Vuosien aikana olen monesti kuullut, että erityisesti Suomessa sponsoroinnin ostamisen osaaminen on vähäistä. Myyjiä on paljon ja yhteydenottoja tulee välillä ovista ja ikkunoista. Vaikeaa on ja sopimuksia tehdään ties miten kirjavilla perusteilla. Olet ehkä kuullutkin (ikävän usein) seuraavia: ”meidän toimari tykkää koripallosta”, ”Matti-Ville (johtoryhmän jäsen) tykkää käydä katsomassa konsertteja VIP-lipuilla” tai ”mun poika pelaa salibandya niin sitä joukkuetta pitää tukea”. Ei siis toisaalta ihme, että sponsoroinnin maine on kärsinyt kolauksen.

Haluaisin (tämä kappale kirjoitettu pilke silmäkulmassa) joskus näitä keskusteluja käydessäni todeta jotain tällaista: ”Ai, mitä tv-kanavaa sä katsot? Laitetaan koko mainonta sitten sinne” tai ”Oletko Facebookissa? Ai, et. No, ei sitten mainosteta siellä”. Tässä haen siis sitä, että kaikille päätöksille tulisi olla yrityksen tavoitteisiin tähtäävät perustelut, ei henkilökohtaisia haluja.

 

Mihin sponsoroinnin ostamisen tulisi sitten perustua?

En todellakaan ole voinut tai edes halunnut sanoa ”KYLLÄ” ilosta hihkuen jokaiseen vuosien varrella saamaani ehdotukseen. Mitkä asiat itse huomioin sponsorointia ostaessani? Niihin pakosti kuuluvat välillä ensimmäisen kappaleen surullisen kuuluisat lausahdukset. Mutta jos saa tehdä aidosti bisneslähtöistä sponsorointia, niin...

Näitä asioita mietin ensimmäiseksi:

·       Sopiiko tämä idea ja kumppani meidän brändin ja yrityksen muuhun tekemiseen?

·       Onkohan tässä jotain, minkä tekeminen voisi auttaa meitä pääsemään tavoitteisiin?

·       Onkohan tässä jotain, minkä tekeminen voisi auttaa kumppania/ kohdetta pääsemään heidän tavoitteisiin?

·       Millä muilla toimenpiteillä (mediat, tapahtumat, digimarkkinointi jne.) saataisiin sama vaikutus samassa kohderyhmässä samalla panostuksella ja kustannuksilla?

·       Miten meidän asiakkaiden, sidosryhmien ja henkilökunnan tyytyväisyys voidaan huomioida tässä?

Kun olen päätynyt jatkamaan keskusteluja:

·       Saadaanko kumppanin /kohteen kanssa asetettu yhteinen tavoitetila? Tähän vaikuttaa myös henkilökemia ja kaikkien halukkuus miettiä yhdessä asioita. Istukaa alas ja tutustukaa toisiinne, Teamsia en voi tähän suositella. Sponsoroinnin onnistuminen vaatii mielestäni halua tehdä tiivistä yhteistyötä ja katsoa kohti yhteistä tavoitetta

·       Onko meillä yhteiset arvot kumppanin/ kohteen kanssa? Tutki taustoja hiukan laajemmin kuin nettisivujen arvot-sivulta.Ilmastonmuutokseen hillitsemiseen ei sovi vaikkapa vaikuttaja, joka ajaa isolla bensamaasturilla ja matkustaa paljon. Vaikka hän somessa kierrättäisikin roskat ja söisi kasvisruokaa.

·       Paljonko meillä resursseja ja budjettia tällaiseen juuri nyt? Jos rahaa ei ole pyydetyn verran, mutta sponsorointi toteuttamisen arvoinen, saatan kertoa, että meillä olisi tämän verran. Kysyn mitä sillä summalla voitaisiin tehdä? Usein löytyy kultainen keskitie. Kokeile vaikka 😊

  

Ja sitten nimet paperiin

Kaikissa sopimuksissa on hyvä tehdä perusteellista työtä. Mitä merkittävämmän tai arvokkaamman sopimuksen solmit, sitä tärkeämpää on huolehtia kaikki sopimuskohdat kuntoon. Sopimuspohjan pyöräyttäminen juristin pöydällä voi tuntua kalliilta, mutta maksaa usein itsensä takaisin.

Mieti tarkkaan myös ostettavat oikeudet ja niiden tarvittava käyttölaajuus. Useimmiten esimerkiksi medioiden käyttöoikeudet pitää määritellä medioittain, some, tv, radio, ulkomainonta jne. Miten paljon tarvitsette kuvia, videota jne ja paljonko sen tekemiseen tarvitaan kohteelta tunteja. Missä ja miten yritys näkyy, metrit, sekunnit ja kaikki.

Ikäviä aiheita keskustella voi olla vaikkapa doping- tai huumepykälä, mutta niilläkin on paikkansa, jotta sopimuksesta on mahdollista tarpeen vaatiessa irtaantua. Kaikkea on vaikea ennakoida, mutta suosittelen olemaan realisti, ehkä jopa hieman inhorealisti, tässä kohtaa.

Jatko-optioista tuleville vuosille kannattaa kirjata heti sopimukseen. Samoin toimialan eksklusiivisuudesta.

 

Liitteenä sopimukseen

Yksittäiset toimenpiteet ja suunnitelmat laittaisin liitteeseen, sillä liite on helpompi uusia kuin sopimus. Harvoin kukaan osaa arvioida, miten tekeminen muotoutuu ja mitkä asiat kahden vuoden päästä ovat olennaisia. Tai vaikkapa mitä uusia kanavia on ilmaantunut someen.

Sponsorointia kannattaa mitata, nämäkin tunnusluvut kirjaisin kuitenkin vuosittain tai tiheämminkin päivitettävään liitteeseen. Luvut kun usein tarkentuvat matkan varrella.

 

Jos kaipaat lisää vinkkejä tai apuja, niin SPOTin jäsenistöstä löytyy monipuolista osaamista lakiasioita myöten. Keväällä on tulossa myös mm. sopimuskoulutusta. Seuraa ajankohtaisia koulutuksia ja tapahtumia täältä.

Kirjoittaja Sanna Laine on SPOT:n hallituksen jäsen sekä pitkän linjan sponsoroinnin ammattilainen.