SPOT:n vuoden ensimmäinen liveseminaari järjestettiin 3.3. Scandic Hotelsin tiloissa, ennen SPOT Awards gaalaa.
Seminaarin avasi Sponsor Insightin tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen aiheenaan Sponsorointi- ja tapahtumabarometri 2021. Sponsorointi- ja tapahtuma markkinatutkimusta on tehty vuodesta 2014, joten tämä on jo seitsemäs laatuaan. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mihin suuntaan markkina on menossa. Tutkimusta on tehty yhteistyössä norjalaisten ja ruotsalaisten toimijoiden kanssa.
Vuonna 2021 sponsorimarkkinassa tapahtui nousua katastrofivuoteen 2020 verrattuna 10,3%, joten elpymistä on selvästi havaittavissa. Tapahtumamarkkina on pysynyt aika samassa vuoden 2020 tason kanssa.
”Viimevuoden barometrin julkistus päättyi siihen, että ennustin vuoden 2021 olevan suuren kasvun vuosi. Toisin kävi”
- Virkkunen naurahtaa.
Lähdettäessä vuoteen 2022 voi kuitenkin todeta, että nyt kun maailma toivottavasti vihdoin kokonaan aukeaa, myös tapahtuma-ala elpyy ja palaa takaisin kasvu-urille.
Kysyttäessä tulevaisuuden näkymistä ja siitä, miten ihmiset löytävät takaisin tapahtumiin Virkkunen kommentoi seuraavaa:
”Osa ihmisistä ei vieläkään lähde mihinkään, mutta urheilun, kulttuurin ja musiikin ihmiset lähtevät kyllä liikkeelle. Siitä kertoo esimerkiksi se, että kun tapahtumia on avattu niin myyntiennätyksiä on tehty kautta linjan.”
Toisena puhujana yleisön eteen asteli Ville Köngäs, Olympiakomitean vt. myyntijohtaja. Alkuperäisenä ajatuksena hänellä oli jakaa yleisölle Olympiakomitean näkemystä sponsoroinnin tulevaisuudesta. Esitys oli kuitenkin muodostunut innoittavaksi kertomukseksi siitä, kuinka tarinat nostattavat ihmisissä tunteita. Niiden ympärille on myös hyvä rakentaa markkinointia, koska markkinointi muuttuu kokoajan, mutta tarinoiden voima pysyy.
”Tarina on vahvempi liima kuin mikään strategia tai suunnittelu. Kun viedään tarinaa rohkeasti eteenpäin tarina lähtee imemään ympärilleen ihmisiä.”
Tomi Saarinen Live Nationilta kertoi tapahtuma-alan tulevaisuudesta. Tapahtuma-alaa koskevassa Live Nationin tekemässä tutkimuksessa kävi ilmi, että yli 90% ihmisistä olivat valmiita lähtemään tapahtumiin heti kun ne avataan. Määrä on vain nousussa sulkujen pidentymisen johdosta.
Tomi toteaa, että ”Vuosi 2022 tulee olemaan kasvun vuosi, joka ei ole valetta.” johon tapahtuman avannut Virkkunen naurahtaa kiitoksensa, kun hänen näkemykseensä yhdytään. Saarinen myös korostaa tapahtumien tärkeyttä ihmisten henkisen hyvinvoinnin sekä kanssakäymisen kannalta, se on elintärkeää, jopa elinikää nostattavaa. Tapahtumien tärkeyttä tapahtumapaikkakunnalle ei myöskään voi sivuuttaa, kun esimerkiksi Metallican konsertti Hämeenlinnassa toi kaupungille noin 2,5 miljoonaa euroa arvolisää muunmuassa ravintoloiden, hotellien ja muiden palveluiden muodossa. Tapahtumat ovat siis erittäin tärkeitä paikallisten yritysten kannalta ja siksi niistä kilpaillaan kovasti.
Seminaarin kaikkien puhujien esityksistä voi aistia toiveikkuuden ja uskon koronasulkujen jälkeiseen nousuun ja sponsorointi- ja tapahtuma-alan kovaan kehitykseen ja uuteen nousuun. Myös yleisön uskotaan löytävän tapahtumiin jopa ennennäkemättömällä innolla.
Kirjoittaja Yvonne Koch opiskelee Laajasalon opistossa medialinjalla.