Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys, Sponsor Insight, on tutkinut 18:tta kertaa, ketkä ovat suomalaisten suosikkiurheilijat.

Aikuisväestössä (18+) suosituin aktiiviurheilija on Lauri Markkanen. Seuraavat sijat valloittavat Iivo Niskanen ja Kalle Rovanperä.

 

Markkasen nousulistan kärkeen on ollut nopea. Vuonna 2017 hän oli sijalla 44 ja viime vuonnakin vielä sijalla 18. Kalle Rovanperä nousi viime vuodesta kolme sijaa.

Suosikkiurheilijoiden kärki on tänä vuonna poikkeuksellinen. Minkään palloilulajin edustaja ei ole aikaisemmin ollut listan kärjessä kyseisen tutkimuksen historiassa.  

 

Suomalaisten naisten keskuudessa suosituimmat aktiiviurheilijat ovat Iivo Niskanen ja Lauri Markkanen. Miesten keskuudessa Lauri Markkanen on suosituin ja Kalle Rovanperä sijalla kaksi.

 

Muita merkittävästi sijoitustaan parantaneita urheilijoita olivat muun muassa sijalle 7 noussut Wilma Murto (nousua 22 sijaa), sijalle 10 noussut Topi Raitanen (nousua 35sijaa) sijalle 16 noussut Reetta Hurske (nousua 7 sijaa) ja sijalle 21 noussut Emil Ruusuvuori (nousua 19 sijaa).

 

Maanantaina selviää mitkä lajit kiinnostavat suomalaisia eniten.

 

Tutkimuksesta

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator-tutkimus selvitti 18:nnen kerran suomalaisten kiinnostavimmat urheilu- ja kulttuurikohteet. Vuosittaisessa urheilumaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa 2023 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta. Vastaajia oli yli 3000. Otos vastaa iän ,sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.

 

Tutkimuksessa selvitetään mm:

-       Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)

-       Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit, somevaikuttajat)

-       Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)

-       Seuratuimmat vaikuttajat (400 henkilöä)

-      Tietokannassa yli 1500 kohdetta

 

Sponsor Insight Finland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsinja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.

 

 

Lisätietoja antaa

 

Tutkimusjohtaja

Klaus Virkkunen

klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

+358405841157