Tapahtumateollisuus on noussut yleiseen keskusteluun koronakriisin myötä. Ennen nykyistä kriisiä ei tapahtumateollisuudesta juurikaan puhuttu. Tarvetta alan yleiseen ja yhteiseen määrittelyyn ei vielä tuolloin ollut.Hädän hetkellä me kuitenkin tarvitsemme toisiamme ja juuri siksi keskustelu tapahtuma-alan vaikuttavuudesta on nyt aktivoitunut. Uskon, että se myös johtaa toimiin ja alamme alana ottaa tärkeitä askeleita kohti vaikuttavuutemme hahmottamista.Kun alamme on strukturoitu, voimme paremmin vaikuttaa liiketoimiimme vaikuttaviin asioihin; koulutustarpeeseen, lainsäädäntöön, työurien mahdollisuuksien hahmottumiseen ja pidentämiseen. Tällöin voimme alkaa kutsua tapahtuma-alaa tapahtumateollisuudeksi.New Work Agency on tutkinut ja analysoinut tapahtumateollisuutta digitaalisen palvelutuotteen kehityksen yhteydessä. Näissä tutkimuksissa olemme käsitelleet tapahtuma-alaa yhtenä teollisuuden haarana ja rakentaneet kokonaiskuvaa mistä ala kaikkinensa koostuu. Rakentaessamme tapahtuma-alan ekosysteemiä, olemme todenneet ettei se tekijöiden silmissä hahmotu kokonaisuutena. Toimialat kyllä tuntevat itsensä, mutta koko teollisuus ei hahmotu.Olemmekin kysyneet mikä on tapahtuma? Kun toimialan sisällä mietitään tunnistetaan tietyt tapahtuman lajit selkeästi tapahtumiksi. Tällaisia ovat mm. erilaiset juhlat, festivaalit, konsertit ja messutkin. Mutta sitten on vaikkapa urheilun ja kulttuurin alue, jotka herättävät kysymyksiä - onko 450 SM-liigan runkosarjan ottelua tapahtumia, onko teatteriesitykset tapahtumia, entä Pride kulkue?Vastaus näkyy usein paremmin ulkoapäin. Kun katsomme kuluttajille suunnattuja tapahtumakalenterien sisältöjä, tulee tapahtuman määritelmä eteemme aivan itsestään. Tapahtumakalentereista löytyy kaikenlaista elokuvaesityksistä, teatteriin, urheiluun, messuihin ja festivaaleihin. Kuluttajalle tapahtuman käsite ja käyttö näyttäytyy selkeämpänä kuin alalle itselleen.Jotta pystymme esittämään tapahtuma-alan vaikuttavuuden olevan yhteiskunnallisesti merkittävä, tulee meidän katsoa isompaa kuvaa. Emme voi jäädä katsomaan vain yksittäisiä toimialoja.Teollisuutena tapahtumat muodostavat laajan ja aina Suomessa työllistävän alan. Tapahtumat ovat ekosysteemin keskiössä oleva moottori, joka pyörittää laajaa konetta ympärillään. Tuohon koneeseen nivoutuu niin vapaa-ajan määrä, kuluttajilla käytössä oleva varallisuus, yhteiskunnan antama regulaatio, keräämät verot sekä tarjoama oikea koulutus, tarjolla olevat työntekijäresurssit sekä palvelut ja yrityksiltä tuleva markkinointi ja sponsorointirahoitus.Suomalaiset tapahtumat ja tapahtuma-osaaminen on kehittynyt 2010 luvun aikana hurjasti ja monet suomalaiset tapahtumat kestävätkin kansainvälisen vertailun. Maamme sijainti idän porttina, osana länttä, tarjoaa meille huikean mahdollisuuden toimia kohteena monille tapahtumille. Nyt kun vielä saamme hahmotettua oman toimialamme ja ymmärrettyä sen todellisen vaikuttavuuden pääsemme pitkälle kansainvälisessä kilpailussa.Akaassa 6.4.2020Kati Kuusisto, Creative Executive / Co-Founder / CEONew Work Agency+358 44 338 0005kati.kuusisto@newwork.fiKati Kuusisto on yksi New Work Agency Oy:n perustajajäsenistä. Hän on pitkän linjan tapahtuman tekijä, joka on työskennellyt alalla ristiin rastiin parikymmentä vuotta. Hienoimpia hetkiä hänen urallaan ovat olleet Finlandia Vodkan kansainväliset PR tapahtumat 2000 luvulla ja Slushin tuotanto 2010 luvulla. Ehdottomasti mielenkiintoisin työ on ollut New Work Agencyssa tehty tapahtuma-alan tutkiminen ja analysointi sekä sen kautta avautuneet uudet näkymät tapahtuma-alaan.