Tanskassa järjestettiin SPOT:ON Activation sponsorointiseminaari nyt viidettä kertaa. Järjestäjänä Tanskan sponsorointiyhdistys ja meillä suomalaisilla Sponsorointi ja tapahtumat yhdistyksen jäsenillä oli pääsy semmaan alennettuun hintaan. Suomen edustus oli tällä kertaa minun ja Robert Nivan (HILLA Entertainment) varassa.

Mikä oli seminaarin anti?

Ensiksikin oli erittäin piristävää olla kansainvälisessä sponsorointiseminaarissa pitkästä aikaa. Lähdin liikkeelle tällä kertaa ilman sen suurempia tavoitteita seminaariannin suhteen. Pääosassa oli puheista inspiroituminen ja ihmisten kohtaaminen.

Puheissa katsottiin tulevaan, jonka aika on jo nyt. Läpikäytiin muun muassa Metaversen ja NFT:eiden, kuten lohkoketjujenkin tuomia mahdollisuuksia urheilukontekstissa. Puheissa oli sekä isomman kuvan visiointia että käytännön läheistä arjen tekemistä. LaLagin puheissa kerrottiin muunmuuassa tulevista LaLiga -ravintoloista. Käytännön case esimerkkejä taas tarjosivat Ruotsista ja Briteistä tulleet puhujat.

FC Barcelona, ravintolakonsepti

Saimme nauttia maailman luokan tekemisestä. Erityisesti mieleen jäivät Brittien Paralympiakomitean ja Dreamsin välinen yhteistyö, joka oli kuin suoraan oppikirjasta otettu. Taitavasti johdettu prosessi, jossa yhteistyö oli hyödynnetty hyvin monipuolisesti useita tavoitteita tukien. Yhteistyö olikin saanut tunnustusta myös mm. European Sponsorship Association:ilta (ESA).

Ensimmäinen päivä oli käytännössä LaLigan näytöstä. Jotakin kertoo se, että yhdeksässä vuodessa LaLigan organisaation työntekijämäärä onnoussut 50:stä yli 700 henkilöön. LaLigan puheenvuoroja pääsi syventämäänonneksi kysymyksillä ja keskustelemalla heidän kanssaan seminaarin tauoilla jaesimerkiksi verkostoitumisillallisella.

Toisena seminaaripäivänä kuultiin laaja kattaus puheita, niin brändeiltä kuin kohteiltakin. Vattenfallin ja Ruotsin alppihiihtoliiton esitys oli rehellisyydessään hyvä setti. Poikkeuksellista oli Vattenfallin Åsa Rolkenja alppihiihtoliiton Calle Olsson Bexel saumaton yhteistyö. Duettoa lienee harjoittanut kaksikymmentä vuotta kestänyt yhteistyö, joka tosin ilman molempien halua uudistaa tarkoitustaan olisi tuskin jatkunut. Esityksessä korostui strategisten muutosten vaikutus yhteistyökumppanuuksiin, kuten myös kyky myöntää heikkoutensa (hiilidioksidipäästöt), jonka Alppihiihto onnistui jopa kääntämään vahvuudekseen. Suomalainen Robert Niva (HILLA Entertainment) oli puhumassa Football Triathlon™️ -tapahtumaformaatin yhteistyöstään LaLigan kanssa.

Poimintoja muutamilta puhujilta

Olen viimeisten viiden kuuden vuoden aikana nähnyt eri puhuja delegaatteja LaLigalta, ja aina nuo puheenvuorot eivät ole vakuuttaneet. Tällä kertaa kaikki oli toisin. Puhujat olivat pääasiassa erinomaisia ja sisältö sekä inspiroivaa että ajankohtaista. LaLigan kasvu on vakuuttava, yhdeksässä vuodessa 30 henkilöstä oli 700 ihmisen globaaliksi toimijaksi. LaLigan toimintaan kuuluu muun muassa start up tech -yritystä, ruohonjuuritason liikuttamisen ohjelmaa ja LaLiga Business School. Jälkimmäinen on syntynyt tarpeesta kouluttaa LaLigan ja seurojen henkilöstä, mutta myös tarjota osaamista liigan ulkopuolelle.

FC Barcelona, LaLiga Business school

Mielenkiintoinen esitysjatkumo käytiin LaLigan lisenssoinin ja kumppanuushankinnan välillä.Puheenvuorot olivat erillään, mutta nostivat esille muun muassa kannibalisoinnin mahdollisuuden ja pienen sisäisen kilpailun yksiköiden välillä, sillä raja linsenssoinnin erikoisprojektien ja sponsorointikumppanuuksien välillä on veteen piirretty viiva. Lisenssoinnin yhteydessä käytiin läpi LaLigan vakuuttavaa asiakassegmentointia.

