Kuvaus
Tammikuussa 2023 sovimme kahden vuoden sponsorointisopimuksen Annimari Korten kanssa ja hänestä tuli Lumoral -tuotteen pääkasvot Suomessa ja Euroopassa. Yhteistyölle asetettiin myös konkreettiset tavoitteet, joita päätettiin mittaroida mm. myyntien, asiakaskyselyjen sekä näkyvyysmittarien avulla.
Sponsoroinnin suunnittelu
95% kaikista suun ongelmista on seurausta plakista, jota kertyy päivittäin hampaiden pinnalle. Paraskin hammasharja pystyy poistamaan vain 65% plakista. Lumoral on uusi suomalainen maailmaa valloittava läpimurtokeksintö, jolla plakin voi poistaa 99,998%:sti. Lumoralia pidetäänkin ammattilaisten keskuudessa merkittävimpänä keksintönä sitten sähköhammasharjan ja sitä suosittelee kaikille mm. Suomen suuhygienistiliitto.
Lumoralin markkinat ovat kansainväliset. Tuotetta myydään Suomen lisäksi mm. Saksassa, Italiassa ja Ruotsissa. Lumoralin ensisijaisia asiakkaita ovat aikuiset naiset, jotka arvostavat terveellisiä elämäntapoja sekä hyvää elämää. Näiden rajausten pohjalta lähdimme hakemaan sponsoroitavaa huippu-urheilijaa. Aikuista naista, joka edustaa terveitä elämäntapoja, uskaltaa sanoa mielipiteensä sekä toimii hyvinä kasvoina Lumoralin brändille niin Suomessa kuin muualla Euroopassa.
Hyvin pian hakumme rajautui urheilijaan, sillä urheilijoita on käytetty menestyksekkäästi myös muiden terveysteknologiatutoteiden markkinoinnissa. Lisäksi halusimme urheilijan edustavan lajissaan korkeinta mahdollista tasoa, eli kriteerien tulisi olla MM- tai Olympiatasolla. Lisäksi halusimme urheilijan tulevan kesälajin parista, sillä talviset lajit ovat lähtökohtaisesti enemmän marginaalissa Euroopassa.
Yrityksemme juuret ovat vahvasti Suomessa ja pääkonttorimme on Espoossa. Siksi halusimme urheilijan olevan myös suomalainen. Tässä vaiheessa hakua Annimari Korte otti meihin suoraan yhteyttä. Hänen oma hammaslääkärinsä oli suositellut hänelle Lumoralia, josta ajatus oli sitten lähtenyt.
Nopealla aikataululla pääsimme yhteisymmärrykseen yhteistyömme sisällöstä. Sen lisäksi että päätimme lähteä sponsoroimaan urheilijaa koko loppu-uran ajaksi (ura loppuu kauteen 2024), puhuimme myös urheilijan uran jälkeisestä elämästä. Miten voisimme jatkaa yhteistyötä myös urheilu-uran jälkeen ja voisiko Annimarista tulla kansainvälinen “Key Opinnion Leader” puhumaan nimenomaan urheilun ja suunterveuden välisestä tärkeydestä, asiaan syvälliseti perehtyneenä suurlähettiläänä.
Prosessin seurauksena tammikuussa 2023 sovimme kahden vuoden sponsorointisopimuksen Annimari Korten kanssa ja hänestä tuli Lumoral -tuotteen pääkasvot Suomessa ja Euroopassa. Yhteistyölle asetettiin myös konkreettiset tavoitteet, joita päätettiin mittaroida mm. myyntien, asiakaskyselyjen sekä näkyvyysmittarien avulla. Keskeisimmät konkreettiset tavoitteet yhteistyölle olivat:
- Yhteisen tarinan luominen yhteistyössä urheilijan kanssa. Tavoitteena liittää Lumoralin brändi entistä vahvemmin aikuiseen naiseen, joka välittää omasta ja lähesteinsä hyvinvoinnistaan sekä uskaltaa myös sanoa omat mielipiteensä
- Uudet brändikuvat, artikkelit ja videot yhdessä urheilijan kanssa
- Lumoralin näkyvyyden ja sitä kautta myynnin kasvattaminen sekä Suomessa, että ulkomailla
Toteutus
Sponsorointia hyödynnettiin Lumoralin viestinnässä laaja-alaisesti.
