IKEA Suomi ja SOS-Lapsikylä: Kodista parempi paikka lapsille

24/03/2021

Tässä juttusarjassa esittelemme Awards finaaliin päässeitä töitä.

SPOT Awardsissa vastuullisuuskategorian finaaliin päässyt SOS-Lapsikylän ja IKEA Suomen hieno yhteistyö mahdollisti Apuu-chatin pysyvän toiminnan ja valmistautumisen koronatilanteesta johtuvaan kasvaneeseen avuntarpeeseen.

”Yhteistyömme IKEA Suomen kanssa alkoi jo vuonna 2018 aiempien projektien merkeissä”, kertoo SOS-Lapsikylän yritysyhteyspäällikkö Annemi Usva-Vänttinen. ”Tämän yhteistyön lähtökohta rakentui molempien yhteisistä arvoista – siitä, että kotona on kaikilla hyvä olla, etenkin lapsilla”, hän jatkaa.

Näin Apuu-chat syntyi

Covid-19-pandemia on lisännyt köyhyyttä, työttömyyttä, perheväkivaltaa ja haavoittavissa olosuhteissa kasvavien lasten ahdistusta. Jokapäiväisessä elämässä selviytymisen ja taloudellisten huolenaiheiden lisäksi jatkuva neljän seinän sisällä oleminen on voinut  kiristää kodin ilmapiiriä siten, että oma koti ei enää ole turvallisin paikka lapselle. Pienille lapsille ei aiemmin ollut helppoa ja suoraa tapa pyytää apua, joten SOS-Lapsikylä innovoi muutamassa viikossa digitaalisen Apuu-chatin 7–12-vuotiaiden lasten avuksi. Chatin avulla pyritään löytämään yhteys niiden lasten kanssa, joita kukaan aikuinen ei auta.

”Viime keväänä, kun kodin ulkopuoliset aikuiskontaktit lasten elämässä hävisivät, kukaan ei nähnyt lasten hätää. Laitoimme ketterästi pystyyn Apuu-chatin, jotta saimme kanavan, jonka kautta pienetkin lapset osasivat pyytää apua. Kodin merkitys on keskeinen kiinnostuksenkohde molemmille tahoille, ja koska aikaisempi yhteistyömme IKEA Suomen kanssa oli kummallekin osapuolelle erittäin antoisaa, lähdimme keskustelemaan yhteistyöstä Apuu-chatiin liittyen”, Annemi kertoo.

Apuu-chat syntyi siis hyvin nopeasti vastaamaan pandemian haasteisiin. Nyt chatiin on tullut jo yli 15 000 yhteydenottoa lapsilta ja käytyjä keskusteluja on yli 11 000. Avuntarpeen määrä ylitti arvion monikertaisesti. Projekti käynnistyi aluksi STEA:n rahoittamana, mutta toiminnan jatko tarvitsee vahvaa SOS-Lapsikylän oman varainhankinnan tukea.

”Erityisen ylpeä olen siitä, kuinka ketterästi IKEA Suomi tarttui asiaan ja siitä, että he näkevät kodin merkityksen paljon laajempana asiana kuin vain kauniisti kalustettuna sisustuskohteena”, Annemi iloitsee.

IKEA-visiona on luoda parempaa arkea, ja sen ohjaamana IKEA näki Apuu-chat-palvelun turvaamisen mahdollisuutena tehdä kodista parempi paikka lapsille. Kumppanuuteen sisältyvä kalusteyhteistyö on myös olennainen osa yhteistyökokonaisuutta. Sen turvin SOS-Lapsikylä pystyy toimimaan viihtyisissä ja kauniisti kalustetuissa tiloissa ja tuottamaan paljon iloa monille apua tarvitseville perheille. Molempien tahojen yhteinen tavoite on edistää haastavissa olosuhteissa elävien lasten ja perheiden hyvinvointia.

 

Yhteistyö rakentuu seuraavista alueista:

  • Apuu-chatin pysyvän toiminnan varmistaminen ja valmistautuminen kasvaneeseen avuntarpeeseen. Tavoitteena on se, että jokaisen lapsen avunpyyntö tulee kuulluksi ja autamme vähintään 15 000 lasta vuosittain.
  • IKEA on antanut sisustusapua ja kalustanut asuntoja sekä toimitiloja SOS-Lapsikylän toimipisteissä ympäri Suomen mm. itsenäistyvien nuorten tarpeisiin, perhekuntoutusasuntoihin ja yhteisiin tapaamistiloihin. Tavoitteena on tarjota tarjota mukava, toimiva ja kodikas ilmapiiri kaikille.
  • IKEA-yksiköiden jatkuvan vuoropuhelun ja yhteistyön varmistaminen paikallisten lapsikylien kanssa: sisustussuunnittelu, kalusteiden kokoamisapu, tapahtumat ja Apuu-chatin päivystys vapaaehtoisille. Tavoitteena on se, että paikallinen yhteistyö luo parempia toimintaedellytyksiä lapsikylille ja lisää IKEA-henkilöstön motivaatiota ja sitoutumista.

 

”SOS-Lapsikylä toimii 130 maassa ja IKEA on iso kansainvälinen toimija. On ollut upeaa, että kampanjamme on herättänyt paljon kiinnostusta ja Suomi on toiminut hyvänä esimerkkinä myös muille maille”, Annemi kertoo.

Yhteistyösopimus on voimassa elokuun 2022 loppuun asti, eli kyseessä on hyvin pitkäkestoinen kampanja. Jäämme ilolla seuraamaan, millaiset lopulliset tulokset tällä kampanjalla saadaan aikaiseksi.

 

Awards-tuomaristo kommentoi yhteistyötä seuraavasti: 

  • Erittäin ajankohtainen ja vastuullinen kampanja, jossa on tehty aidosti hedelmällistä yhteistyötä. Kampanjalle on myös asetettu selkeät tavoitteet jotka ovat helposti mitattavissa ja kampanjalle oli heti suunniteltu jatkoa pidemmälle tulevaisuuteen. Oli myös upeaa lukea, miten IKEA on tätä kautta pystynyt myös sitouttamaan työntekijöitään.
  • Järjettömän tärkeä ja ajankohtainen asia, monipuolinen projekti.
  • Iso panostus, oikeasti auttaa projektia.
  • Monipuolinen vastuullisuuskampanja.
  • Erilainen ja merkityksellinen kampanja, jossa molemmin puolinen hyöty hienolla tavalla.

 

Top
X