Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry on valinnut kesäkuun kuukauden sponsorointinostoksi Modeon ja mäkihyppymaajoukkueen yhteistyön. Sopimus julkaistiin kesäkuun puolessa välissä ja on niin merkittävä, että se antaa tukevan taloudellisen selkärangan maajoukkuetoiminnalle. Sopimuksen syntytarina ei mennyt ihan perinteisimmän kaavan mukaan.Modeon, suomalaisen toimitilaratkaisuihin erikoistuneen yrityksen, perustaja ja toimitusjohtaja Kimmo Kaarlejärvi otti itse yhteyttä Hiihtoliittoon – tai itse asiassa Olympiakomiteaan.­– Mika Lehtimäki oli juuri valittu Olympiakomitean huippu-urheilujohtajaksi ja Mikan nimi oli pinnalla. Otin häneen yhteyttä, että kenen kanssa pitää puhua, jos haluaa ruveta sponsoroimaan mäkihyppyä. Mika ohjasi minut Jari Töykän ja Mika Kulmalan puheille, kertasi Kaarlejärvi ensimmäisiä kontakteja.Mutta miksi mäkihyppy? Laji, jossa suomalaiset eivät enää pärjää ja jonka kohdalla on puhuttu lajin kuolemasta Suomessa.– Olen seurannut mäkihyppyä iät ja ajat. Nämä edellisten kausien taloushuolet ja lajin alamäki on ollut ikävää seurattavaa. Ymmärsin, että nyt on oikeasti niin paha tilanne, että koko kautta ei pystytä viemään läpi. Minulla oli vilpitön halu auttaa.Ajankohta oli otollinen myös Modeolle. Yrityksessä on tapahtunut paljon hyviä, isoja asioita viime vuosina. Yritys on tunnettu pääkaupunkiseudulle, mutta sen ulkopuolella vielä varsin tuntematon. Yhteistyön avulla Modeo saa lisää valtakunnallista näkyvyyttä. Modeo on 100 % suomalainen yritys ja sitä imagoa halutaan vahvistaa entisestään. Sen tavoitteena on olla nuorekas ja vauhdikas – ihan kuten mäkihyppykin on lajina.Jo sopimuksen julkistaminen on tuonut Modeolle paljon positiivista näkyvyyttä. Kaarlejärvi sanoi, että hän on saanut paljon soittoja ja yhteydenottoja, joissa on kehuttu uutta yhteistyötä.Mäkihypyn sponsoroimisella ja omalla esimerkillään Kaarlejärvi kannustaa muitakin yrityksiä panemaan itsensä peliin ja lähtemään tukemaan urheilua.Nyt solmittu 2+2 vuotinen sopimus on taloudellisesti hyvin merkittävä ja sen ajatuksena on pitkäjänteisempi yhteistyö. Suomen mäkihyppymaajoukkueen pääsponsorina Modeo näkyy sopimuskauden ajan niin joukkueen kypärissä, muissa päähineissä kuin asusteissakin. Modeolla on visiona brändätä joitain ergonomisia tuotteitaan uudestaan, nimetä ja ruveta myymään mäkimaajoukkuetuotteina.Hiihtoliiton kaupallinen johtaja Jari Töykkä oli erittäin tyytyväinen uuteen kumppaniin. Harvemmin hänen urallaan tämän kokoluokan sopimus on syntynyt niin, että yritys on itse ottanut yhteyttä.­– Nyt puhutaan paljon yhteiskuntavastuusta, niin tässä on esimerkki siitä, että myös huippu-urheilun sponsoroiminen voi olla yhteiskuntavastuuta, Töykkä sanoi.

Kuvat: Hiihtoliitto