Yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat vuoden 2020 sukelluksen jälkeen. Vuonna 2021 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 224 miljoonaa euroa, joka on 10,3 % enemmän kuin vuonna 2020 (203 milj. euroa). Urheilusponsorointi kasvoi 12,4 %, kulttuurisponsorointi 21,7 %, ja ryhmä muut 0,5 %.
Tapahtumamarkkinoinnissa edelleen vaikeaa – valonpilkahduksia näkyvissä
Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2021 on 73 miljoonaa euroa, ja se kasvoi viime vuoteen verrattuna 1,4 %.
Odotukset olivat kyselyn toteutushetkellä positiivisia
Oikeudenomistajista 44 % odotti vielä tammi-helmikuussa, jolloin kysely toteutettiin tuottojensa kasvavan tänä vuonna. Yrityksistä 86 % aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2022.Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 75 % arvioi markkinan kasvavan 2022 ja 88 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.
Tutkimuksesta
Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä.Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta. Tutkimustulokset julkaistiin 4.3.2022
Sponsorointi- ja tapahtumamarkkina 2021 U[71] - Vain luku
Lisätietoja:
Sponsor Insight
Klaus Virkkunen
Tutkimusjohtaja
klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi
040 5841157
Sponsorointi & Tapahtumat ry
Laura Sandström
Operatiivinen johtaja
040 830 6003