Tapahtumamarkkinoinnin ja sponsoroinnin rooli sisällön lähteenä on selkeästi kasvanut viime vuosina. Ajan sykkeessä elävä brändi kertoo tapahtumastaan tai sponsoroinnistaan monikanavaisesti niin ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana kuin tapahtuman jälkeen. Enää ei riitä, että tapahtuma toteutetaan laadukkaasti esim. Kampin Narinkkatorilla. Tärkeätä on suunnitella kokonaisuus, joka luo aitoja elämyksiä ja kohtaamisia valitulle kohderyhmälle.Digitaalisuuden kasvu on ollut myös tapahtumamarkkinoinnin kasvun veturi. Itse arvostan digitaalisuuden luomia mahdollisuuksia, mutta toimiakseen ne tarvitsevat ennen kaikkea laadukasta sisältöä. Tapahtumat ja sponsorointi luovat tätä sisältöä jaettavaksi mm. digitaalisuuden kautta kuluttajille. Ruotsissa tapahtumat ja sponsorointi keräävät Ison Mainoskakun panostuksista noin 27 prosenttia ja ovat ehdottomasti merkittävin markkinointiviestinnän työkalu. Kuitenkin on selkeää, että pelkillä tapahtumilla brändi ei voi kohdata koko haluttua kohderyhmää. Yhä useammin tapahtuma tai sponsorointi on koko kampanjaviestin ydin, koska se on kustannustehokas tapa luoda aitoa sisältöä eri kanaviin itse tapahtuman lisäksi.Tapahtumamarkkinoinnin ja sponsoroinnin roolin kasvu asettaa uusia haasteita niin asiakkaille kuin toimistoille. Alamme on tuloksellista vain, jos sen osaajille annetaan mahdollisuus toimia ammattimaisesti. Suomen tapahtumamarkkinointitoimistot ovat kansainvälisesti korkeatasoisia ja voivat olla asiakkaalle tärkeä kumppani niin suunnittelussa kuin tuotannossa. Myös parhaimmat mittaristot tulevat mitä todennäköisemmin omaa alaansa seuraavalta toimistolta.Mikäli brändi haluaa panostaa moderniin ja tulokselliseen markkinointiviestinnän työkaluun eli tapahtumamarkkinointiin ja sponsorointiin, tulee seuraavat asiat huomioida:

  1. Kustannukset ovat investointeja joihin voi vaikuttaaTapahtumamarkkinointitoimiston laskutus saattaa tuntua kovalta, mutta läpinäkyvästi puretuissa projekteissa huomataan, että niissä on erilaisia ostoja asiakkaan puolesta noin 60 – 80 prosenttia. Itse suunnittelu- ja tuotantotyölle jää usein varsin maltillinen osuus. Ammattimainen tapahtumamarkkinointitoimisto haluaa suojella asiakkaan budjetteja ja ostaa oikein. Valitettavasti väärä ja pitkittynyt suunnittelu esim. mainostoimistossa tai asiakkaan organisaatiossa estää tehokkaan ostamisen. Kiire ei varmasti tuo kuluja alas. Lisäksi vääränlainen suunnittelu luo turhia kuluja. Kokenut tapahtumamarkkinointitoimisto tietää, millaisia toteutuksia asiakkaan budjetilla voidaan luvata ja tekee heti oikeat projektisuunnitelmat. Projektin siirto varhaisessa vaiheessa mainostoimistosta alansa trendejä seuraavaan tapahtumamarkkinointitoimistoon onkin varmin tapa luoda säästöjä ja tehdä sisällöllisesti parempaa tapahtumamarkkinointia tai sponsorointia
  2. Konseptointi luo tuloksia ja säästöjäLiian usein asiakkaan tapahtumamarkkinointiprojekti aloitetaan nollasta, vaikka asiakkaalla olisi ollut takanaan pitkä ura alallamme. Laadukas tapahtumamarkkinoinnin konsepti (varusteet, koulutus, promoottorit, prosessit, jne.) kestää hyvinkin kahdesta kolmeen vuoteen vain pienillä muokkauksilla. Liian usein varusteet tehdään projektikohtaisesti, joka syö aina merkittävän osan budjetista. Tuskin tv-mainostajakaan luo uutta tv-filmiä jokaiseen tv-mainoskampanjaansa.
  3. Vain mittarit erottavat kustannukset investoinneistaAlamme tuloksia voi ja pitää mitata. Mittauksen tulee olla jatkuvaa, jotta projekteista voidaan oppia ja niitä voidaan kehittää. Jokainen uusi asiakkuussuhde tulee aloittaa siten, että asiakkaan toiveet tapahtumilta ja sponsoroinnilta ovat selkeitä, ymmärrettäviä ja mitattavia molemmille osapuolille. Asiakkaan käyttämiä toimistoja tulee mitata samalla mittaristolla, kuin asiakkaan itse suunnittelemia ja tuottamia projekteja.
  4. Liika kilpailuttaminen tappaa alanJostain syystä asiakkaalla on usein vain yksi mainostoimisto, mutta tapahtumamarkkinointitoimistot kilpailevat rankasti keskenään vaikka puitesopimus olisi allekirjoitettu. Jotta tapahtumamarkkinointitoimisto voi antaa oikean tarjouksen, joutuu se tekemään paljon suunnittelu- ennakkotuotanto- ja budjetointityötä tarjousta varten. Jokainen tarjouksen jättö maksaa aina vähintään muutamia tuhansia euroja, mutta vaativammat tarjoukset maksavat toimistolle jopa kymmeniätuhansia euroja. Alamme toimistot laitetaan tylysti kilpailemaan keskenään ja vain yksi pääsee maaliin projektissa. Tosi asia on, että vain hyvä kumppanuus voi rakentaa tuloksia ja tehokkuutta alallamme. Toivonkin aidosti, että asiakkaat luottavat jatkossa yhä enemmän laadukkaisiin alamme osaajiin ja liian rankka kilpailutus lopetetaan. Näin alamme toimistot voivat jatkossakin tarjota palvelujaan kilpailukykyisillä tuntihinnoilla ja ammattimaisella ostotoiminnalla. Haluaisitko sinä itse hakea omaa työpaikkaasi joka viikko uudestaan?Mainonnan Neuvottelukunta hyväksyi Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n jäsenekseen huhtikuussa 2015. Alamme on jatkossa nöyrästi kehittämässä Suomesta markkinoinnin huippumaata eri osaajien kanssa. Yhteistyö eri markkinointiviestinnän vaikuttajien kesken on tärkeää ja eri tahojen osaamisalueita tulee kunnioittaa.Tapahtumarikasta loppuvuotta 2015!