Maaliskuun sponsorointinosto: Hiihtoliitto ja St1 yhteisellä matkalla jo 20 vuotta

06/04/2021

St1 on toiminut Hiihtoliiton sponsorina ja yhteistyökumppanina jo huikeat 20 vuotta. Päätimme selvittää, mikä on pitkän yhteistyön salaisuus, ja miten heillä menee nyt.

St1 myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Reinekari, mistä yhteistyönne lähti liikkeelle?

”Yhteistyö lähti aika erikoisella tavalla, nimittäin katsoimme yrityksen porukalla hiihtoa telkkarista, kun alkoi tämä valitettava ja kuuluisa doping-tapaus. Kuulimme, kuinka tukijat ja sponsorit lähtivät vetäytymään, ja meillä syntyi spontaani idea, että me haluamme auttaa ja olla Hiihtoliiton tukena. Siinä tilanteessa sponsorointia ei mietitty liiketoiminnan kannalta, vaan reagoimme spontaanisti tukemaan omasta mielestämme kohtuuttomaan tilanteeseen joutunutta suomalaista hiihtourheilua. Olimme silloin vielä hyvin pieni toimija isojen kansainvälisten brändien kuten Shellin ja Esson kyljessä. Siitä yhteistyömme on saanut alkunsa, ja matkan varrella olemme oppineet tuntemaan toisiamme aina vain paremmin, ja me olemme opetelleet yrityksenä urheilusponsoroinnin tekemistä.

 

Puhelua luultiin pilapuheluksi

Hiihtoliiton kaupallinen johtaja Jari-Pekka Jouppi kertoo, että Hiihtoliitolla kiertää huhu, jonka mukaan ensimmäistä St1 puhelua luultiin pilapuheluksi. ”Sama ihminen, joka oli koko päivän vastaillut puheluihin, kun yhteistyökumppanit vetäytyivät, vastasi puheluun ja oletti että tässä pilaillaan ja sulki luurin. Onneksi sinnikäs St1 väki soitti heti uudelleen, ja selvisi että he ovat tosissaan. Kun aloitin Hiihtoliitolla hommat, ihan ensimmäiseksi opastettiin, että yhteydenpito St1 suuntaan on hyvin tärkeää”, Jari-Pekka jatkaa.

”Olen oppinut tuntemaan Hiihtoliiton henkilökunnan lisäksi myös hiihtäjiä, ja meille on muodostunut tästä hieno yhteisö”, Mikko kertoo. ”Enää emme tee vain yritysten välistä yhteistyötä, vaan teemme ihmisten kanssa yhdessä töitä molempien päämäärien eteen. Olemme hyvin matalalla kynnyksellä yhteydessä puolin ja toisin, ja kerromme molempien asioista ja suunnitelmista hyvin avoimesti. Luottamusta myös kasvattaa se, että Hiihtoliitto kysyy meiltä mielipidettä moneen asiaan jo ennalta.”

St1 yhteistyö on kanavoitunut hyvin paljon myös nuoriin ja tulevaisuuden lupauksiin, joka ei juurikaan ole näkynyt ulospäin. Monet nyt menestyvät hiihtäjät ovat aloittaneet hiihdon samaan aikaan, kun St1 aloitti yhteistyön Hiihtoliiton kanssa, ja nyt tulokset kantavat hedelmää. Nuoret hiihtäjät kokevat myös merkityksellisenä sen, että sponsori on mukana heti uran alusta lähtien.

Suomen toisiksi pisin yhteistyö

”Tietääkseni tämä meidän välisemme diili on Suomen toisiksi pisin jatkuva yhteistyö heti HIFK ja Sinebrychoffin jälkeen”, Jari-Pekka kertoo. ”Olen työskennellyt sekä yleisurheilun että jalkapallon puolella, ja mielestäni tämä on todella ainutlaatuinen yhteistyö. Meidän yhdessä tekeminen on osa arkea, ja koen, että juuri tällaista toimivan yhteistyön kuuluukin olla. Toimiva kumppanuus vaatii oikeanlaiset olosuhteet, oikeanlaiset ihmiset ja halun tehdä yhdessä töitä. Olen ilolla seurannut, miten kokeneemmat kisaajat opastavat ensikertalaisia kisoissa, miten laittaa hiihtolasit kuvissa, ettei St1 logo vaan peity. Urheilijat todella arvostavat tätä yhteistyötä ja se on jo heidän DNA:ssaan mukana. Aina ei ole näin positiivista kunnioitusta sponsoria kohtaan kuin tässä yhteistyössä.”

Yhteistyö on kasvanut alun auttamisen halusta hyvin ammattimaiseksi sponsoroinniksi, joka aidosti hyödyttää molempia osapuolia ja sillä saadaan mitattavia tuloksia.

Yhteiset arvot

Yhteistyön alussa jalkautuminen tapahtui hieman puolivahingossa, ja kriisi yhdisti toimijat puhaltamaan yhteen hiileen. St1 oli alkuvaiheessa pieni polttoaineen markkinointiyhtiö Suomessa, mutta on nyt kasvanut pohjoismaiseksi energiayhtiöksi. Myös Pohjoismaissa hiihto on isossa roolissa, ja yhteistyö on noteerattu myös Ruotsissa ja Norjassa jopa asiakkaiden keskuudessa. ”Emme yhteistyön alkaessa itsekään tienneet, että kasvamme vielä pohjoismaalaiseksi toimijaksi, joten tämä yhteistyö oli nappivalinta nyt senkin osalta tarkasteltuna.

Hiihtoliiton uudessa strategiassa nousevat massojen liikuttaminen, lapset ja nuoret sekä ilmastonmuutos. Myös St1 jakaa samaa arvomaailmaa, joka tukee luontevasti yhteistyötä. ”Olemme molemmat vuosien aikana kasvaneet ja kehittyneet samaan suuntaan”, Mikko kertoo.

”Hyvä ja pitkäkestoinen yhteistyö on kuin avioliitto”, Jari-Pekka summaa. ”Siihen sisältyy paljon iloa ja voittoja, mutta myös vaikeita hetkiä. Kuten hyvässä avioliitossa, tässäkin yhteistyössä asioista pitää muistaa keskustella ja keskustelun merkitys korostuu.”

Tällä hetkellä yhteistyön lähtökohtana on toimiva arki, ja yhdessä tehty vuosikello määrittää tekemistä. Liike on molempien toimijoiden verissä, joten suunnitteilla on mahdollisesti tempauksia, jolla saataisiin suomalaisia liikkumaan lisää. Kuulemme näistä varmasti lisää tulevaisuudessa!

Top
X