Sponsorointibarometri 2024: Sponsoroinnin vastaisku
Yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat voimakkaasti 2024. Vuonna 2024 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 302 miljoonaa euroa, joka on 10,6 % enemmän kuin vuonna 2023 (273 milj. euroa). Urheilusponsorointi kasvoi 13,0 %, kulttuurisponsorointi 9,6 %, ja ryhmä muut 3,8 %.
Tapahtumabarometri 2024: Kasvu jatkuu
Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2024 oli 126 miljoonaa euroa, ja se kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 1,6 %.
UUSI Vaikuttajabarometri 2024: Merkittävä toimiala – kasvaa kohisten
Vaikuttajamarkkinoinnin koko vuonna 2024 oli 60 miljoonaa euroa, ja se kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna kaikista eniten, 13,2 %.
Yhteensä sponsorointiin, tapahtumamarkkinointiin ja vaikuttajamarkkinointiin investointiin 488 miljoonaa euroa.
Odotuksissa uskotaan oikeudenomistajiin – ennustaminen taas mahdollista
Viime vuoden ennusteiden tarkkuuskisan veivät oikeudenomistajat. Tällä kertaa heistä 88 % arvioi tuottojensa kasvavan tai pysyvän ennallaan tänä vuonna. Yrityksistä 74 % aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2025. Odotukset ovat varovaisimmillaan sitten 2014 yritysten osalta. Oikeudenomistajien odotukset ovat korkeimmillaan sitten vuoden 2018.
Tapahtumamarkkinoinnintoimistoista 82 % arvioi markkinan kasvavan tai pysyvän ennallaan 2025 ja 76 %yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.
Vaikuttajista 81% arvioi markkinan kasvavan tai pysyvän ennallaan 2025 ja 87 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan vaikuttajamarkkinoinnin investointinsa.
Vaikuttajamarkkinoinnin odotetaan kasvavan eniten.
”2024 oli kasvunosalta monelta osaa vastaiskun vuosi. Odotukset tulevalle vuodelle ovat myönteiset, maailmantilanteen odottamattomat käänteet voivat tosin muuttaa tilannetta. Viime vuoden barometrin yritysten ja oikeudenomistajien aiempaa suuremmat näkemyserot kuluvan vuoden kasvuodotuksista osoittivat oikeudenomistajien ennusteiden osumatarkkuuden. Synkkää taloustilannetta maalaava yleinen ilmapiiri näyttäisi tällä hetkellä sumentavan positiivisia merkkejä tulevasta”
Tutkimuksesta
Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.
Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä.
Vaikuttajabarometri toteutettiin yritys-ja vaikuttajakyselynä.
Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa SponsorInsight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta. Yhteistyössä vaikuttajabarometrin osalta toimi Passiofy Oy.
Tutkimustulokset julkaistiin 6.3.2025
Lisätietoja:
Sponsor Insight
Klaus Virkkunen
Tutkimusjohtaja
klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi
+358 40 5841157
Sponsorointi & Tapahtumatry
Laura Sandström
Operatiivinen johtaja
p. 040 830 6003
Passiofy Oy
Jere Virtanen