Hallituksen tekemät tiukat leikkaukset ovat viemässä paljon rahaa mm. urheilu- ja kulttuurikentältä. Yksityistä rahaa tarvitaan lisää, jotta näiden tahojen toiminta ei vaarannu, ja sponsorointi on tapa tuoda markkinaan yksityistä rahaa.

Sponsorointi on vastikkeellista yhteistyötä, jossa yritys tai organisaatio tarjoaa taloudellista tukea jollekin tapahtumalle, urheiluseuralle, järjestölle tai muulle toiminnalle vastineeksi näkyvyydestä ja markkinointimahdollisuuksista. Sponsoroinnilla luodaan molemminpuolinen hyöty: sponsori saa näkyvyyttä ja yhteyden kohdeyleisöön, kun taas sponsoroitava saa tarvitsemansa resurssit toimintansa toteuttamiseen.

Sponsoroinnin erityispiirteet tulee huomioida

SPOT ry:n näkemyksen mukaan lakiehdotus ei ole riittävästi huomioinut sponsoroinnin erityispiirteitä. Sponsorointiin näyttäisi kohdistuvan samat markkinointirajoitukset kuin yleiseen rahapelimarkkinointiin. SPOT ry:n mukaan sponsorointia koskevassa sääntelyssä tulisi olla poikkeuksia, jotka ottavat huomioon sponsoroinnin erityispiirteet ja mahdollistavat yhteistyön rahapelitoimijoiden kanssa samalla tavalla kuin muiden toimijoiden kanssa.

Esityksen taustasta on luettavissa, että työryhmällä on käsitys, että sponsorirahaa vain tulisi automaattisesti markkinalle. Tämä ei ole lainkaan totta. Sponsorointi kilpailee muiden osa-alueiden kanssa toimijoiden markkinointibudjeteista. Sponsoroinnin voidaan yleisesti katsoa olevan yhteisöllinen ja vastuullinen markkinoinnin muoto. Sponsorointi perustuu yleensö pitkäaikaisiin kumppanuuksiin, mikä lisää kestävyyttä ja vastuullisuutta. Sponsoroinnissa yritykset  tukevat yhteisöjä, tapahtumia, urheiluseuroja tai sosiaalisia hankkeita, jotka jakavat samankaltaisia arvoja ja tavoitteita. Tämä luo aidomman ja pitkäaikaisemman siteen yrityksen ja yleisön välillä, mikä voi vähentää kaupallisuuden ja pinnallisuuden tuntua.

Lakiehdotuksen perusteella vaikuttaa siltä, että sponsorointiin sovelletaan samoja yleisiä markkinointisäännöksiä, kuten esimerkiksi rahapelien tai lisenssinhaltijan markkinointikieltoa muilla alustoilla kuin lisenssinhaltijan omilla sosiaalisen median kanavilla tai verkkosivuilla. Tämä tarkoittaisi, että rahapelitoimijan ja tämän sponsoroitavan oikeudenhaltijan yhteistyöstä ei käytännössä voitaisi viestiä oikeudenhaltijan omissa kanavissa, mikä on kestämätön ratkaisu.

Uuden rahapelilain ehdotetun 48 §:n tavoitteena on rajoittaa markkinointi lisenssinhaltijan omiin kanaviin. Koska sponsoroinnille on luonteenomaista, että markkinointi, yhteistyön viestintä tai muu sponsorointiin liittyvä toiminta tapahtuu sponsorin tukeman joukkueen, sarjan, urheilijan tai muun yhteisön kautta, yleiset rahapelimarkkinointia koskevat säännökset eivät sovellu hyvin sponsorointiin. Tältä osin ehdotettu 48 § ei ole tarkoituksenmukainen, ja voi olla jopa haitallinen sponsoroinnin kannalta.

Jos lopullinen hallituksen esitys ei salli markkinointia kolmansien osapuolten verkkosivuilla, SPOT ry katsoo, että markkinoinnin salliminen erikseen sponsoroidun toimijan tai yhteisön verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavilla tulisi ehdottomasti sallia.

SPOT ry uskoo vahvasti, että jos lakiehdotus hyväksytään nykyisessä muodossaan, sponsorointirahan toivottu kasvu jää suurelta osin toteutumatta.