Täysi-ikäisenväestön keskuudessa suosituimpia kotimaisia urheilusarjoja ovat miesten jääkiekon Liiga, Veikkausliiga ja Mestis. Seuraavilla sijoilla ovat jalkapallon Ykkösliiga (ent. Ykkönen), Miesten Superpesis ja miesten Korisliiga.
Liiga pysynyt kiinnostavimpana kaikissa ikäryhmissä – Mestis ja Naisten Liiga nousussa
Miesten jääkiekon Liiga on pysynyt kiinnostavimpana kotimaisena urheilusarjana jokaisena vuonna vuodesta 2006 alkaen. Vuodentakaiseen verrattuna kiinnostus Liigaan on kasvanut merkittävästi ( + 3 %-yksikköä). Poikkeuksellisen tuloksesta tekee se, että Liiga on sijoittunut lähes jokaisena vuonna kiinnostavimmaksi sarjaksi kaikissa miesten ja naisten ikäryhmissä. Sarja on ollut läpi vuosien kiinnostavin sarja suomalaisten keskuudessa mukaan lukien kansainväliset urheilusarjat.
Mestiksestä kiinnostuneiden suomalaisten osuus on kasvanut merkittävästi, vaikka sijoitus pysyi viime vuoden tavoin kolmantena. Kiinnostus Mestikseen on kasvanut erityisesti nuorten 18-29-vuotiaiden aikuisten joukossa.
Naisten jääkiekon Liiga kipusi täysi-ikäisen väestön kiinnostuksissa sijalle 7 ollen kiinnostavin naisten urheilusarja Suomessa. Toiseksi kiinnostavimpana suomalaiset kokevat jalkapallon Kansallisen Liigan ja kolmantena Naisten Superpesiksen.
NHL:n ja Valioliigan asema on säilynyt – NBA noussut nopeasti
Suomalaisten laajakiinnostus jääkiekkoon ja jalkapalloon näkyy myös kansainvälisten urheilusarjojen puolella. NHL on ollut kiinnostavin ja Valioliiga toiseksi kiinnostavin sarja suomalaisten keskuudessa ainakin 10 vuoden ajan. NHL koetaan Suomessa kiinnostavimpana sarjana kaikissa miesten ja naisten ikäryhmissä.
Merkittävin muutossuomalaisten kiinnostuksessa urheilusarjoihin on ollut koripallon NBA:n nousu.Vielä vuonna 2022 NBA oli Suomessa 10. kiinnostavin kansainvälinen urheilusarja ja tänä vuonna sijoitus oli jo neljäs. Kiinnostus on laajaa erityisesti alle 45-vuotiaiden keskuudessa.
Tutkimuksesta
Sponsor Insightinvuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 19:nnen kerran suomalaistenkiinnostavimmat tapahtuma-, kulttuuri- ja urheilukohteet.
Urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa yli 3000 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.
Sponsor InsightFinland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsinja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.
Lisätietoja antaa
Tutkimusjohtaja
Klaus Virkkunen
klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi
+358405841157