Kuvaus

The Long Game for Peace eli Pitkä peli on kerännyt yli 120 000 € avustuspotin yrityksille suunnattujen urheiluturnausten avulla, yhdistäen Pohjoismaiden ja Ukrainan tapahtuma-alan toimijat tarjotakseen apua ja psykologista tukea yli 10 000 sodasta kärsineelle ukrainalaiselle.

Sponsoroinnin suunnittelu

Pitkä peli suunniteltiin alusta asti pitkäaikaiseksi hankkeeksi, nimensä mukaisesti. Toisin kuin lyhyet hyväntekeväisyyskampanjat, tämä hanke on rakennettu tarjoamaan jatkuvaa, useita vuosia kestävää tukea Ukrainalle. Tiesimme, että rauhan uudelleen rakentaminen – sekä henkisesti että fyysisesti – veisi aikaa, ja sitouduimme pitkäjänteiseen työhön. Halusimme myös tarjota kokoamme suurempaa apua, hyödyntäen osaamistamme ja verkostojamme.

Asetimme hankkeelle kolme tavoitetta:

100 yrityskumppania mukaan: Mobilisoida tapahtuma-ala ja yrityskumppanit Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

100 000 € avustuksia: Tarjota konkreettista apua ruoan, tarvikkeiden ja psykologisen tuen muodossa.

Pitkäaikainen sitoutuminen: Luoda helposti monistettava konsepti eri maihin, varmistaen jatkuvan tuen.

Hanke yhdisti myös Liwligin tiimit kaikissa Pohjoismaissa yhteisten arvojen, ylpeyden ja sitoutumisen ympärille. Tavoitteemme ei ollut vain tarjota apua, vaan myös luoda työntekijöillemme merkityksellisyyden tunnetta ja osoittaa, miten työmme voi vaikuttaa laajemmin kuin asiakasprojekteissa.

Toteutus

Pitkä peli uudistaa hyväntekeväisyystapahtumien perinteitä muuttamalla ne kertaluontoisista tempauksista pitkäkestoisiksi, monivuotisiksi hankkeiksi, joihin sitoudutaan. Tämä pitkäjänteinen visio, yhdistettynä rajat ylittävään yhteistyöhön Suomen, Ruotsin, Norjan ja Ukrainan välillä, erottaa sen perinteisistä hyväntekeväisyyshankkeista.

Yhteistyömme ukrainalaisen tapahtumatoimisto Plombirin kanssa, joka perusti Volunteer Hundred -kansalaisjärjestön yhdessä muiden ukrainalaisten tapahtuma-ammattilaisten kanssa, tuo mukaan tärkeän paikallisen ulottuvuuden. Yhdessä olemme toimittaneet välttämättömiä tarvikkeita ja psykologista tukea sodasta kärsineille. Pitkän pelin jatkuva luonne vahvistaa sen vaikutusta, tehden siitä voimakkaan humanitaarisen avun ja yritysvastuun välineen.

Hankkeen toteutus keskittyi yksinkertaisten, helposti lähestyttävien ja mukaansatempaavien urheiluturnausten järjestämiseen yritysjoukkueille. Tapahtumat edistivät ystävällistä kilpailua merkityksellisen asian puolesta. Hankkeen onnistumisen kannalta keskeistä oli tapahtuma-alan yhteistyö Pohjoismaiden ja Ukrainan välillä.

Pohjoismaissa LIWLIG käyttää omaa osaamistaan ja kumppaniverkostoaan järjestääkseen tapahtumia, varmistaen että jokainen hankkeelle suunnattu euro muuttuu konkreettiseksi avuksi ukrainalaisille Volunteer Hundredin -kansalaisjärjestön avulla. Järjestö hyödyntää asiantuntemustaan avustusten koordinoinnissa ja jakelussa.

Turnaukset järjestetään sisäisin resurssein ja pro bono -panostuksin ilman rahallista budjettia. Läpinäkyvyys on ollut avainasemassa: osallistujat saavat selkeän dokumentaation siitä, miten heidän lahjoituksensa käytetään, varmistaen avun perillemenon.

Viestintästrategiamme perustui monikanavaiseen lähestymistapaan. Käytimme suoraa yhteydenottoa yrityskumppaneihin ja asiakkaisiin kutsuen heidät muodostamaan joukkueita ja osallistumaan urheiluturnauksiin. Sosiaalisen median kampanjat hashtageilla kuten #longgameforpeace, #pitkäpeli ja #slavaukraini laajensivat tavoittavuutta. Lisäksi olemme saavuttaneet hankkeelle medianäkyvyyttä (MTV3 Viiden jälkeen, Avec Media, Evento) lisäten tietoisuutta asiasta.

Pitkä peli -verkkosivusto (pitkapeli.fi) on toiminut markkinoinnin, viestinnän, tapahtumailmoittautumisen ja turnauspäivitysten alustana. Digitaalisten kanavien lisäksi osallistujia rohkaistiin hyödyntämään Pitkä peli -materiaaleja omassa markkinoinnissaan, mikä lisäsi näkyvyyttä ja vahvisti yritysten ylpeyden tunnetta. Hankkeen osallistuminen ja menestys kansainvälisissä ja kotimaisissa alan kilpailuissa, kuten BEA World (Hopea Non-Profit/CSR) ja Evento Awards (Voittaja Hyväntekeväisyys / Yhteiskunnallinen tapahtuma + Voittaja Best Event Effect) on edelleen laajentanut hankkeen tavoittavuutta.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Pitkä peli -hankkeen vaikuttavuus näkyy seuraavissa tuloksissa, jotka ylittivät alkuperäiset tavoitteemme:

Yritysyhteistyö: Yli 100 yrityskumppania Suomesta, Ruotsista ja Norjasta osallistui, keräten yli 120 000 € – ylittäen alkuperäisen 100 000 € tavoitteen.

Avun toimitus: Kerätyillä varoilla toimitettiin ruokaa ja välttämättömiä tarvikkeita yli 10 000 ukrainalaiselle sekä psykologista tukea 106 lapselle ja 68 äidille kuuden mielenterveysleirin kautta.

Jatkuvuus: Kuusi urheiluturnausta kolmessa maassa ovat osoittaneet mallin skaalautuvuuden, varmistaen Ukrainan jatkuvan tukemisen. Pitkä peli jatkuu!

Sisäisesti hanke on vahvistanut Liwligin yrityskulttuuria - työntekijöiden ylpeys nousi +61:stä +71:een vuotuisessa henkilöstökyselyssä.

Laaja medianäkyvyys sekä tuhannet some-interaktiot ovat kasvattaneet ohjelman tunnettuutta ja tukea. Tämä näkyvyys on vahvistanut projektin kykyä mobilisoida resursseja Ukrainalle.

Lisäksi hankkeen menestys BEA World Awards -kilpailussa on herättänyt kansainvälisen tapahtuma-alan kiinnostuksen, ja käymme neuvotteluja BeNeLux-maiden ja Portugalin toimijoiden kanssa The Long Game for Peace -aloitteen laajentamisesta näille alueille.

Turnauksia on järjestetty Helsingissä (Suomi), Tukholmassa ja Göteborgissa (Ruotsi) sekä Oslossa (Norja).

Pitkä peli jatkuu vuonna 2025! Seuraava tapahtuma järjestetään Helsingissä maaliskuussa 2025, ja turnauksia suunnitellaan myös Norjaan, Tanskaan ja Ruotsiin.

Tutustu myös näihin

Ei liittyviä caseja