”Strategy is about making choices.” Näin on todennut osuvasti maailmankuulu strategiaprofessori Michael E. Porter. Porterin mukaan hyvän strategian luominen merkitsee välttämättä valintoja, rajauksia ja kipeitäkin päätöksiä liiketoiminnassa siitä, mihin keskitytään ja mihin ei.Tämä Porterin terävä kiteytys istuu mainiosti myös sponsorointiin. Hänen mottonsa pohjalta sinun on hyvä terävöittää organisaatiosi sponsorointistrategia parempaan kuntoon, kun mietit peruslinjauksia ja kohdevalintoja. Tässä on sinulle kymmenen teesiä sponsorointipäätöstesi tueksi.

  1. Strategiset valinnat. Mieti alkuun, onko järkevää ja mahdollista pyörittää useita sponsorointikohteita organisaatiossasi. Vai olisiko jo syytä tehdä aitoja strategisia valintoja siitä, mihin kohteisiin keskitytään ja ennen kaikkea siitä mihin ei keskitytä?
  2. Focus – Less is more. Fokusoi ja priorisoi sponsorointipanostukset mieluummin muutamaan hankkeeseen ja toteuta ne kunnolla ja kokonaisvaltaisesti loppuun asti. Sen sijaan, että raapaiset pintaa lukuisista hankkeista. Ei se määrä, vaan tekemisen laatu.
  3. Brändien yhteys. Sponsorin ja sponsorointikohteen yhteinen arvomaailma on yhteistyön peruskivi. Kun yrityskuvaasi liittyvät brändiattribuutit osuvat kumppanisi kanssa hyvin yhteen, lähtökohdat hedelmälliselle yhteistyölle ovat paremmat.
  4. Monimuotoinen hyödyntäminen. Mitä monimuotoisemmin voit hyödyntää eri yhteistyömuotoja ja vastikkeita kohteessasi, sitä enemmän saavutat tuloksia. Jos vastikkeet ja hyödyntäminen ovat pääosin logonäkyvyyden varassa, jää yhteistyö kovin kapeaksi.
  5. Pitkäjänteisyys ja systemaattisuus ovat valttia sponsoroinnissa. Jos mahdollista, tähtää lähtökohtaisesti vähintään 2-3 vuoden mittaisiin kumppanuuksiin lyhytjänteisen kirsikanpoiminnan sijaan. Ensimmäisenä yhteistyövuonna voimavaroja menee toistenne toimintatapojen oppimiseen, ja kohderyhmilläsikin vie oman aikansa uuden sponsorointikohteen sisäistämisessä.
  6. Tavoitteet ja seuranta. Aseta sponsorointiin selkeät tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista relevanteilla mittareilla. Vanha totuus, ”Sitä johdat, mitä mittaat”, pitää edelleen kutinsa. Terve talonpoikaisjärki on kuitenkin syytä pitää mukana eikä kaikkea pidä ylianalysoida. Parempi on usein olla 80-prosenttisesti oikeassa suunnassa, kuin tavoitella 100-prosenttista täydellisyyttä.
  7. Tavoita avainkohderyhmäsi. Mitä paremmin kohteesi puhuttelee avainkohderyhmiäsi, sitä sitoutuneempi organisaatiosi ylin johto on sponsorointiin ja panostuksiinne. Ja jos sponsorointikohteesi mahdollistaa aidosti kiinnostavia elämyksiä, sinun on helpompaa houkutella kohderyhmiäsi toistuvasti yhteistyöaktiviteettienne pariin.
  8. Erottaudu ja innovoi. Kopioimalla totuttuja käytäntöjä päädyt usein vain keskinkertaisuuteen. Pyri erottautumaan massasta, pidä rima korkealla ja kehitä sellaisia sponsorointitoimenpiteitä, jotka tuottavat ainutlaatuisia kokemuksia ja elämyksiä kohderyhmillesi. Toivottavasti myös sponsorointikohteesi tarjoaa mahdollisuuksia tähän. Innovoi jatkuvasti, ettei yhteistyö jämähdä liikaa samoihin kaavoihin vuosien varrella, ja ettei kiinnostus kaikkoa.
  9. Konseptointi merkitsee tehokkuutta ja sujuvuutta. Kun konseptoitte yhteistyöaktiviteettinne kumppanisi kanssa mahdollisimman toimiviin sapluunoihin ja toimintamalleihin, pyörää ei tarvitse keksiä joka vuosi uudestaan.
  10. Integroi ja tuota hyötyä liiketoimintaan. Sponsorointi ei ole erillinen irrallinen saareke, joka elää omaa elämäänsä. Vie ja integroi sponsorointi markkinointistrategiasi ytimeen ja tue parhaasi mukaan yhtiötason strategisia tavoitteita. Sponsoroinnin tehtävänä on tukea liiketoimintaa. Jos yhteistyöaktiviteettisi tavoittavat avainkohderyhmäsi, vahvistavat asiakassuhteita ja yrityskuvaa sekä tuottavat konkreettista hyötyä liiketoimintaan, olet varmasti oikeilla jäljillä.

LOPPUSANAT: Kun organisaatiosi sponsoroinnin peruslinjaukset ovat kunnossa ja teillä on yhteistyökumppanisi kanssa päällä tekemisen meininki sekä sydän mukana, tuloksia syntyy varmasti. Onnea matkaan!Kimmo Niku