2020-luvulla suomalaiset ovat kokeneet kiinnostavimpina teattereina Kansallisteatterin, Helsingin kaupunginteatterin, Tampereen Työväenteatterin, Tampereen Teatterin, Tampereen Komediateatterin, Suomen Komediateatterin, Turun kaupunginteatterin ja KOM-teatterin.
Kymmenestä aikuisväestön mielestä kiinnostavimmasta kotimaisesta teatterista kolme sijaitsee Tampereella, yksi Turussa ja loput Helsingissä.
Laajinta kiinnostus on Suomen Kansallisteatteria ja Helsingin Kaupunginteatteria kohtaan, joista melko tai erittäin kiinnostuneita suomalaisia on aikuisväestössä noin joka kolmas. Kansallisteatteri ja Helsingin Kaupunginteatteri ovat olleet suomalaisten silmissä kaksi kiinnostavinta teatteria jo yli 10 vuoden ajan. Tamperelaiset teatterit ovat vuorotelleet seuraavilla sijoilla saman ajan.
Kansallisteatterin ja Helsingin Kaupunginteatterin vakiintunutta asemaa selittää suuri kiinnostuneiden määrä naisten sekä yli 60-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Alle 45-vuotiaiden parissa kiinnostus jakautuu tasaisemmin useita eri teattereita kohtaan.
Tutkimuksesta
Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 19:nnen kerran suomalaisten kiinnostavimmat tapahtuma-, kulttuuri- ja urheilukohteet. Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 25:ä kotimaista teatteria.
Kulttuuri- ja urheilumaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa yli 3000 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.
Sponsor Insight Finland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsin ja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.