Vastuullisuuden saralla tapahtuu koko ajan ja paljon. Pitäisi olla hiilineutraali, vähentää fossiilisten käyttöä ja raportoida sinne sun tänne, erityisesti EU:n lainsäädännön kiristyessä. Varsinainen viidakko, sanoisin. Eikä sponsorointi ei ole mitenkään erillinen saarekkeensa tämän viidakon ulkopuolella. Päinvastoin, yhteistyökumppanuuksien vaatimuksissa alkaa näkyä ehtoja vastuulliselle toiminnalle niin sponsoroinnin kohteille kuin sponsoreille.

Kuulen jo monen mutisevan tässä kohtaa: ”Mut kun me ollaan niin pieni”, ”Ei meillä oo resursseja eikä osaamista”.

CSRD ja muut EU-raportoinnit vaativat jo nyt isoilta yrityksiltä läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta kumppanien valinnassa. Jos siis haluaa isojen yritysten toimivan jatkossa omana sponsorina, on syytä kiinnittää huomiota oman toiminnan vastuullisuuteen.

Pariisin olympialaiset 2024

Hyvä esimerkki vaatimustason noususta on Pariisin kesäolympialaiset 2024, joita varten on tehty erillinen sponsorisitoumus ”15-pledgecharter for sports event organisers on eco-responsibility”

Jotta pääsi kyseisten olympialaisten sponsoriksi, tuli täyttää tiettyjä vaateita. Esimerkiksi tapahtumassa myydystä ja tarjoillusta ruuasta 80 % tuli olla vastuullisesti tuotettua, joten ruokasponsorinkin tulee toimia tämän mukaisesti. Piti olla suunnitelma biodiversiteetistä ja ympäristökasvatuksesta. Muovinkierrätyksestä toki on oma määrityksensä. Ja niin edelleen, ja niin edelleen… Kirsikkana kakussa on luonnollisesti se, että 80 % toimista tulee olla sponsorien CSR-strategian mukaisia. Joten pakkohan näihin on kiinnittää huomiota.

Aika usein sponsoriyritykset ovat nykyään mukana vaikkapa ruokapuolella tai kierrätyksessä. Nämä muutokset tuovat mahdollisuuksia löytää myös uusia sponsoreita ja sponsorointimahdollisuuksia uusilta aihealueilta.

Tällaisten viitekehysten pohjalta järjestäjiä kannustetaan harkitsemaan kumppanuus- ja sponsorointisopimuksia, jotka on neuvoteltu ESG-vastuullisuuskriteerien mukaisesti. Tavoitteita kun ei saavuteta ilman sponsorien osallisuutta. Tarkoituksena onkin luoda uusi ulottuvuus sponsorointikumppanuuksiin liittämällä niihin suurempi vastuu tukea toimintaa ympäristön sekä sosiaalisen ja yhteiskunnallisen vastuun näkökulmasta.

Jotta kaikki vastuullisuuden osa-alueet tulevat huomioiduksi, oletetaan tulevaisuudessa nähtävän laskelmia siitä, kuin monta prosenttia millekin osa-alueelle kohdistetaan tasapainon säilyttämiseksi.

 

Urheilukin on ilmastopeliä

Tähän lopuksi tipautan esimerkin Ranskan WWF:n ja Pariisin kesäolympialaisten yhteistyöstä ympäristöasioiden osalta: The Climate Games: There are some records we don't want to break. Maailman ennätyksiä taotaan tällä hetkellä myös “väärällä tavalla” ja siihen haluttiin kiinnittää huomiota. Sivuhuomautuksena, kuten kaikki tiedämmekin, viesti menee paremmin perille, kun puhutaan samaa kieltä.

 

Millaisen tulevaisuuden me haluamme? Sen ratkaisee niin yksilöiden, brändien kuin sponsorienkin tahtotila.

Me SPOT:lla autamme eteenpäin myös vastuullisuuskysymysten osalta, joten ota rohkeasti yhteyttä!

Kirjoittaja Sanna Laine toimii WWF:n asiakkuuspäällikkönä sekä SPOT:n hallituksen jäsenenä.