystävällisiä käytäntöjä tapahtuman logistiikassa, infrastruktuurissa ja viestinnässä.
- Luodaan mallia vastuullisesta talviurheilutapahtumasta, jota voidaan hyödyntää myös muissa urheilutapahtumissa Suomessa.
Kansainvälisen näkyvyyden ja matkailuprofiilin vahvistaminen
- Levin ja Suomen brändin vahvistaminen johtavana talviurheilukohteena, joka houkuttelee kansainvälisiä urheilijoita, matkailijoita ja kumppaneita.
- Medianäkyvyyden hyödyntäminen Suomen talviurheilun ja matkailun tunnettuuden kasvattamiseen. (Tapahtuma saavuttaa yli 200 miljoonaa kansainvälistä TV- ja verkkomedian katsojaa, vahvistaen Suomen ja Levin talviurheiluprofiilia.)
Yhteistyön ja verkostojen rakentaminen
- Tiivistetään yhteistyötä kansallisten ja kansainvälisten urheilujärjestöjen, paikallisten toimijoiden sekä yritysten kanssa.
- Luodaan yhteisiä kehityshankkeita, jotka tukevat urheilukulttuurin kehittymistä ja Levin asemaa talviurheilutapahtumien huipulla.
Matkailun ja paikallistalouden kasvu
- Levin maailmancup houkuttelee vuosittain tuhansia kotimaisia ja kansainvälisiä vieraita, jotka hyödyttävät alueen majoitus-, ravintola- ja oheispalveluja.
- Tapahtuma lisää alueen matkailusesongin pituutta ja tukee ympärivuotisen matkailun kehittämistä.
Paikallisten yritysten ja palveluiden hyödyntäminen
- Tapahtuman järjestämisessä käytetään ensisijaisesti paikallisia alihankkijoita ja palveluntarjoajia, mikä luo työtilaisuuksia ja tukee alueen yritystoimintaa.
- Alueen infrastruktuurin ja palvelujen käyttöaste kasvaa merkittävästi tapahtuman aikana.
Työllisyyden lisääminen
- Maailmancupin järjestäminen luo tilapäistä ja pysyvää työtä esimerkiksi majoitus-, ravitsemus- ja ohjelmapalvelusektoreilla sekä tapahtumatuotannossa.
- Tapahtuma tarjoaa myös mahdollisuuden paikallisille nuorille ja opiskelijoille saada työkokemusta ja ansioita tapahtuman eri rooleissa.
Alueen brändin vahvistaminen ja investointien houkuttelu
- Levin näkyvyys maailmancupin kautta parantaa alueen tunnettuutta kansainvälisesti, houkutellen uusia matkailijaryhmiä ja investointeja matkailuinfraan.
Kasvanut kiinnostus johtaa uusiin liiketoiminta- ja yhteistyömahdollisuuksiin, jotka hyödyttävät aluetta pitkäjänteisesti
Toteutus
Tapahtuman sosiaalinen media sai kiitosta kumppaneilta ja jopa kansainväliseltä medialta. Sosiaalisen median sisällön tavoitteena on luoda ”Fear of Missing Out” – tunnelmaa, jotta tulevina vuosina kiinnostus kasvaisi entisestään tulla paikan päälle katsomaan tapahtumaa. Kumppaneiden kanssa pyritään tekemään sosiaalista mediaa, joka samalla tuo mielenkiintoista sisältöä seuraajille, mutta samalla hyvää näkyvyyttä kumppaneille.
Kumppaneita tuodaan näkyville urheilun lisäksi myös oheistapahtumissa. Katsoma-alueelle kuljetaan Lapland Avenuen läpi, jossa kumppaneilla on esittely- ja aktivointipisteitä. Levin markkinointikumppani verkoston paikallisilla pienyrittäjillä on myös mahdollisuus esitellä toimintaansa Lapland Avenuella. Ensimmäisen ja toisen kierroksen välissä Lapland Avenuella oli lumilava, jossa kumppanien edustajia ja Suomen joukkueen urheilijoita haastateltiin.
Lisäksi tapahtuman VIP-tilaisuudet (lauantaina ja sunnuntaina lounas, iltajuhla lauantaina) tarjoavat erinomaisia verkostoitumismahdollisuuksia kumppaneille.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Tapahtuman kumppanuusmyynti kasvoi 200% edellisvuoteen verraten. Tapahtuman yleisömäärä kasvoi 30% edellisvuoteen verraten.