Täysi-ikäisen väestön keskuudessa suosituimpia aktiivisia kotimaisia artisteja ovat Eppu Normaali, BEHM ja Arttu Wiskari. Seuraavilla sijoilla ovat Apulanta, Nightwish sekä Haloo Helsinki!.

 

BEHM:illä vauhdikas nousu kärkikolmikkoon

 

Suomessa viime vuoden kuunnelluimpiin artisteihin Spotifyssä lukeutuva BEHM nousi toiseksi suosituimmaksi kotimaiseksi artistiksi täysi-ikäisen väestön keskuudessa.

 

Nousu on ollut nopea, sillä vuodentakainen sijoitus oli vielä 18. ja edeltävänä vuonna 2022 sijoitus oli 48. Suosio on ollut laajaa 18-44-vuotiaiden naisten keskuudessa jo pidempään, mutta nousua selittää erityisesti suosion nopea kasvu vanhemmissa ikäryhmissä sekä miesten keskuudessa.

 

Vuosien saatossa tasaista nousua kansan suosioon on tehnyt myös Arttu Wiskari. Vuoden 2018 alussa tehdyssä tutkimuksessa Wiskari oli vielä sijalla 38. ja nyt kuusi vuotta myöhemmin sijoitus on kolmas.

 

Kestosuosikit ja nousijat kärjen takana

 

Pitkää uraa tehnytApulanta sijoittui tutkimuksessa ennätyksellisesti neljänneksi ja Nightwish viidenneksi. Apulanta oli jo kolmatta vuotta perättäin suosituin kotimainen artisti 30-44-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Nightwish on sijoittunut vuodesta toiseen kärkisijoille erityisesti miesten keskuudessa.

 

Eppu Normaali, Haloo Helsinki!, J. Karjalainen ja Juha Tapio ovat pysytelleet suomalaisten kymmenen suosituimman artistin joukossa joka vuosi lähes kymmenen vuoden ajan. EppuNormaalin suosiota selittää erittäin vahva asema erityisesti 45-59-vuotiaiden ja miesten keskuudessa.

 

Kymmenen vuoden tauon pitänyt PMMP puhuttelee jälleen laajasti suomalaisia. Bändi nousi heti TOP3 -suosikkien joukkoon 18-44-vuotiaiden naisten keskuudessa.

 

Kärjen takana nopeinta nousua suomalaisten suosioon tekivät viime vuoteen verraten muunmuassa Olli Halonen, Kuumaa, Olavi Uusivirta, Vesterinen Yhtyeinen, Michael Monroe ja Käärijä.

 

 

Tutkimuksesta

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 19:nnen kerran suomalaisten kiinnostavimmat tapahtuma-, kulttuuri- ja urheilukohteet.

 

Kulttuuri- jau rheilumaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa yli 3000 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.

 

Sponsor Insight Finland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsinja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.

 

 

 

Lisätietoja antaa

 

Tutkimusjohtaja

Klaus Virkkunen

klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

+358405841157

www.sponsorinsight.fi