Yritysten sponsorointi-investoinnit supistuivat voimakkaasti viime vuoteen verrattuna. Vuonna 2020 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 203 miljoonaa euroa, joka on 21,9 % vähemmän kuin vuonna 2019 (260 milj. euroa). Urheilusponsorointi supistui 20,4 %, ja kulttuurisponsorointi peräti 48,9 %.Tapahtumamarkkinointi odotetusti pohjallaTapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2020 on 72 miljoonaa euroa, ja se supistui viime vuoteen verrattuna 51 %.Kasvu alkaa 2022Oikeudenomistajista 57 % odottaa tuottojensa kasvavan ensi vuonna. Yrityksistä 91 % aikoo kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2022.Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 89 % arvioi markkinan kasvavan 2020 ja 93 % yrityksistä aikoo kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.Sponsoroinnin merkitys yrityksissä suurempi kuin koskaan aikaisemmin – yhteiskuntavastuullisuus nosteessaSponsorointia strategisesti tärkeänä pitäviä yrityksiä on nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin, 48 % kaikista sponsoroivista yrityksistä pitää sponsorointia strategisesti tärkeänä osana markkinointiviestintää ja lähes 60 % näkee sponsoroinnin merkityksen vähintäänkin kasvavan tulevaisuudessa.Sponsoroinnin motiiveista yhteiskuntavastuullisuus nousi aikaisempiin vuosiin verrattuna eniten ja on nyt kolmanneksi tärkein sponsoroinnin motiivi brändi vahvistamisen ja näkyvyyden jälkeen. TutkimuksestaVuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä.Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta. Tutkimustulokset julkaistiin 23.3.2021Barometri 2020