Elintarvikkeiden markkinointikieltoesitys lapsille on liiallinen tarkoituksiinsa nähden

Elintarvikeyritykset toimivat sponsoreina monissa erilaissa urheilu- ja kulttuuritapahtumissa sekä urheiluseuroilla ja lajiliitoilla, ja näin omalta osaltaan tekevät tärkeää työtä lasten ja nuorten liikkumisen sekä kulttuurielämysten mahdollistaja.

Esitetyn rajoitus-/kieltotaulukon mukaan elintarvikkeiden markkinoinnista tehdään Suomessa kielletympää kuin uuden rahapelijärjestelmän ehdotus rahapelien markkinoinnista; vrt urheilutapahtumat, televisio- ja radiomainonta, ulkomainonta.

Suomalaiselle urheilu-, kulttuuri- ja tapahtumakentälle elintarvikebrändien sponsorointirajoitukset ovat merkittäviä.

Kun valtion rahoitus näissä edellämainituissa laskee ja alv-kanta on nostettu, voi esitetyillä rajoituksilla olla peruuttamattomia vaikutuksia lasten ja nuorten liikunta- ja kulttuurimahdollisuuksien yhteistöille ja lopulta toteutuksille.

Kannatamme esityksen tarkoituksia ja motiiveja, mutta kyseenalaistamme vahvasti keinot ja niiden vaikutusten ymmärtämisen. Liikkumattomuus on tunnistettu syy lasten ylipainoon ja sitä ehkäistään lisäämällä liikuntamahdollisuuksia, joissa sponsoroinnilla on kriittinen vaikutus. Toivomme, että ennen ohjeistuksen julkaisemista kuullaan myös alan sidosryhmiä sekä lajiliittoja.

Esimerkkinä: Power Cup on maailman suurin juniorilentopalloturnaus, joka järjestetään vuosittain Suomessa vaihtuvalla paikkakunnalla. Tapahtumassa pelaavat 7-22 vuotiaiden ikäsarjat. Power Cupissa liikutaan jopa 263 280 liikuttua minuuttia ja pelataan 4000 ottelua.

Tapahtumajärjestäjä vastaa yli 7000 pelaajan ruokailuista, aamupaloista ja iltapaloista sekä evästämisestä. Tämän takia elintarvikealan kumppanuudet ovat tapahtumassa erittäin tärkeässä roolissa, ja vuoden 2024 tapahtumassa jopa yli 60 % kumppaneista oli elintarvikealan yrityksiä. (Anna Komu, tapahtumajohtaja, Power Cup).

Lue lisää täältä: https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/1083/