Mikä on tämän hetken tittelisi?

Toimin viestintä- ja markkinointipäällikkönä Suomen Tennisliitossa.

Mitä kaikkea työsi pitää sisällään?

Erittäin monipuolinen työnkuva, kuten suomalaisissa lajiliitoissa toimivilla usein on. Pääasiallinen vastuu on tittelin mukaisesti suunnitella, toteuttaa ja seurata sekä kehittää Tennisliiton viestintää ja markkinointia. Tavoitteena on nostaa tenniksen tunnettuutta ja kiinnostavuutta, jotta lajin kuluttaminen lisääntyy. Viestintä läpileikkaa organisaatiomme toiminnot, joten olen hyvin vahvasti myös mukana esimerkiksi kilpailu- ja seuratoiminnan työtehtävissä sekä vastaan lajimme vastuullisuusohjelmasta. Lisäksi yhdessä toimitusjohtajamme kanssa vastaamme liiton kumppanuuksista ja omalla työpöydällä on siten esimerkiksi tuotteistamista ja sponsoroinnin hyödyntämissuunnitelmia.

MIten päädyit juuri tähän työpaikkaan?

14-vuotiaana ymmärsin ettei minusta tule seuraavaa Jarkko Niemistä, mutta älysin myös viihtyväni urheilun ja liikunnan parissa. Vahvuudet löytyivät sitten hallinnon puolelta, tarkemmin ottaen asioiden näkyväksi tekeminen alkoi kiehtomaan; eli mitäpä muutakaan kuin viestintää tekemään.

Seuratyön ja yksityisen sektorin myynti- ja markkinointityön kautta tie lopulta johdatteli Tennisliiton luo vuonna 2018.

millaisten sidosryhmien / verkoston kanssa teet työtä?

Isona viitekehyksenä toimii urheiluyhteisö, tärkeimpänä meidän omat jäsenseurat ulottuen Olympiakomiteaan ja toisiin lajiliittoihin. Lisäksi erityisesti media ja kumppanimme ovat jatkuvasti ajatuksissa ja kontaktissa.

Näen tämän myös laajemmin, eli jotta henkilö voi menestyä urheilumarkkinoinnin parissa tulee jatkuvasti osata vaihtaa laseja päässään ja miettiä erilaisia kohderyhmiä niin urheilun sisä- kuin ulkokaarteelta. Urheilu ei ole yksinäinen saareke, vaan osa yhteiskuntaa.

Mikä on inspiroivinta työssäsi?

Asioiden näkyväksi tekeminen.

Miten pidät yllä osaamistasi?

Kyllähän sitä jatkuvasti lukee paljon urheilumarkkinoinnista ja seuraa alan toimijoiden avauksia sekä ennen kaikkea toteutuksia. Viestinnän ja markkinoinnin toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, joten jatkuva oppimishalu ja -kyky ovat avainasemassa; luonnollisesti SPOT tarjoaa loistavan ympäristön itsensä kehittämiselle.

Kerro joku hauska sattumus / haaste / highlight työstäsi!

Olen sillä tavalla ”tylsä” henkilö, että nautin suuresti arjesta ja siitä peruspuurtamisesta; eli se on siisteintä!

Mutta klikkiotsikkoanne varten kerrotaan tarina Meksikosta vuodelta 2020. Olimme maajoukkueen kanssa ensimmäisen pelipäivän jälkeen 1-1 tilanteessa ja ratkaisupäivän aamuna suuntasimme kapteeni Jarkko Niemisen kanssa tekemään ennakkohaastatteluja pelikentän laidalle. Leukamme loksahtivat samaan aikaan alas ja kysyimme toisiltamme, että tapahtuuko tuossa juuri sitä mitä luulemme – siinä oli Meksikon joukkueen treenien aikana klubin henkilöstö lisäämässä huomattavan määrää tiilimurskaa pelikentälle, eli muuttamassa peliolosuhteita, mikä on kiellettyä. Kapteeni otti tilanteen haltuun ja kenttä palautettiin takaisin samaan kuin edeltävänä päivänä. Taisi tämä sattumus ylittää myös uutiskynnyksen kotimaan kamaralla ”härskinä huijausyrityksenä”.

Ja kyllä, Suomi voitti maaottelun, säilytti paikkansa silloin I-ryhmässä ja nyt syyskuussa pelaamme MM-kisoissa. Sattumaako? Jätetään lukijan vastuulle. Mukavaa kesää!

Olemme keränneet sponsorointi- ja tapahtuma-alan avoimia rekryjä sivuillemme, tutustu niihin täällä!

Voit myös ilmoittaa oman avoimen työpaikkasi mukaan!