Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry on valinnut tammikuun kuukauden sponsorointinostoksi Veripalvelun ja Mestiksen yhteistyön. Aloite yhteistyöhön tuli syksyllä Mestiksen puolelta. Mestis loi kesällä uuden strategian, jossa tulee esille yhteiskunnalliset arvot. Pienenä ja ketteränä toimijana Mestiksellä on halua ottaa roolia yhteiskuntavastuullisena toimijana.– Urheilulla on mieletön voima, jos sen saa valjastettua yhteiskuntavastuuseen. Olen nähnyt maailmalla tämän tyyppisiä kampanjoita, kertoo Mestiksen johtaja Olli Aro taustoja yhteistyölle.Brasilian jalkapallojoukkueen Vitorian verenluovutusprojekti oli yksi vahva ponnin ottaa yhteyttä Veripalveluun. Katso Vitorian esimerkki täältä Mestis otti yhteyttä juuri otolliseen aikaan, sillä Veripalvelu oli omalla tahollaan miettinyt yhteistyötä urheilun parissa.– Meillä on ollut haaveena urheiluyhteistyö, sillä urheilun seuraajista suuri osa on miehiä. Biologisista syistä miehet ovat meille hyvä kohderyhmä ja hyviä verenluovuttajia, kertoo Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun yhteisömarkkinoinnin koordinaattori Kaisu Maijala.Veripalvelu tarvitsee vuosittain 20 000 uutta luovuttajaa ja 800 luovuttajaa päivässä. Sen vuoksi uudet yhteistyömuodot ovat tärkeitä, jotta vanhojen luovuttajien rinnalle löydetään uusia avunantajia. Veripalvelu on tehnyt paljon yhteistyötä yritysten ja järjestöjen kanssa sekä lyhyempiä kampanjoita urheilujoukkueiden kanssa, mutta pidempiaikainen sopimus valtakunnallisen sarjan kanssa on ihan uutta. Tammikuussa alkanut yhteistyö on kolmivuotinen.Mestis-seurat ovat ottaneet yhteistyön hyvin vastaan.– Varmasti joku mietti, että onko tämä nyt hyvä juttu. Olemme keskustelleet ja sitouttaneet seuroja yhteiseen tekemiseen. Meidän seurajohtajat ovat nähneet tämän yhteistyön arvon. Ja tiedän, että tämä on jo nyt konkretisoitunut taloudellisesti osassa seuroista, Aro kertoo.

Tavoitteena pelastaa tuhansia ihmisiä

Ensimmäisen yhteydenoton jälkeen osapuolet tapasivat syksyllä, jonka jälkeen lähdettiin miettimään, mitä tavoitteita ja toimenpiteitä yhteistyöllä voisi olla. Yhteistyön varsinainen kohderyhmä on kannattajat, vapaaehtoiset, taustajoukot, ja yhteistyökumppanit. Yhteistyö rakentuu kolmen vuoden aikana, mutta jo nyt on sovittu useista hyödyntämisaktiviteeteista.Kampanja alkoi vuoden alussa, jolloin muun muassa julkaistiin yhteistyön video. Videolla oli ensimmäisen viikon aikana huimat 2 miljoonaa näyttökertaa.Keväällä otetaan käyttöön Veripalvelun punainen kypärä. Jokainen Mestis-joukkue valitsee keskuudestaan vastuullisen pelaajan, joka kantaa kuukauden ajan peleissä punaista kypärää.Syksyllä jääkiekkokauden alussa käynnistetään Hengenpelastajaliiga, jossa Mestis-joukkueet kisaavat keskenään luovuttaneiden määrästä. Esimerkiksi luovuttaja voi luovuttaa verta Kiekko-Vantaan tai SaPKon joukkueeseen. Tilannetta seurataan kuten sarjataulukkoa ja kauden päätteeksi parhaat joukkueet palkitaan. Yhdellä luovutuskerralla autetaan kolmea ihmistä, josta onkin johdettu slogan: Tavoitteena pelastaa tuhansia ihmisiä.– Yhteistyötä tehdään pitkäjänteisesti ja pikkuhiljaa, sillä kestää aina jonkin aikaa, että ihmiset saadaan aktivoitua ja veripussit täytettyä. Mestiksen kanssa potentiaali on iso ja jääkiekko lajina suuri. Saa nähdä mihin tämä kasvaa, sanoo Maijala innostuneena.– Tämä ei ole vain yksipuolista, vaan kahden suuntaista yhteistyötä. Kun löytyy yhteistä arvopohjaa kumppaneiden kanssa, silloin pystytään aidosti mittaamaan arvoja. Haluamme ottaa tästä kulmasta puheenjohtajuutta ja vahvistaa Mestiksen asemaa ja tunnettuutta. Tämä on supermatch, ja uskon vilpittömästi, että molemmat osa puolet hyötyvät tästä, Aro summaa.Kuva: Julius Repo / Bonzuhttps://www.youtube.com/watch?v=XQnlBpwA0EUhttps://www.youtube.com/watch?v=1R6jKxCeDuU