Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry on valinnut heinäkuun kuukauden sponsorointinostoksi Ruisrockin yhteistyön Fortumin Singalong Shuttlen kanssa. Ruisrockissa oli käytössä Fortumin lanseeraama kyytipalvelu Singalong Shuttle, jossa matka maksettiin laulamalla.Sähköautot kuljettivat festarivieraita Aurajoen jokirannasta Ruisrockin festaribussiasemalle.Kyseessä oli ensimmäinen vastaava kyytipalvelu maailmassa ja se sai paljon huomiota kansainvälistä lehdistöä myöten. Kampanjan mainostoimistona oli TBWA\Helsinki.– Haluamme perinteisemmän markkinoinnin rinnalla tehdä konkreettisia tekoja, joilla saadaan ihmisille uusia kokemuksia ja hyviä fiiliksiä, kertoo Fortumin Brand Manager Jussi Mälkiä idean taustaa.Fortum tekee työtä puhtaamman maailman puolesta. Tempauksella piti olla kytkös Fortumin liiketoimintaan.– Sähköautojen osalta painitaan jonkun verran ennakkoluulojen ja kuulopuheiden varassa, joten halusimme tuoda sähköautot ihmisten ulottuville ja näyttää, että ne ovat tätä päivää ja tärkeässä roolissa päästöjen vähentämisessä.Hyvän idean jälkeen syntyi yhteistyö Ruisrockin kanssa. Matka Turun keskustasta Ruissaloon oli oivallinen kohde Shuttlelle ja helpotti monen siirtymistä festivaalialueelle. Ympäristöystävällinen kimppakyyti sopi mainiosti niin Ruisrockin kuin Fortumin brändiin. Kimppakyydin valuutaksi valikoitui luontevasti laulu, sillä musiikkifestareihin kuuluu olennaisena osana musiikki ja hiljaiset sähköautot mahdollistivat laulamisesta nauttimisen ilman taustamelua.Ruisrockin aikana kaksi Fortumin sähköautoa kulki keskustan ja Ruissalon väliä klo 12-17. Tänä aikana Singalong Shuttle kuljetti toistasataa festarivierailijaa. Näkyvyyden tehostamiseksi kampanjaan otettiin mukaan myös laulajatähti Alma, joka esiintyi mm. kampanjavideolla.https://www.youtube.com/watch?v=CbSyYRy-AiM– Singalong Shuttlessa toteutui Ruisrockin ydin, kun hauskaa pidettiin luontoa kunnioittaen. Tämä teki yhteistyöstä erittäin onnistuneen festivaalin näkökulmasta, sanoo Ruisrockin tuottaja Annakaisa Anttila.Brändiaktivointi onnistui erinomaisesti ja ylitti tavoitteet.– Meillä oli erilaisia tavoitteita ja ylitimme kaikki, mitä olimme ennustaneet. Teimme suomenkielisen materiaalin ohella englanninkielistä materiaalia ja toiveessa oli, että tempaus menee läpi myös kansainvälisessä mediassa, mutta emme voineet kuvitellakaan kiinnostuksen olevan näin suurta, sanoo Mälkiä.Fortum Singalong Shuttle oli esillä kymmenissä lehdissä aina New York Timesista lähtien. Mälkiä antoi monia suoria radiohaastatteluja ja muita haastatteluja useille medioille.Bränditempausten osalta Fortum seuraa reaaliaikaisesti online-puolen ja somen tavoittavuutta sekä kuinka paljon ihmiset ovat aktivoituneet esim. tykkäysten, jakojen ja videokatseluiden muodossa. Fortum Singalong Shuttlen potentiaalinen tavoittavuus laskettiin sadoissa miljoonissa ihmisissä.Miten käy Singalong Shuttlelle. Onko sille tulossa jatkoa?­– Ei ole mitään uusia buukkauksia, mutta ovi on auki ja tulevaisuudessa voi tapahtua jotain joko Suomessa tai ulkomailla.­Fortum jatkaa mainonnan rinnalla yllättävien bränditempausten sarjaa. Tänä kesänä Fortum on ollut mukana järjestämässä kolmea ploggingia eli roskajuoksua yhdessä Siivouspäivän kanssa ja lisää on luvassa.– Kestävästä kehityksestä ja ilmastonmuutoksesta puhuttaessa ollaan vakavien asioiden äärellä. Emme kuitenkaan halua synkistellä vaan sekä Singalong Shuttlessa kuin ploggingissa halusimme tehdä asioita hymyillen ja pilke silmäkulmassa, sanoo Mälkiä.[caption id="attachment_813" align="aligncenter" width="1024"]

Videomateriaalien toteutuksesta vastasi Veli Creative. Katso Teaser-video Youtubesta[/caption]Kuvat: Fortum