Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry on valinnut maaliskuun kuukauden sponsointinostoksi Toyotan ja Paralympiakomitean yhteistyön. Toyotan maailmanlaajuinen kumppanuus Olympia- ja Paralympiakomiteoiden kanssa solmittiin vuonna 2017. Sopimus jatkuu ainakin vuoteen 2024 saakka, joten yhteistyö on vasta alussa.Toyotan sivuilla kumppanuutta perustellaan näin: Olympialaisten ja paralympialaisten maailmanlaajuisena yhteistyökumppanina tahdomme innostaa ihmisiä eteenpäin – yli maaliviivan ja mahdottoman. Pyrkimyksessämme mahdollistaa urheileminen ympäri maailman työskentelemme yhdessä Kansainvälisen Olympiakomitean (IOC) ja Kansainvälisen Paralympiakomitean (IPC) kanssa. Kumppanuutemme auttaa olympia- ja paralympiaurheilijoita saavuttamaan unelmansa olosuhteista riippumatta.Yhteistyö taustalla on muutos Toyotan siirtyessä perinteisestä autoteollisuudesta laajempaan liikkuvuuden mahdollistamiseen tarjoamalla erilaisia ratkaisuja liikkumiseen. Toyota pureutuu esimerkiksi kaupunkiliikenteen haasteisiin ja pyrkii laajentamaan liikkuvuuden mahdollisuutta kaikille ihmisille. Tämä globaali liike ja missio tulevat näkymään Toyotan toiminnassa ja tuotekehityksessä pitkälle tulevaisuuteen.– Mikä olisikaan parempi kumppani ilmentämään Toyotan uusia ratkaisuja kuin olympiaurheilu ja paraurheilu. Yhteistyösopimus yhdistää Olympiakomitean ja Paralympiakomitean ja asettaa ne täysin tasa-arvoiseen asemaan, avaa Toyota Auto Finlandin markkinointijohtaja Janne Hällfors yhteistyötä.Yhteistyön myötä Toyota on lanseerannut maailmanlaajuisen ”Start Your Impossible” -liikkeen, jonka tavoitteena on inspiroida Toyotan työntekijöitä, kumppaneita ja asiakkaita sekä yhdistää heitä yrityksen perusarvoihin.– Teemana on, että haluamme tukea liikkumista. Sen vuoksi kohderyhmä on laaja, sillä liikkuminen koskettaa meitä kaikkia, Hällfors sanoo.Monen vuoden sopimus mahdollistaa pitkäjänteisen hyödyntämisaktiviteettien suunnittelun. Yhteistyö ei siis jää pelkästään logonäkyvyydeksi, vaan erilaisia konkreettisia toimia on jo tehty ja tullaan jatkossakin tekemään.Alkuvuodesta Toyota on tehnyt vahvasti yhteistyötä paralympiakomitean kanssa. Ensimmäiset yhteistyöurheilijat Suomessa ovat olleet paraurheilijat ratakelaaja Leo-Pekka Tähti ja lumilautailija Matti Suur-Hamari. Molempien urheilijoiden kanssa on tehty jo paljon konkreettista: he ovat Toyotan hybridilähettiläitä, sillä heillä molemmilla on käytössä hybridiautot, kaksikon kanssa on tehnyt videoita (katso video Leo-Pekka Tähdestä), some-nostoja, printtimainoksia ja urheilijat ovat olleet mukana tapahtumissa.Toyota on myös mukana Para School Day -kiertueella, jossa koululaiset pääsevät tutustumaan paralympialajeihin. Valtakunnallisen kiertueen tavoitteena on muuttaa asenteita erilaisuutta kohtaan ja lisätä tietoisuutta paraurheilusta. Vuodesta 2011 järjestetty Para School Day -kiertue käynnistyi tämän vuoden osalta maaliskuun lopussa Rukalta, jossa oppilaat kokeilivat talvilajeja. Toukokuussa kiertueella on vuorossa kesälajien esittely.Kesällä Toyota on mukana nuorten liikuntaleireillä Vierumäellä. Vierumäki on Start Your Impossiblen kotipesä, jossa järjestetään kesällä paljon eri lajien nuorten leirejä. Hakemusten perusteella Toyota mahdollistaa nuorille osallistumisen leireille.Tällä hetkellä iso tavoite, mikä ei liity suoraan Toyotan liiketoimintaan, on saada lisää tunnettuutta paraurheilulle ja paralympialajeille. Yrityksellä on mittareita, joilla mitataan pidemmällä aikavälillä yhteistyön tuloksia.– Vaikka olemme vasta yhteistyön alussa, olemme jo nyt saaneet hyvän vastaanoton. Tulemme tekemään paljon konkreettisia toimia tulevien vuosien aikana, Hällfors sanoo.