Yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat vuoden 2020 sukelluksen jälkeen. Vuonna 2021 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 224 miljoonaa euroa, joka on 10,3 % enemmän kuin vuonna 2020 (203 milj. euroa). Urheilusponsorointi kasvoi 12,4 %, kulttuurisponsorointi 21,7 %, ja ryhmä muut 0,5 %.

Tapahtumamarkkinoinnissa edelleen vaikeaa – valonpilkahduksia näkyvissä

Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2021 on 73 miljoonaa euroa, ja se kasvoi viime vuoteen verrattuna 1,4 %.

Odotukset olivat kyselyn toteutushetkellä positiivisia

Oikeudenomistajista 44 % odotti vielä tammi-helmikuussa, jolloin kysely toteutettiin tuottojensa kasvavan tänä vuonna. Yrityksistä 86 % aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2022.Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 75 % arvioi markkinan kasvavan 2022 ja 88 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.

Tutkimuksesta

Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä.Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta. Tutkimustulokset julkaistiin 4.3.2022

Sponsorointi- ja tapahtumamarkkina 2021 U[71] - Vain luku

Lisätietoja:

Sponsor Insight

Klaus Virkkunen

Tutkimusjohtaja

klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

040 5841157

Sponsorointi & Tapahtumat ry

Laura Sandström

Operatiivinen johtaja

laura.sandstrom@spot.fi

040 830 6003