FC Barcelona, kohderyhmien segmentointi.

LaLigan kaupallisista kumppanuuksista oli puhumassa Diego Sánchez Trillo, Head of Commercial (LaLiga) ja Martin Montes, Head of Host Cities and Partnerships, (Geelmuyden Kiese). Tämä käytiin heidän kahden välisenä keskusteluna, johon yleisö pääsi hyvin osallistumaan. Kysyin itse mm. heidän myyntiprosessistaan.

Kumppaneissa tärkeää LaLigalle on  

1)    niiden hyvä brändi

2)    vahva tavoitettavuus (reach)

3)    aktivointien määrä/panostus

4)    investoinnin arvo (raha)

5)    yhteistyön kesto (mieluiten 3 – 5 vuotta)

Myyntiprosessi etenee siten, että ensimmäisessä tapaamisessa kartoitetaan brändin (yritys) tarpeet ja yritetään ymmärtää keitä he ovat. Yhteistyöehdotuksia ei lähetetä ilman tuota tapaamista. Kaikki kustomoidaan brändin tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta yhteistyöehdotukseksi. Liigan ja seurojen välejä kuvaa se, että Trillon tehtävänä on luoda rahaa seuroille. On myös olemassa yhteisiä sopimuksia liigan ja seurojen kanssa, jossa kaikki ovat mukana (mm. EA ja NFT:eissä). Jos liiga saa tietää seuran neuvottelevan saman kumppanin kanssa, niin se väistyy keskustelusta.

 

SPOT:ON Activation seminar – mitä jäi mieleen

Ensinnäkin Kööpenhamina ja itse tapahtuma paikka on hyvien kulkuyhteyksien päässä. Tässä olisi järjestäjillä saumaa ottaa Euroopan sponsorointiseminaarien kärkipaikka itselleen. Oma kokemukseni semmasta oli hyvin myönteinen, sillä keskusteluyhteys puhujiin oli välitön ja esimerkiksi illallisen merkissä oli hyvä syventää keskusteluyhteyttä.

Verkostoitumisen kannalta seminaari on ihanteellinen. Työkalupakkiin jäi ideoita, konsepteja ja prosessikuvauksia näiden tässä blogikirjoituksessa mainittujen lisäksi muitakin, mutta tarkoitus oli pitää kirjoitus kohtuu tiiviinä.

-  LaLiga on seuraamisen arvoinen liiga sporttibisnesnäkökulmasta, heillä on mm. Sporttibisneskoulutusohjelmaa, Franchising ravintolakonseptia sekä sportin ja viihteen parissa toimivaa teknologiayritystä.

- LaLigan kumppanimyynnin tarkoituksena ja luoda seuroille tulovirtoja.

- Yrityksen strategian muutos voi vaikuttaa sponsorointiin. Siksi onkin tärkeää, että myös kohteet ovat hereillä maailmanmenosta ja löytävät ne erottuvuustekijät sponsorimarkkinaa ajatellen.

- Niken avatar case oli menestys. Liverpoolin NFT julkaisu oli iso epäonnistuminen, sillä myivät niistä vain 5%. Rohkeus kokeilla tuo uutta virtaa tekemiseen ja avaa mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle.Verkostoidu, kysy ja etsi kumppaneita asioiden tekemiseksi. Älä pelkää epäonnistumisia. Toisaalta, säästä voimavaroja ja raja epäolennainen pois.

- Ohjelmien sponsoroinnilla (”Tämän ohjelman tarjoaa yritys X”) voi saada yritykselle tai vaikkapa aktivoinnilleen toistoa ja tavoittavuutta hyvinkin edullisesti verraten esimerkiksi TV-mainontaan. Huomioitavaa kuitenkin, että ohjelmien sponsoroinnin pituudet vaihtelevat (usein esim. 5 sekuntia) ja niihin liittyy erilaisia sääntöjä, sillä ne eivät ole mainoksia.

- Verkostoidu ja ehdota yhteistyötä – lukuisten uusien kontaktien lisäksi aloimme suunnitella Tanskan sponsorointiyhdityksen kanssa yhteistä webinaaria syksylle.

Jos kiinnostaa kuulla lisää seminaarista tai haluat sparrailla, niin ota yhteyttä!

Kirjoittaja: Viimeistä kuukauttaan SPOT:n hallituksessa toimiva Toni Nikunen on Suomen koulutetuin sponsoroinnin ammattilainen ja markkinoinnin moniosaaja

Toni Nikunen