Kun yhdistyksen bloginakki napsahti, ajattelin kirjoittaa aidosta yhteistyöstä. Siitä, miten oikeasti puhaltamalla yhteen hiileen yhteistyöstä saadaan tuhat kertaa parempaa. Ja miten rehellisyys kantaa hedelmää myös niissä epäonnistumisen hetkissä.Hallituskumppaneiden mielestä aihe oli tosi tylsä. Ei kukaan sellaista haluaisi lukea. Kirjoita mieluimmin mokista! Niitä sulla varmaan riittää. Niitä on hauska lukea!Jep, jep. Voisin ottaa Alexander Stubbmaisen lähestymisen numeroimalla kolme kohtaa. Ei tuntuisi niin mokalta tämä kirjoituskin.
- Miten käy, kun odotukset ja toteutukset eivät kohtaa?Onnistuin olemaan mukana yhteistyökuviossa, jossa lähes kaikki mahdollinen meni pieleen. Yritykselle oli myyty isoa näkyvyyttä useille eri brändeilleen, hyvää kohderyhmää ja valtavaa myyntiä.Näkyvyyttä yritys ei saanut juuri ollenkaan. Yrityksen brändit eivät sopineet sponsorointikohteen tapaan ja luonteeseen. Tässä vaiheessa herää tietysti erittäin relevantti kysymys, että miksi yhteistyö oli ylipäätään aloitettu? Kohderyhmää oli kyllä paikalla, mutta ei yrityksen tuotteille sopivaa. Ja tuliko sitä myyntiä? No mitä luulette, kun se kohderyhmä ei tosiaan ollut yrityksen tuotteille sopivaa.Palautepalaveri alkoi melko kireissä tunnelmissa, mutta myöntämällä aidosti, että nyt mokattiin, virhe oli meidän ja puretaan ilman muuta voimassaoleva sopimus, palaverista poistuttiin ihan hyvillä mielin. Ei ehkä nyt ilotulitusten saattelemana, mutta kuitenkin molemmin puolisella ajatuksella, että rapatessa roiskuu ja kaikesta oppii. Opetellaan tahoillamme ja palataan neuvottelupöytään parin vuoden kuluttua. No hard feelings. Kiitos ja anteeksi.
- Miten käy kun menee väärään firmaan?Hirveän intona me oltiin. Tuottaja ja minä. Suu vaahdossa kerrottiin, kuinka tästä tulee festivaalimme isoin tapahtuma vuosiin. Varmasti kymmenettuhannet ihmiset tulevat seuraamaan ja minkä näkyvyyden tuotteenne tätä kautta saavat. Siis teidän tuotteenne, jotka eivät nyt suoraan sanottuna ole muuten niin kovin mediaseksikkäitä. MIETTIKÄÄ SITÄ!!Viestintäjohtaja ja yrityksen tuoteportfoliosta vastaava insinööri varmasti miettivät, kunnes ystävällisesti kertoivat, että heillä ei ole laisinkaan tällaisia tuotteita. Ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan. Mutta että todella hieno projekti teillä ja varmasti tullaan sitä katsomaan!Paluumatkalla taksissa (hyvin) lyhyen itseruoskinnan jälkeen iloittiin tuottajan kanssa siitä, että tykkäsivät festivaalistamme niin paljon, että halusivat kuulla tulevistakin projekteista. Jos vaikka sitten heidän tuotteensa sopisivat. Että sopii tulla toistekin kertomaan yhteistyömahdollisuuksista, kun noin innokkaita omasta asiastanne olette.
- Miten käy, jos ei tunnista neuvottelukumppanin bisnestä tai tekijää?Jos vaikka istuu illallisella Manchester Unitedin markkinoinnista ja sponsoroinnista vastaavan johtajan vieressä ja pyytää häntä kertomaan lisää kiinnostavasta joukkueesta, josta ei ole koskaan kuullutkaan. ”Is it a big team?” oli aikamoinen jäänrikkoja.Tai jos yrittää hirveästi myydä kulttuuria ja musiikkia yrityksen johtajalle tietämättä ollenkaan, että tämä on yhden Suomen suosituimman bändin jäsen.Siinähän käy hyvin. Kukaan ei loukkaannu eikä pahastu. Päinvastoin. Kerrankin saa kertoa asioista todelliselle tollolle eikä tuo tollo ole täällä ainakaan vääristä syistä.Mielestäni palattiin kirjoituksen alkulähteille. Siihen aitouteen, rehellisyyteen ja kunnioitukseen. Niin kauan kuin sekä kohteen että yrityksen puolella tehdään asioita sydämellä, aidolla kiinnostuksella ja täydellä rehellisyydellä, ei hirveän suurta vahinkoa voi saada aikaiseksi. Vaikka välillä vähän pieleen meneekin.Ja kun vielä lisätään sitä aitoa kiinnostusta toistemme bisnestä kohtaan, niin onnistunutta yhteistyötä on vaikea välttää. Kyllä sponsorointikohteen tulee tietää yrityksen liiketoiminnasta, tavoitteista ja haasteista. Samoin yrityksen kannattaa perehtyä kohteen toimintaan ja tekijöihin. Usein sponsorointikohteen kautta avautuu aivan toisenlaiset verkostot kuin yrityksen normaalin liiketoiminnan kautta.Autetaan, harjoitellaan ja palataan. Opitaan toisiltamme. Kuinka paljon hyvää olen yrityksen edustajana oppinut eri sponsorointikohteilta ja taas toisinpäin. Elämä olisi ollut paljon köyhempää ilman näitä mokia, onnistumisia, kokemuksia ja ihmisiä.Taidankin pirauttaa sinne ensiksi mainittuun yritykseen. Olen nyt tässä harjoitellut pari vuotta. Ovatkohan he? Täytyypä kysäistä…Anu Kauppi
Anu Kauppi vastaa Live Nation Finlandin yritysyhteistyöstä. Hän on työskennellyt markkinoinnin, myynnin ja sponsoroinnin parissa yli 15 vuoden ajan niin yrityksen kuin kohteen puolella sekä konsulttina.