Yhdessä Annimari Kortteen kanssa julkaistiin lukuisia kotimaisia ja ulkomaisia artikkeleita. Näistä mainittakoon mm. yhdysvaltalaisen DentistryIQ -lehden julkaisema laaja-alainen artikkeli suunterveyden merkityksestä kilpaurheilijoille, jossa Annimari oli päähaastateltavana. DentistryIQ -lehteä pidetään maailman TOP10 -hammaslääkärilehtenä, joten artikkelin julkaiseminen oli Lumoralille erittäin merkittävää, eikä sitä olisi tapahtunut ilman yhteistyötä urheilijan kanssa.
Tämän lisäksi Instagramissa sekä Facebookissa toteutettiin useita sosiaalisen median kampanjoita, joilla saatiin välittömästi kasvatettua Lumoralin näkyvyyttä ja myyntiä, erityisesti Suomessa. Ruotsalaisissa sanoma- ja aikakauslehdissä (mm. Expressen, Damernas Världen, Dagens Industri) Annimari Kortteen kanssa toteutetut koko sivun mainokset toivat parhaat tulokset verrattuna muihin tekemiimme mainoksiin.
Heinäkuussa innovoimme yhdessä urheilijan kanssa Zero Plaque -kampanjan, jossa Annimari opetti asiakkaillemme, miten plakkiväritabletteja käytetään. Osana kampanjaa lähetimme asiakkaillemme ilmaisia plakkiväritabletteja, jotka olivat varustettu Annimari Kortteen kasvoilla, ja joilla asiakkaat pystyivät itse todentamaan Lumoralin tehon.
Näiden lisäksi ideoimme useita muita hauskoja projekteja (mm. Naisten 100 m aitojen maailman ennätys aikuisurheilijoiden N35+ sarjassa), jotka eivät ehtineet nähdä päivänvaloa, mutta kertoivat yhteistyön toimivuudesta ja hedelmällisyydestä.
Vuosi 2024 jatkuu samalla linjalla. Annimari Kortteen on tarkoitus mm. toimia puhujana loppuvuodesta 2024Hammaslääkäripäivillä aiheenaan suunterveyden merkitys urheilijan terveydelle ja suorituskyvylle. Lisäksi uusia artikkeleita kansainvälisiin medioihin on tulossa mm. Italiassa yhdessä urheilijan kanssa. Lisäksi alustavia lähestymisiä on tehty Suomen olympiakomitean suuntaan ajatuksena saada suunterveydestä suomalaisille urheilijoille kilpailuetu, jolla voittaa mitaleita tulevissa kansainvälisissä arvokisoissa.
Referenssejä:
DentistryIQ (Lehteä pidetään maailmanTOP10-hammaslääkärilehtenä) dentistryiq.com
Dental Asia (Aasian suurin hammaslääkärilehti) dentalasia.net
https://dentalasia.net/a-healthy-mouth-supports-top-athletes-performance-and-goals/
https://www.dentistryiq.com/dentistry/article/14297560/oral-systemic-health-effects-on-athletic-performance
Blogi www.lumoral.fi:
https://www.lumoral.fi/blogs/uutiset/huippu-urheilijalle-lemmikit-tuovat-vastapainoa-arkeen
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Sponsorointi on tuottanut sijoitetun arvon moninkertaisesti takaisin. Mittareina on käytetty mm. suoria myyntilukuja verkkokaupassa, näkyvyystilastoja ja asiakaskyselyjä. Onnistunut sponsorointi vaatii hyvän matchin yrityksen tuotteiden ja urheilijan välillä ja meillä se on onnistunut.