Lontoossa jaettiin Euroopan paras sponsorointiteko -palkinto, jonka voittivat – ruotsalaiset! Tele2:n ja tukholmalaisen areenan yhteistyö vietiin tasolle, joka vakuutti kokonaisvaltaisuudellaan. Suomalaiset olivat mukana kisassa ensi kertaa ja Sinebrychoffin ja HIFK:n sponsorointiyhteistyö saikin kansainväliseltä tuomaristolta erittäin arvostavia kommentteja: selkeä ja suoralinjainen sponsorointi-case, jonka tavoitteet ja tulos olivat kiistattomat. Mutta miksi ihmeessä tuo ei riittänyt? Tässä muutama knoppi, miten rakentaa seuraavaan kisaan voittava sponsorointiteko.
- Ole Suomen parasAloitetaan vaatimattomasti. Fakta on, että ensin on voitettava Suomessa. Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry järjestää vuosittaisen Fooruminsa yhteydessä Vuoden Parhaan Sponsorointiteon kilpailun. Paras lähetetään mukaan European Sponsorship Associationin Best of Europe -kisaan. Kriteerit kisoissa ovat samat, joten valmistaudu Suomen kisaan Euroopan valloittaminen kiikarissa.
- Tee raaka perustyö hyvinTavoite – toimenpiteet – tulos. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Believe me - tässä latteudessa on oikeasti järkeä. Kärkikahinoihin pääsevät sponsorointiteot ovat kiteyttäneet tuon kaavan selkeästi.
- Sitä saat, mitä mittaatROI ei ole ainoa mittari, jolla mitataan sponsoroinnin onnistumista. Jos mittaat ROI:n, tee se selkeästi ja läpinäkyvästi kuten Koff: sponsorointiyhteistyön hedelmänä syntyneen tuotteen tuotto on selkeä ja kiistaton sponsoroinnin ROI:n mittari. Muussa tapauksessa, mittaa sitä, mitä oikeasti tavoittelet. Vain sillä on merkitystä, oletko toimenpiteilläsi saavuttanut tavoitteesi ja heilauttanut todistetusti asettamiasi mittareita.
- Perusjuttu ei riitä – pitää olla luova.Suomalaiset saivat tuomareilta kiitosta selkeydestä, yksinkertaisesta tyylikkyydestä sekä toimivuudesta, mutta mitä sitten oikein kaivattiin? Euroopan parhaan sponsoroinnin toivotaan näyttävän esimerkkiä luovuudellaan ja oivaltavuudellaan.
- Tunne asiakkaasiTunnetko tarkasti kohderyhmäsi? Jos et tunne, kysy! Simple as that. Kysy, mistä he ovat kiinnostuneet, mitä he tarvitsevat, mistä kanavista heidät tavoitat? Tämä pätee sekä sponsorille että kohteelle. Harvemmin riittää enää yksi kanava vaan tavoittele asiakkaita monikanavaisesti. Opettele kanavalle sopiva tyyli ja puhu ihmiseltä ihmiselle.
- Saa asiakkaat haluamaanVanha mantra ”win-win-win” ei vanhene. Sponsorointia tehdään asiakkaiden tai muiden kohderyhmien huomion herättämiseksi - ei vain itselle ja sponsoroinnin kohteelle. Asetu asiakkaan saappaisiin ja pohdi, miten hän hyötyy ja miten saat hänet tarvitsemaan ja haluamaan juuri sinut. Ruotsalaiset kuittasivat voiton tänä vuonna perustuen pitkälti tähän – luomalla asiakkailleen palvelun, jota ilman areenalla kävijä ei halua jäädä.
- Tee hyvää - jotain jolla on merkitystäKakkoseksi tulleen serbialaisen jäätelovalmistajan ja Serbian korismaajoukkueen yhteistyöllä haluttiin auttaa myös tulevaisuuden koristoivoja. Tuoteyhteistyön lisämausteena ympäri Serbiaa rakennettiin ja kunnostettiin 40 koriskenttää yhteistyön sekä EM-koriskisojen kunniaksi. Yhteiskunnallinen ulottuvuus teki yhteistyöstä vaikuttavampaa ja merkityksellistä. Samalla useampi sydän voitettiin jäätelöbrändin puolelle. Emme ole vain keksinmurusia digitaalisessa maailmassa, olemme kokonaisia pullia hillosydämillä.
- Monista win-win-winRuotsalaiset olivat luovia ja keksivät, etteivät nimikkosponsoriyhteistyössä voittaneet ainoastaan sponsori, kohde ja asiakas, vaan voittajina olivat myös kulttuuri ja ekologisuus. Areenalla vuoden aikana otetut kuvat päätyivät museon näyttelyyn ja lisäksi areenan katolle rakennettiin sponsorilogon malliset aurinkopaneelit, jotka tuottavat osaltaan energiaa areenalle. #MultiplyTheWins.
- Panosta hakemukseenTäytä hakemukseen se, mitä pyydetään, ja ole huolellinen. Käytä toki kaikki sallitut merkit kuvailuun, sillä liiasta ytimekkyydestä ei palkita. Mutta muista, että videon merkitystä ei liiaksi voi korostaa. Se kertoo enemmän kuin vaaditut tuhat sanaa. Kuvaa siis matkan varrella jo materiaalia kasaan.
+1) BonusJos teet kulttuurisponsorointia tai yhteiskuntavastuullista sponsorointia luovasti ja tuloksekkaasti, hyppää äkkiä mukaan kisaan! Urheilu on vahvasti edustettuna, mutta kulttuurin tai yhteiskuntavastuullisen sponsoroinnin päätä haluttaisiin nostaa. Onnistunutta yhteistyötä kaivataan esimerkiksi muille! Ruotsalaisetkaan eivät vielä ole kunnostautuneet tässä.Johanna Kozul
Johanna Kozul vastaa Veikkauksen sponsoroinnista, jonka parissa hän on viettänyt melkein vuosikymmenen. Tätä ennen hän järjesti tapahtumia ympäri Eurooppaa pääpaikkanaan Saksa.