Kiinnostus konseptia kohtaan ylitti odotukset, ja ilmoittautuneiden suuren määrän ansiosta päätimme muodostaa kaksi ryhmää, jotta pystyisimme tarjoamaan osallistujille entistä kattavamman ja syvällisemmän kokemuksen. Molemmat ryhmät ovat nyt kokoontuneet ensimmäistä kertaa ja ovat valmiita sukeltamaan tapahtumien arviointiin ja kehittämiseen.
Ensimmäinen pilottitapahtuma oli molemmilla ryhmillä Vermon keskiviikkoravit.
Miksi mukaan? Osallistujien ajatuksia projektista
Ryhmään osallistujat edustavat monipuolisesti niin kulttuuria, urheilua ja tapahtumien maailmaa, ja heillä on yhteinen intohimo tapahtumien kehittämiseen ja sponsorointiyhteistyön syventämiseen. Yksi osallistujista, Jutta Jaakkola Kansallisgalleriasta, kertoo lähteneensä mukaan, koska konsepti vaikutti ketterältä tavalta saada palautetta tapahtumien kumppanuuksista:
"Konsepti kuulosti ketterältä tavalta saada toisaalta matalalla kynnyksellä palautetta oman tapahtuman kumppanuuksista ja niihin liittyvistä toimintatavoista. Samalla arviointiryhmässä mukana oleminen tarjoaa hyvän uuden kollegiaalisen ryhmän, jossa käydä läpi, ajatella ääneen ja pyöritellä kumppanuuksiin ja asiakkuuksiin liittyviä asioita ja haasteita monelta eri kantilta."
Oppia oman alan ulkopuolelta
Jaakkola odottaa erityisesti mahdollisuutta tutustua tapahtumiin, jotka eivät ole suoraan oman tekemisen piirissä:
"On äärimmäisen kiinnostavaa nähdä, miten erilaiset tapahtumat rakentavat kumppanuuksia, niihin liittyviä vastikkeita ja miten tapahtumat haluavat puhutella kohderyhmiä. Odotan myös innolla keskusteluja muiden kollegoiden kanssa. Aivan varmasti niistä jää paljon käteen oppia ja ajatuksia myös omaan tekemiseen."
Ensimmäiset tapahtumat herättivät oivalluksia
Ensimmäisistä tapahtumista saadut kokemukset vahvistavat sen, että osallistujat katsovat tapahtumia hyvin erilaisista näkökulmista ja tuovat monipuolista näkemystä tapahtumien kumppanuusmalleihin. Jaakkola kertoo havainneensa, miten tapahtumien rakenteet ja pitkät perinteet vaikuttavat kumppanuuksien toteuttamiseen:
"Kurkistus oman toimintapiirin ulkopuolisen tapahtuman kumppanuuksiin tarjosi oivalluksia nimenomaan sen osalta, miten hyvin vahvat tapahtuma- ja konseptisidonnaiset raamit ja lainalaisuudet sekä ihan fyysiset kiinteät rakenteet aiheuttavat päänvaivaa kumppanuustekemiseen."
Erilaiset taustat rikastavat keskustelua
Myös Jenni Virtaneva Red Eventsiltä lähti mukaan testiryhmään kiinnostuksesta kasvavaan alaan ja halusta tavata uusia alan ammattilaisia:
"Odotan hyviä keskusteluja, oppia ja innostumista. Toivon ja odotan, että meidän monipuolinen porukka pystyy tarjoamaan myös tapahtumajärjestäjille kattavaa näkökulmaa ja pohdintaa tukien heidän näkemyksiä ja tarpeita."
Ensimmäinen tapahtuma oli avartava kokemus Virtanevalle:
"Lähdin aivan pimennossa mukaan ensimmäiseen tapahtumaan ja myyjälle vastoin luontoa en tehnyt ennakkotutkimusta edes, annoin virran viedä. Ilta opetti niin paljon, alun hämmennyksestä illan päätteeksi osasin käyttää jo ravitermejä luontevasti. Sain päivästä jo nyt myös omaan työhöni lisää eväitä ja näkökulmia. Aivan uusi maailma aukesi ja erittäin positiivisesti."
Matka jatkuu – tapahtumat mukaan kehitykseen
Testiryhmät ovat nyt valmiina jatkamaan tapahtumien arviointia ja kehittämään sponsorointiyhteistyön parhaita käytäntöjä. Tämä konsepti tarjoaa tapahtumajärjestäjille mahdollisuuden saada arvokasta palautetta sekä kehitysehdotuksia omien kumppanuuksiensa ja sponsorointimalliensa tueksi.
Mukaan mahtuu edelleen tapahtumia – kiinnostuneet tapahtumajärjestäjät voivat ilmoittaa oman tapahtumansa testattavaksi tarjoamalla testiryhmälle liput. Vastineeksi tapahtuma saa kattavan arvioinnin sekä arvokasta palautetta, jota voi hyödyntää tulevien yhteistyömallien kehittämisessä.
Tämä on loistava mahdollisuus yhdistää kulttuurin ja urheilun toimijat, jakaa oppeja ja rakentaa entistä vaikuttavampia kumppanuuksia tulevaisuudessa!
Kysy lisää:
Laura Sandström
laura.sandstrom@spot.fi