Tässä juttusarjassa esittelemme Awards finaaliin päässeitä töitä.

Sanoman B2B-tapahtuma ”Get the New Tomorrow” selvisi SPOT:n Awards -kisassa Vuoden tapahtuma -finalistien joukkoon.

Sanoman markkinointipäällikkö Päivi Puotiniemi, mistä idea tähän tapahtumaan lähti?

”Sanoma halusi tukea koronan kurittamaa markkinointialaa tarjoamalla uudenlaisessa tilanteessa oleville markkinoijille inspiraatiota ja näkemyksiä tulevan vuoden suunnitteluun. Aiemmin vastaavaa tilaisuutta on tehty vain yritysten ylimmälle markkinointijohdolle kutsuvierastilaisuutena, ja nyt kun tapahtuma piti järjestää olosuhteiden pakosta virtuaalisena, päätimme että sinne toivotetaan tervetulleiksi aivan kaikki suomalaisen markkinoinnin tekijät”

Näin siis sai alkunsa Get the New Tomorrow – suurin Suomessa järjestetty, osallistujilleen ilmainen markkinointitapahtuma.

”Koronan iskiessä Suomeen ja suomalaisiin yrityksiin, me Sanomalla koimme, että Suomen suurimpana mediatalona meillä on velvollisuus tukea koko markkinointialaa. Panostimme heti koronan alettua vahvasti viestintään ja tarjosimme markkinoijille asiantuntijoiden näkemyksiä ja insightia. Lisäksi mietimme, miten voisimme valjastaa myös tapahtumamme tukemaan suomalaisia markkinoijia näinä poikkeuksellisina aikoina”, Päivi kertoo.

Tapahtuman teemana oli Miten valmistautua vuoteen 2021?

Käsittelyssä oli aiheet kuten:

  • Muuttuva kuluttaja
  • Markkinoinnin uudelleen määrittely
  • Mistä eväät uuteen kukoistukseen

Näitä asioita pohdittiin kansainvälisten puhujien alustamana ja kotimaisten markkinoinnin tekijöiden kanssa keskustellen. Puhujina olivat mm. markkinointiguru Seth Godin, sekä Iron Maiden-yhtyeestä tunnettu Bruce Dickinson.

Tapahtumalla oli kolme ennalta määritettyä tavoitetta:

  1. kolminkertaistaa osallistujamäärä aiemmista vuosista
  2. tarjota suomalaisille markkinoinnin tekijöille sisältöä, jolla on merkitystä ja joka tukee uuden ajan markkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista
  3. tarjota osallistujille kokemus, joka erottuisi positiivisesti koronan myötä syntyneestä virtuaalitilaisuuksien tulvasta

Tavoitteet ylittäneen osallistujamäärän lisäksi tilaisuus onnistui myös sisällöllisesti. Se tarjosi osallistujille inspiroivaa, kiinnostavaa ja ajassa olevaa sisältöä kansainvälisiltä huippupuhujilta, joita normaalisti ei pääse kuuntelemaan ilman huikeaa sisäänpääsymaksua, sekä arvostettujen kotimaisten markkinoijien keskustelujen avulla

”Parasta tässä tapahtumassa oli se, että pystyimme poikkeustilanteessa avaamaan tilaisuuden kaikille markkinoinnin tekijöille. Uskon, että tulemme jatkossakin tekemään tätä hybriditapahtumana niin, että mahdollisimman moni pääsee mukaan – tavalla tai toisella.” Päivi kertoo.

Sanoman päässä mietittiin tapahtuman konsepti ja sisältö, mutta tapahtuman teknisestä toteutuksesta vastasi Lataamo. ”Yhteistyömme Lataamon kanssa on ollut todella toimivaa ja iso kiitos onnistumisesta kuuluu myös heille. Meillä on upea kumppanuus” Päivi kiittelee.

Tilaisuus toteutettiin studiossa, jossa käytössä oli isot näyttävät visuaaliset pinnat. Lähetystä rikastettiin myös lisätyllä todellisuudella (XR). Live-kuvittaja tallensi niin puheenvuorojen kuin keskustelujen tärkeimmät pointit piirroksiin, ja siirtymät eri osiosta toiseen tehtiin vaikuttavilla, teemaa nykytanssin keinoin kuvaavilla videoilla.

”Kaikista vuoden 2020 aikana järjestämistämme tilaisuuksista Get the New Tomorrow sai osallistujilta parhaat arvosanat. Olemme tulokseen erittäin tyytyväisiä, sillä kokemuksemme mukaan virtuaalitilaisuudet saavat keskimäärin huonompia arvosanoja kuin vastaavat fyysiset tilaisuudet” Päivi kertoo.

Jäämme innolla odottamaan tämän vuoden tapahtumaa!

Awards-tuomaristo kommentoi tapahtumaa seuraavasti:

  • Kaikin puolin onnistunut!
  • Tapahtuman virtualisoiminen ja kustannusten lasku kertoo osaamisesta ja oivaltavasta ajattelusta.
  • Tapahtumalle oli asetettu erittäin selkeät tavoitteet & mittarit jotka näkyivät toteutuksessa ja tuloksissa. Toteutukseen olisin kaivannut ehkä vielä hieman innovatiivisempaa otetta, mutta kaiken kaikkiaan upea toteutus joka näkyy osallistujien kommenteissa!
  • Sisällöltään ja toteutukseltaan hyvin onnistunut tapahtuma

Lue juttusarjan edellinen jakso täältä