SPOT järjesti aamiaisseminaarin 9.5, jossa käsiteltiin tulevaa rahapelin murrosta.

Aiheesta meille oli kertomassa pitkän linjan rahapelialan ammattilainen Jari Vähänen,

Miksi lisenssimalli? 

Suomen ei ole järkevää jatkaa nykyisellä rahapelijärjestelmällä.
Pelaaminen siirtyy Veikkauksen ulkopuolelle: valtiontuotot ja järjestelmän kanavointiaste laskevat, mutta peliongelmat eivät.

Vaihtoehdot ovat nykyistä tiukempi monopoli (Norja) tai siirtyminen lisenssimalliin (Ruotsi& Tanska)

  • Yleisen eurooppalaisen mallin mukaan osa rahapelaamisesta (lottopelit, kasinot ja raha-automaatit) voitaisiin säilyttää monopolissa ja muu pelaaminen siirtää lisenssipohjaiseksi toiminnaksi
    • Jakelukanavittain vaihteleva lainsäädäntö tulisi aiheuttamaan uusia haasteita tulevaisuudessa
  • Muutoksen tarkkaa aika ei vielä tiedetä, mutta asian valmistelu on aloitettu tammikuussa 2023 ja päätökset pyritään tekemään vuoden 2024 aikana

Case Tanska ja Ruotsi

Tanska siirtyi veikkausyhtiö Danske Spilin monopolista lisenssijärjestelmään vuoden 2012 alusta alkaen, jolloin lisenssijärjestelmän piiriin siirtyivät mm. vedonlyönti.

Markkinoille tuli aluksi reilut 10 uutta peliyhtiötä, vuonna 2022 urheilupelejä pyörittäviä yhtiöitä oli 21 kpl ja yhteensä rahapeliyhtiöitä oli markkinoilla reilut 40.

Odotukset urheilun sponsoroinnin lisääntymiseen olivat suuret, mutta toteutuma ei ollut odotusten mukainen.


”Yhteistyötä tehdään vain isoimpien lajien, sarjojen ja joukkueiden kanssa. Yksittäisiä sopimuksia lukuun ottamatta urheilun sponsoroinnin hintataso ei ole noussut. Muutamista isoista sopimuksista johtuen urheilun kokonaissponsoritulot ovat lisääntyneet merkittävästi, mutta ne siis hyödyntävät käytännössä lähinnä vain jalkapalloa ja sen suurseuroja” Jari kertoo.


Ruotsi seurasi Tanskan mallia vuoden 2019 alusta, jolloin urheilupelit siirrettiin veikkausyhtiö Svenska Spelin monopolista lisenssijärjestelmään.

Ruotsissa peliyhtiöt, lähinnä Kindred/ Unibet ja Betsson, tekivät järjestelmän muutoksen jälkeen isoja sponsorointisopimuksia urheilun kanssa. Tavoitteena oli hakea tunnettavuutta ja arvostusta ruotsalaisten asiakkaiden keskuudesta. Nykytilanne on se, että Svenska Spel on vallannut takaisin merkittäviä sopimuksia.

”Vain noin kymmenen Ruotsin lisenssiyhtiöistä harjoittaa merkittävän suurta liiketoimintaa. Valtaosalla peliyhtiöistä ei ole mahdollisuutta merkittävään markkinointiin ja sponsorointiin. Saman syyn takia myös urheiluun liittyvä tv-yhteistyö on jäänyt median odotuksiin verrattuna huomattavan pieneksi” Jari avaa tilannetta.

Arvioita lisenssijärjestelmän vaikutuksista sponsorointiin ja markkinointiin Suomessa

Mikä on Jarin näkemys tulevaisuuden mallista Suomesta?

”Lähtötilanne Tanskassa ja Ruotsissa ei ollut samanlainen kuin se on nyt Suomessa.  Urheilun ja median suuret odotukset eivät ole toteutuneet kummassakaan maassa, mutta urheilun sponsorointitulojen kokonaissumma on kasvanut kummassakin maassa

Muutama iso peliyhtiö on tehnyt merkittäviä yhteistyösopimuksia, joiden sopimussummat ovat selvästi korkeampia kuin monopolijärjestelmässä.
Sopimukset ovat puhtaan kaupallisia ja keskittyvät vain tärkeimpiin lajeihin (jalkapallo ja Ruotsissa myös jääkiekko).

Jari uskoo, että Suomessa mediayhtiöt tulevat saamaan lisää markkinointituloja.

”Urheilun sponsorointitulot voivat kasvaa, mutta lisätulot kohdistuvat jääkiekkoon, jalkapalloon ja todennäköisesti muutamille tunnetuille yksilöurheilijoille”